Synas nr 4 2013 - page 8

8
SYNAS
bad Peter Siljerud på Futurewise att dra slutsatser av
marknadsföringsutvecklingen under året och sia lite om vad
som kommer att ske under 2014.
– Det som det tjatats mest om i år har varit ”big data” - att
analysera stora datamängder för att bättre förstå kunder och
anpassa erbjudanden. Att hälften av de anställda på världens
största reklambyrå WPP arbetar med analys och inte kreativa
uttryck säger något om skiftet som håller på att ske. Marknads-
föring handlar inte längre om intuition.
OCH VAD SER DU FÖR TECKEN TILL STARKA
TRENDER PÅ OMRÅDET INFÖR 2014?
– Jag tror det centrala skiftet är en fokusförflyttning från det
egna företaget till kunden. ”Vi har ett erbjudande, låt oss hitta
kunder för det” ersätts av ”Vi har en person här, låt oss finna
det optimala erbjudandet för denne.” Det handlar om att agera
med en genuin välvilja för ens målgrupp och visa att man bryr
sig om och uppmärksammar dem, snarare än att fokusera på
sitt eget varumärke. Det handlar om kunden, inte om kundens
pengar.
HUR KOMMER ANVÄNDANDET AV SOCIALA MEDIER
INOM MARKNADSFÖRING ATT UTVECKLAS?
– Mer banners och reklam kommer att döda Facebook om det
inte stoppar i tid. Företagen måste hitta andra sätt och i stället
föra en dialog med sina kunder. För att lyckas måste man invol-
vera människor, inte skrika åt dem.
VILKA MEDIER TROR DU KOMMER ATT BLI
FLITIGAST UTNYTTJAD FÖR MARKNADSFÖRING?
– På lång sikt tror jag vi kommer se att mobiltelefonen blir
allt viktigare. För att det ska kunna ske måste kommersiella
budskap bli relevantare och snarare betraktas som relevant
information. Vägen dit går via personanpassade realtidserbju-
danden.
FINNS DET NÅGRA TRADITIONELLA PROFILERINGS-
METODER SOM RISKERAR ATT GÅ I GRAVEN INOM
SNAR FRAMTID?
– Över 80 procent av svenskarna är negativa till reklam. Det
är uppenbart att flera traditionella reklamformer är hotade.
Först ut att gå i graven är alla former av skrytsam och självgod
reklam. Vi måste gå från stora löften till intima gester.
TRENDSPANARE MENAR
Vi måste gå från stora löften
till intima gester i reklamen!
PETER SILJERUD, Futurewise
Å är en fördel
ÄVEN INTERNATIONELLT
Ett av Sveriges mest klassiska företag är Ångpanneföreningen. För fem år sedan byttes det namn.
Men trots en stor del av verksamheten utomlands valde ledningen ändå att behålla ett Å i firma-
namnet. SYNAS kan berätta varför.
Teknikkonsultföretaget ÅF AB, som är det nya namnet, har
snart 120 års erfarenhet och är verksamt inom energi, infrastuk-
tur och industri. Basen finns i Europa men ÅF är representerat
och har kunder i hela världen. Omsättningen uppgår till cirka
8 miljarder kr och 1 500 av totalt 7 200 medarbetare jobbar i
länder utanför Sverige.
2008 bytte man namn från AB Ångpanneföreningen till
ÅF AB.
– Det kändes naturligt eftersom vi själva i dagligt tal säger
ÅF, samtidigt som det känns betydligt mer 2000-tal, säger
Viktor Svensson, informationschef på företaget.
Bokstaven Å finns dock alltså kvar. Något som många ställt
sig frågande till, med tanke på att så mycket av verksamheten
finns utanför Norden.
– Vi hade en diskussion om Å:et i vårt varumärke, erkänner
Viktor Svensson. Men vi ser det som en fördel att presentera
ett företagsnamn med ”A with a ring”. Det är alltid bra att ha
ett samtalsämne i början av ett nytt möte, det blir lite som att
prata om vädret. Vår skandinaviska anknytning är ett starkt
varumärke i sig.
Historiken är en fördel som ÅF drar nytta av.
– Vi grundades 1895 vilket gör att våra kunder vet att ÅF är
allt annat än en dagsslända. Vi kommer att leverera det vi ska
och vi kommer att finnas där även i morgon.
– Vår historik använder vi bland annat i vårt motto: Nytän-
kande med erfarenhet. Det är det som särskiljer oss, att vi
tänker nytt men också har en enorm erfarenhetsbank.
Och Å:et i ÅF är en del av historiken.
Futurewise är en etablerad aktör inom trendspaning och omvärldsanalys. Futurewise håller inspirerande trendföredrag
och tankeväckande framtidsworkshops, tar fram proffsiga omvärldsrapporter liksom provocerande framtidsscenarier.
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook