13
MJUKVARAN BLIR ALLT VIKTIGARE INOM HANDELN.
EN KOMMUNIKATIV OCH MER SÄLJDRIVEN PERSONAL GER KLIRR I KASSAN,
DET DÄR HÄNGER IHOP.
”
Claes Lundgren, David
Widén och Andreas Domeij
jobbar tillsammans för att ut-
veckla värdskapet i Cesams
butiker i Örnsköldsvik.
Foto: Olof Wigren.
Mötet med kunden
ÄR EN VIKTIG DEL AV MARKNADSFÖRINGEN
Örnsköldsvik upplevs generellt som en attraktiv shoppingstad med trivsamt klimat och bra bemötande.
– Det visar flera undersökningar som gjorts. Men inget är så bra att det inte kan göras ännu bättre,
inte minst för att möta ökad konkurrens utifrån, säger DavidWidén, centrumledare på Cesam.
edan början av året driver Cesam, tillsammans
med företaget Kommunicera mera, ett projekt där
butikspersonal i alla Cesam-anslutna butiker utbildas i
gott värdskap och bra kundbemötande.
Claes Lundgren äger Kommunicera mera och säger att han
och kollegan Andreas Domeij hittills hunnit med att utbilda cirka
150 personer.
– Utbildningen är upplagd som träffar med två veckors inter-
valler, totalt cirka åtta timmar plus en hel del egen träning i varda-
gens butiksmiljö.
Syftet är att butikerna ska skapa närmare relationer till sina
kunder.
– Jag är helt övertygad om att vi, trots att vi lever i ett inter-
netsamhälle, kommer att se att de företag som lyckas knyta
personliga kontakter och ge sina kunder bästa tänkbara service
kommer att bli de mest framgångsrika, säger Claes.
David Widén instämmer.
– Valet av att handla på hemmaplan eller att åka till en annan
ort kan påverkas mycket av kundvård och omhändertagande.
Där är kommunikationsteknik en viktig del.
– Vi måste vässa oss för att fortsätta bli en ännu attraktivare shop-
pingstad och därför är det naturligt att vi gör den här satsningen,
parallellt med att vi självklart fortsätter att erbjuda våra medlem-
mar gemensam profilering i annonser och i det shoppinghäften
och även arrangerar aktiviteter som också gynnat centrumhan-
deln.
Han poängterar också fördelen av att kunna hålla en så hög-
kvalitativ utbildning lokalt och att den sker löpande, anpassad till
butikernas förhållanden.
– Det är kostnadseffektivt och smidigt.
Andreas Domeij, som driver en firma som sysslar med bland
annat träningscoachning, ingår alltså i projektet tillsammans med
Claes Lundgrens företag. De delar på utbildningsledarskapet.
– Mjukvaran blir allt viktigare inom handeln. En kommunikativ
och mer säljdriven personal ger klirr i kassan, det där hänger
ihop, säger han.
Utbildningen av butikspersonal fortsätter hela vintern.
– Målet är att så många som möjligt av den personal som har
chansen att gå, ska ha genomfört den vid projektets slut, säger
David Widén.
S
Så här går
det till
Claes Lundgren och
Andreas Domeij tränar
deltagarna på kommu-
nikationskursen bland
annat genom att:
• Via rollspel nöta in
grunderna i ett bra
bemötande. Hur man bäst
hälsar på en kund, ställer
bra frågor, bekräftar
kundernas svar etc.
• Köra en övning som
kallas ”Skavlan” där
deltagarna intervjuar
varandra, ställer öppna
frågor och även dubbla,
öppna frågor.
Fokus ligger hela tiden
på att träna på hur man
låter och hur det känns
när kommunikationen är
medveten.