TOVE SEDIN
, 34, äär producent på Skylt & Dekor och har
arbetat på Ågrenshuset sedan år 2000. Innan arbetet på
Ågrenshuset läste hon medieprogrammet och fotodokumen-
tärlinjen vid Hola folkhögskola.
Bästa marknadsföringen:
”Svår fråga, jag verkar sortera bort
de mesta av reklamen, vill jag tro i alla fall. Men sen står jag
där i mataffären och väljer något jag känner igen. Bara för
att jag sett reklamen och inte för att det är något jag brukar
använda. Så den bästa marknadsföringen kanske är den man
inte tänker på?”
Tips på en bra bok
Åsa Gröndahl – Från mitt hjärta. Den innehåller både
vardagsberättelser och gammal kinesisk visdom. Den röda
tråden genom krönikorna är att ge vetskap och råd till ett
bättre välbefinnande.
JOHAN PÅLSSON
, 45, är teknikchef på Ågrenshuset sedan
16 år tillbaka. Johans första jobb var som assemblerprogram-
merare på ett företag som hette Digitalteknik. Sedan var han
anställd på Malux Data där han arbetade med allt ifrån att
importera datorer och installera nätverk, till att installera och
konfigurera en mängd olika mjukvarusystem hos företag och
landsting.
Bästa marknadsföringen:
Apples reklamfilm ”1984”. ”Filmen
lanserade Macintosh, den dator som på allvar revolutionera-
de sättet vi använder moderna datorer.”
Tips på bra musik
Tomas Andersson Wij, Perssons Pack och Sabaton.
INGER GIDLUND,
51, är säljare på Ågrenshuset och har
varit verksam inom den grafiska branschen sedan 1981. Inger
har jobbat på prepress, varit avdelningsansvarig, produk-
tionsledare och personalansvarig. Startade och drev eget
med två tidigare kollegor 1992-1998, Ö-viks Repro (nuvaran-
de Prepress IT). Sålde firman till Ågrenshuset 1998, där hon
då blev anställd. Personalchef på Nordtruck från mars 2010
tills hon åter var tillbaka i Ågrenshuset i slutet av 2011.
Bästa marknadsföringen:
”När man hanterar reklamationer
på ett bra sätt, och Gevalias reklamfilm ”Oväntat besök” har
fastnat hos mig.”
Tips på bra film
En blomma i Afrikas öken och Ökenblomman återvänder av
Waris Dirie.
Har du ställt dig frågan någon gång? Varför ska en kund välja just ert företag då de söker det ni säljer? Varje
företag och företagare har sina mer eller mindre utvecklade argument till varför man borde göra affärer
med dem, men att ta sig tid att hitta just de ord som gör det möjligt för en ny potentiell kund att snabbt
fatta samma sak är det tyvärr för få som gör.
I Ågrenshuset känner vi att många fina affärsidéer och koncept skulle kunna blomma ut ännu bättre bara
man skulle få möjlighet att styra till några enkla detaljer. Det som gör att man via enkla ord och argument
snabbt känner till företagets utbud - och det som för ögat snabbt blir en igenkänning och association
till något bra. Allt detta baserar vi på exempel där kunder till oss blivit marknadsledande genom att vara
genomtänkta, konsekventa och tydliga under lång tid.
I detta nummer av SYNAS finns en hel det att läsa kring olika företags resonemang i ämnet. En del
betonar vikten av profilen och planeringen, men ibland också bara det enkla i att företagsprofilen är själva
utbudet eller sättet att ta hand om sina kunder. Fundera lite på om något av detta ger även er lite inspira-
tion att ta tag i frågorna genom till exempel ett kostnadsfritt inledande samtal med oss!
Och så kan du läsa lite om det senaste kring Lilla Gula här i Synas. Vi går in i årets mest intensiva fas för
uppdateringar av uppgifter och exponering – se över dina uppgifter och se till att du finns med där affärer
skapas och där mycket händer för Öviksbornas nytta och nöje!
Vi syns!
JOHAN EKLUND
VD Ågrenshuset
Medarbetare
VARFÖR JUST
DITT FÖRETAG?
341
010
TRYCKSAK
03
Ge en get – en lyckad biståndsprofilering
04
Lilla Gula – med historisk styrka in i framtiden
06
Två lokala företag ommarknadsföring
07
Fem frågor till SEB:s Jens Näslund
08
Trendspaning med Peter Siljerud
08
Å är en fördel – även internationellt
10
Modehuset som lyckats
12
Norrlandsfonden om lyckosam profilering
14
Tre lokala företag om sin marknadsföring
Ansvarig utgivare:
Ågrenshuset i
Örnsköldsvik, Johan Eklund.
Projektledare:
Caroline Forssén/Ågrenshuset.
Redaktör:
Olof Wigren/Olof Wigren Media AB.
Grafisk form:
Lena Hägglund/Ågrenshuset.
Tryck:
Ågrenshuset Produktion, Bjästa.
Kontaktuppgifter:
Ågrenshuset,
Magasinsallén 2, 891 31, Örnsköldsvik.
Telefon 0660-29 99 00.
Innehåll