VILLAGE
lyfter tack vare personlig service
Inrednings- och presentbutiken
Village
i Oskargallerian hade ett fantas-
tiskt 2012, med en omsättningsökning på närmare 30 procent. Med det
var man enda butiken i sin kedja som redovisade positiva siffror.
– Förklaringen är, tror vi, en kombination av ett attraktivt utbud och vår personliga service. Vi
försöker se alla kunder, säger butiksägaren Hannah Sedin.
När du besöker Village behöver du aldrig vänta länge förrän någon i personalen ägnar dig
uppmärksamhet.
– Vill du inte ha hjälp, lämnar vi dig i fred. Men ser vi att du känns rådvill tar vi kontakt igen.
Ibland byter vi av varandra att ta hand om kunden, eftersom personkemin är så viktig för att det
ska kännas bra, säger Hannah. Det får aldrig kännas påträngande för kunden.
Village byggdes upp som en stor kedja med både egna butiker och franchisebutiker. Den i
Örnsköldsvik hör till den senare kategorin.
– Mycket har varit styrt av moderbolagets sortiment men vi har också handplockat de produkter
vi tycker har saknats i stan och som kunder frågat efter. Lite kul är det även att vi har många kun-
der från Skellefteå som regelbundet åker och handlar hos oss, trots att Umeå ligger närmare.
Den 1 september gick företaget som drev Village i konkurs. Ett nytt företag, Haga Hem i Göte-
borg, driver nu verksamheten övergripande.
– För vår del vill vi kunna vara flexibla även i fortsättningen och utveckla den modell som visat
sig vara så framgångsrik.
Hannah Sedin har hittills valt att annonsera i både Tidningen 7 och ÖA för att nå ut effektivt till
sina kunder. Hon tror på den mixen även om det är svårt att mäta exakt resultat av vilken annonse-
ring som ger mest.
– En idé jag har är också att börja annonsera på Palladium inför biofilmer. Jag tror det skulle vara
rätt för oss. Vårt budskap levererat i en skön miljö där människor är förväntansfulla. Det känns
intressant.
Hannah Sedin, Stina Mattebo och Sandra Selander är tre av
dem som jobbar på Village i Oskargallerian.
Foto: Olof Wigren.
Mattias Högdahl, en av
ägarna och grundarna av Nårdik.
Foto: Olof Wigren.
skala och även på nätet. Hemmabio och högtalar-
lösningar tar däremot det största utrymmet i den
nya butiken några stenkast ifrån Fjällräven Center,
dit Nårdik flyttade från lokalerna på Nytorgsgatan i
december i fjol.
– Vår nisch är att skräddarsy lösningar utifrån
kundens behov. Vi skapar optimala och passande
system utifrån varje unik förutsättning och den
budget som kunden har. Sedan installerar vi allting
för bästa möjliga resultat. Det är service och kom-
petens som är våra grundstyrkor
Privatkunderna står för cirka 75 procent av
omsättningen men företagskunderna tenderar att
bli allt fler.
– Många företag sitter med föråldrad konfe-
rensutrustning eller saknar helt enkelt tekniska och
snygga lösningar för konferenser. Här har vi hittat
en ny kundgrupp, säger Mattias.
Marknadsföringen från Nårdiks sida handlar om
en liten del lokal annonsering och till största delen
av – nöjda kunders goda omdömen.
– Vi blir rekommenderade och har dessutom
byggt upp ett stort kontaktnät, i första hand runt
Örnsköldsvik. Den basen räcker långt för oss, säger
Mattias Högdahl.