VeteranAktuellt 4-2021

veteran AKTUELLT nr 3 2021 årgång 55 RAPPORT från glada bil-änkan NMH-PROFIL Arne Fahlen VETERANAKTUELLT ÖNSKAR ALLA LÄSARE GOD JUL & GOTT NYTT ÅR! NORRLANDS MOTORHISTORIKER & SUNDSVALLS MOTORVETERANER KVÄLLSBESÖK HOS BILBÄRGARNA FRÅN MOPED TILL IS- OCH DRAGRACING &+(952/(7 &21)('(5$7( LJǏljLj 0(//67$75‚))(1 LjdžLjLJ CADILLAC COUPÉ DEVILLE JULKRYSS

4 . 2021 VETERANAKTUELLT TRYCK & FORM Ågrenshuset Produktion AB, Bjästa ORDFÖRANDEN HAR ORDET Det har nått mig via dagstidning och televisionsapparat att gamla människor bör träna balansen. -Stå gärna på ett ben när du borstar tänderna, säger expertisen. Lätt att säga, svårt att göra. Lätt träder rädslan fram, tänk om jag tappar balansen, ramlar slår hakan i tvättstället med ett antal tänder mindre, som resultat. Nu blir det istället en snabb-borstning, för att minimera tiden på ett ben. Blir alltså fuskborstat. Nytt försök på ett ben, kalsong på, full koncentration, första benet går hyfsat, nu börjar det svåra, att lyfta det andra benet när magen är i vägen, stel rygg hindrar en del, nej hindrar mycket, nu ramlar man in i garderobsdörren med ett konstgjort skratt som egentligen betyder, ett nytt misslyckande. Har nu gett upp, litar fullt på garderoben. Ni som inte uppnått pensionsåldern och sitter och småler i detta nu, vet vad som väntar er. Läste i tidningen om S kongressen; att de jobbar från åtta på morgonen till elva på kvällen. Behövs nog den tiden när man under kongressen behandlar 2000 motioner och mycket annat. Jag undrar om några av alla motioner som nyss nämnts innehöll funderingar om, hur staten i framtiden skall finansera det framtida skattebortfallet på bensin och diesel. 2018 drog staten in 25 miljarder på beskattning av drivmedel. Nu dröjer det säkert många år innan de flesta har skaffat sig en el-bil, men med tiden kan beskattningen för dessa bli betydande, om inte staten hittar något annat att beskatta, de brukar vara fiffiga på det. Är pandemin över, det hoppas vi men är inte helt säker. Hörde om pappan som kom i delo med sin tonårige son, ”klart att du ska ta en spruta” sa han. Nej, sa sonen, för jag har hört att man kan bli steril av den. Och var har du hört det, har du läst det på Face Book eller Instagrammen inte tagit till dig vetenskapens kunskaper. Historien förtäljer inte slutresultatet. En del aktiviteter har sektionerna genomfört efter sommaren när restriktionerna lättat, men några marknader och rallyn har uteblivit. Till våren tas det säkert nya grepp, mot nya djärva mål. Likt alla andra år smyger hösten sig på lite omärkt, så även i år. När ni läser det här står julen för dörren, en stor ljusglimt! Var försiktiga när ni tar den dagliga promenaden, halkan är lömsk, även efter vägen. GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR på er alla. Håkan Nordin NÄSTA NUMMER MANUSSTOPP UTKOMMER Nr 4 2/2 2/3 Artiklar som inkommer EFTER manusstopp publiceras i nästa nummer! ANNONSERA? Kontakta Fredrik 0660-299963, fredrik.forsberg@agrenshuset.se REDAKTIONELLT MATERIAL Tony Korpenklo Sörängetvägen 12 A 891 41 Örnsköldsvik 072-5929200 veteranaktuellt@gmail .com ANSVARIG UTGIVARE Sture Lundkvist REDAKTIONSKOMMITÉ Håkan Nordin nordin-hakan@hotmail .com 070-3514129 Bent Fridholm bent@fridholm.st 072-5265100 Tony Korpenklo, Redaktör veteranaktuellt@gmail .com 072-5929200 I DETTA NUMMER 6 Kvällsbesök hos Bilbärgarna 9 Nailheads Swap Meet 2021 10 CHEVROLET CONFEDERATE, LJǏljLj 15 NMH-profilen 16 Guldkorn 17 Gamlia 2.1 18 Mellstaträffen 2021 20 CADILLAC COUPÉ DEVILLE 22 Uggle-jakt i Lycksele 24 Från moped till is- och dragracing 27 JULKRYSSET 29 Nattugglan 30 Malmbanans vänner 32 Köp & sälj OMSLAGSBILD: Finska Vinterrallyt i Jyväskylä någon gång tidigt 1990-tal, där Sune strömberg deltog.

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 3 Smyckeliknande lastbilar Vid Umeåsektionens garagebesök, där det renoverades lastbilar på hög nivå, var vi tre Ö-viks-gubbar som trängde oss med. Väl inne i garaget baxnade man lätt över lastbilar som blänkte som smycken; vi var 16-17 intresserade och förväntansfulla gentlemän, många med förflutet i bilbranschen som chaufförer eller mekaniker. En fryntlig man i mogen ålder ställde sig mitt på garagegolvet och hälsade oss välkomna. Han lystrar till namnet Göran Nilsson och är den som står för renoveringarna, pekar på ett bord med kaffe och allsköns doppa, var så goda och ta för er. Född och uppvuxen i Åmsele hamnade han likt sin far rätt snart bakom lastbilsratten, i närmare trettio år, där grundades ett genuint intresse för tunga fordon. Därefter ett stort antal år som arbetsledare för Svevia med ansvar för maskinparken, med andra ord maskiner helt igenom. De första renoveringarna var 5 lastbilar, därefter ett litet uppehåll, måste hämta andan. Nu gjorde han lätt för sig och renoverade att antal Volvo, PV-53 en PV- Sport en Amazon-70 en 164 -73 samt en Cadillac Coupé -41. En kul TEXT OCH BILD: Håkan Nordin Scania 110 super -73 med plogutrustning. Jättefin. >>

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 4 grej; när den såldes blev det budgivning mellan två personer, som så småningom upptäckte att dom var gamla skolkamrater, det var inget förmildrande, matchen pågick länge, ovänskapen uteblev men det vara nära katastrof. Vi kände verkligen entusiasmen när han stod rätt upp och ner på verkstadsgolvet och berättade utförligt om alla inköp av mer eller mindre begagnade lastbilar. Ibland tog historien om säljaren överhand, hans bakgrund, ofta i en åkerifamilj med en åldrig far som drivit åkeriet i många år, vilket skapade betänklighet att sälja. Kunde ta flera år innan affären kom till. Nästa säljare, där gick affären snabbt, men ändå blev man ”polare” på en viss nivå, ringer varandra och uppehåller kontakten. Den mänskliga kontakten kändes lika viktigt som affären. Hur som helst så har han renoverat 14 lastbilar 5-6 personbilar, jordbrukstraktor samt 2 hjullastare. Nu pratar vi om riktiga, väl genomförda renoveringar, inget fuskverk. Det är en hel del arbete utanför själva renoveringen, affären skall ros i land, transport av objektet ska ordnas innan skruvandet böjar. Ibland går det smidigt, som den gången när det var klart att han skulle köpa en bil i Markaryd. Dagen efter köpet ringer han trailern, som kör skogsmaskiner söderut, och frågar var han befinner sig. Svaret blir på väg till Markaryd, lossar om tre timmar, finns det plats på hemvägen för mig, frågar jag, ja om du är snabb. Hans berättar om sitt renoverande inför en andäktigt lyssnade skara. I bakgrunden till vänster Scania LS 110 Super -73. och till höger LBS 140 -71. Bildkollage över alla renoveringar. Olle Wahlstedt lyssnar. >>

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 5 Ringer säljaren som befann sig på arbetet 4 mil från Markaryd, jag kan ogärna gå ifrån arbetet svarar han. Då höjde Göran rösten och sa, gör som jag säger, och så blev det. Ett och ett halvt dygn senare var bilen i Umeå, nytt rekord. En god berättare, fina lastbilar samt gott fika bland trevliga människor, kan man begära mer. // Till höger Göran Nilsson som hälsar oss välkomna, till vänster en duktig Mc-renoverare, Torbjörn Sandkvist. Myshörna med prissamling och diverse foton.

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 6 Kvällsbesök hos Bilbärgarna Vi var drygt 60-talet medlemmar som slöt upp och trotsade ett småkyligt kvällsväder när bärgargrabbarna visade sina fordon. TEXT & FOTO: Håkan Nordin Dom som har hand om det; Krister Mellberg, Robin Håkansson, Stefan Holmgren. Fattas gör Stefan Mårtensson som var ute på en tjänsteförrättning.

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 7 Vadan detta stora intresse. Gissa den som tror sig veta. En liten ledtråd från mig: Kan det vara Stefan som drog eller kanske Storoxen, troligvis båda tillsammans. Umeå Assistance AB sköter bärgarverksamheten i Ö-vik med omnejd, jourhavande dygnet runt, har en bred vagnspark och en gedigen utbildning. Assistancekåren är utbredd över hela landet med 153 bemannade stationer, 711 medarbetare bärgning från 290 kommuner dygnet runt. Här i Ö-vik är två flakbärgare stationerade plus tungbärgaren, döpt, troligtvis av Stefan, till ”Stor ox´n”, den känner vi alla till. Dessutom finns en Timberjack, en skogsmaskinmodell som bärgar ute i skogen och i svårare terräng. Fyra TV-kändisar sköter verksamheten på bästa sätt. – Mycket av vårt arbete består i att vara behjälpliga med starthjälp, punkteringar och inlåsta nycklar. Elektronikfel på relativt nya bilar är ganska vanligt, då behövs bärgning till verkstad. Tungbärgning, lastbilar och andra tyngre fordon sker inte dagligen men när bärgning behövs tar det ofta sin grundliga tid säger Stefan. Vid svåra tunga bärgningar är vi två för att fundera tillsammans om hur vi ska förfara, tunga bärgningar är inte”bara”ska ni veta. Tungbärgaren kostade enligt Stefan, fem miljoner ny för tio år sedan, förståligt då att högsta timpris vid riktigt tung bärgning är 3300: riksdaler. Tungbärgaren demonstrerades för oss vid vårt besök, i sanning ett välutrustat fordon med ett flertal luckor efter påbyggnaden där all utrustning hängde och låg på en given plats, ett måste. Troligtvis efter uträttat arbete krävs en översyn, är allt på plats avtorkat och upphängt. Föreningens Börje Näsman var den som initierade träffen och ombesörjde allt till det bästa. Ett lotteri med paraplyer som vinst med ett speciellt sätt att dra vinnarna. Alla ställde sig ut efter väggarna, Börje gick runt och räknade till en viss siffra, ”du har vunnit”, sen en sväng till, enkel dragning, Viveka Fredriksson och Anders Byström blev de lyckliga vinnarna, Naturligtvis fick de tre bärgarkillarna var sitt paraply utan dragning. På min fråga till Stefan; Hur känns det som gamlingarna uttryckte sig förr; att vara utmåle där i televisionsapparaten varje vecka. Svar: det är ingen belastning enbart roligt. Ett lyckokast för assistantkåren med en som Stefan och han tomtegubben i Jämtland, båda nära till skratt med skrattrynkor runt ögonen, kul kommentarer och ett extra plus, dialekt. // Folksamt runt bilen när Stefan förklarar funktionerna. Tungbärgaren Stor Ox'n. Ingående redovisning.

4 . 2021 VETERANAKTUELLT Minns ni...? ...mjölkbryggan känner väl de flesta till, finns idag på många ställen i modernare tappning som prydnadssak, som den på bilden. Numera någon enstaka tommjölkkruka står där tillsammans med blommor, vackert inslag. Gammalt var mjölkbryggorna stora, skulle rymma många stora tunga krukor och ibland varor sommjölkbilen hämtat upp i centralorten. En period var postväskan ett stående inslag, där den hängde på mjölkbryggan. Bussen eller mjölkbilen skötte hanteringen. // TEXT: Håkan Nordin Medlemsavgift för 2022 Ett år går fort och i dagarna kommer aviseringen av medlemsavgiften att skickas ut. Alla som har mejladress får aviseringen per mejl. När vi skickar så många mejl inom kort tid så kan en del hamna i skräpposten tyvärr. Men ingen glöms bort, de som inte betalat den 31 januari kommer att få en brevpåminnelse lite senare. Omman inte har mejladress registrerad kommer aviseringen per brev. Om ni har frågor ommedlemskapet kan ni kontakta medlemsansvarig i respektive sektion, info om vilka de är finns i denna tidning. Det går även bra att skicka mejl till info@nmh.se Tänk på att om ni har en MHRF-försäkring genom Norrlands Motorhistoriker måste medlemskapet vara betalt för att försäkringen ska fortsätta att gälla. // 8 MEDLEMSINFO Minns ni...? ...hästburarna eller ”hästfinka” somman sade ibland. De var ofta uppställda på gårdsplanen intill ladugårdarna, under -30 talet fram till mitten -50 talet, under hästens glansperiod. Ofta låg husbonden borta under vintern och körde timmer, inte alltid nästgårds. Då kom hästburet till användning om sträckan var lång. Travtävling på avsedd bana samt upplogade isbanor var vanligt och en och annan hästhandlare som köpte och sålde hästar behövde transporter. Bilden tagen tidigt -90 tal i Kalixtrakten. //

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 9 Eftersom att man släppte på restriktionerna fr.o.m. 29 september för pandemin, så bestämde Nailheads i Umeå att köra ett swap meet lördag den 2 oktober. Detta år så öppnade man redan klockan 08:00 och vi säljare var tvungen att vara där i god tid innan, för att hinna bära in och packa upp allt. Om man som jag åkt från Ö-vik, så blev det en tidig morgon. För min del så var det första gången som jag var där. Det var en strid ström med besökare hela tiden och stämningen var god. Jag sålde en del men köpte mer. Mitt betyg blir att det var en mycket bra marknad med varierade utbud. Även hamburgarna var goda. Jag ser fram mot nästa års swap meet i Nailheadsgaraget. // Nailheads Swap Meet 2021 TEXT & FOTO: Einar Härdin

10 &+(952/(7 &21)('(5$7( LJǏljLj Håhå, jaja, tiden går! Det är nu ganska precis tio år sedan min Chevrolet från år 1932 stod helt färdigrenoverad i mitt garage, närmare beststämt torsdagen den 5/1 2012. Det känns som det därmed är dags för en liten återblick i minnenas arkiv. Jag har sedan moppeåldern (15 år gammal år 1965) kontinuerligt renoverat och fräschat till alla slag av motorfordon i form av mopeder, motorcyklar, traktorer och bilar. Veteranfordonsintresset är av samma gamla datum, men ekonomi och utrymmesbrist höll effektivt emot ända fram till jag började närma mig 60-årsåldern. Då kom första chansen i form av en 1931 års A-Ford pickup med EPA-bakgrund. Bilen var en riktig utmaning. Allt var utslitet, nedgånget, snett, och rostigt. Många delar saknades. Men oj vad roligt det var! Jag har i många år jobbat som projektledare på en IT avdelning och disciplinen från detta sätt att arbeta fick styra mitt sätt att genomföra dessa renoveringar, dvs ”planera väl och följ planen”! TEXT & FOTO:Bent Fridholm 4 . 2021 VETERANAKTUELLT Chassi och kaross separerade för första gången. En särskild karosserivagn tillverkades med lättrullade luft-gummidäck och med separata domkrafter i varje hörn.

11 Efter cirka två års jobb och uppskattningsvis 2000 nedlagda timmar var det klart. Renoveringen av A-Forden och sökningen av reservdelar till denna gjorde att jag började få en helt ny bekantskapskrets runt om i landet, och inte minst på plats här i Sundsvall via klubben Sundsvalls motorveteraner (där jag numera är ordförande sedan länge). Det ena gav det andra. Bland annat fick jag en mycket god kontakt med en mångårig klubbmedlem och A-Fordentusiast, Tord Bergsten. Han hade samlat på sig mängder av reservdelar till A-Ford genom åren, vilket ledde till ett första inköpsbesök i hans hem i byn Pottäng ute på Alnön. I ett av hans garage på gården fick jag syn på en för mig helt okänd ”veteranare” i nedplockat skick. Tord berättade utifrån min fråga att det jag såg var en fyradörrars Chevrolet från 1932 inköpt 20 år tidigare i delvis nedplockat skick från en kille i Njurunda. Den av Tord påbörjade renoveringen avstannade sedan totalt när hans dåvarande hustru helt oväntat avled efter kort tids sjukdom. Bilen var ju tänkt som en present till just henne! Han berättade också att han fram till dess inköpt mänger av nya delar för dyra pengar från USA inklusive nya originaldäck och tillika en nysydd inredning i ljusblå plysch. ”Du får gärna köpa bilen av mig om du vill, jag kommer aldrig att orka göra den klar”. Ett lockande förslag, men jag var ju redan inne i en intensiv renoveringsutmaning och insåg att min fru i detta läge knappast skulle välkomna ytterligare ett fordonsvrak hemma på tomten. Svaret var således ”Tack Tord, jätteintressant men ändå, nej tack!”. Det gick några månader. Tord annonserade ut Chevan i samband med klubbens årliga Veteranmarknad på Bergsåkers travbana och senare även på Hotrod show i Sundsvall. Han fick kontakt med några intressenter men inget som ledde fram till någon affär. Tord berättade något irriterat till mig: ”Dom tok-prutar ner priset och pratar dessutom allihop om att bygga om den till en hotrod. Detta är något som jag absolut inte vill skall hända denna bil. VETERANAKTUELLT 4 . 2021 Bak- och framaxelaxeln får nya lager, upphängningar och bromsar. Två växellådor följde med. Två dåliga blev en bra! Instrumentbräda och ny-draget elsystem på plats >>

Den ska återställas till originalskick, inget annat!”. Jag höll med honom fullständigt! Tord följde intresserat mitt renoveringsarbete med A-Ford pickupen. Han gillade uppenbarligen vad han såg. Vid ett tillfälle tog han därför åter upp frågan om Chevan igen med mig och sa: ”Bent, min stora önskan är faktiskt att du tar över bilen och renoverar den. Jag känner att du är den rätte mannen för detta”. Det pris han sedan erbjöd mig för övertagande var lågt och underskred med råge de kostnader som jag visste att han haft för bilen fram till dess. Han tillade: ”…och sen vill jag få provköra den när du är klar”. Jag blev något paff över detta förmånliga erbjudande men också smickrad över att få detta förtroende. Svaret från mig blev därför denna gång istället ett ja! Den senare diskussionen med min fru kring detta snabba beslut från min sida lämnar jag därhän i denna berättelse… Bilderna till detta reportage visar Chevans skick i samband med hämtningen av bilen ute på Alnön år 2008. Hela mitt garage fylldes med grejor och pinaler. Förutom alla reservdelar skickade Tord också med allt övrigt som han samlat på sig genom åren om 1932 års Chevrolet i form av instruktionsböcker, tidningsartiklar, broschyrer samt massor av egentagna bilder tagna då han själv demonterade bilen 20 år tidigare. Dessa fotografier visade sig sedan vara guld värda för mig i det fortsatta arbetet. ”Flitens lampa” lyste intensivt i mitt garage under lång tid. A-Ford pickupen blev färdigställd sommaren 2009 och arbetet med Chevan påbörjades direkt därefter. De första månadernas jobb innebar renovering och provmontering av samtliga plåtdetaljer i karossen inkl. fram- och bakskärmar samt utbyte av allt nedgånget/ruttnat trä i karossens inre delar och i dörrar. Chevrolet själva skröt på den tiden i sina annonser att deras bilar hade något så exklusivt som en kaross i kompositmaterial. Detta lät väldigt bra men betydde i praktiken att bilens karossplåt spikades fast på en stomme av trä. Knappast ett tillverkningssätt att imponeras av. Fordfabrikerna hade t.ex. vid samma tid helt övergått till att göra sina karosser helt i stål. Efter att karossens alla plåtdetaljer var provmonterade och klara revs bilen ned i ”atomer”. Varje komponent gicks 4 . 2021 VETERANAKTUELLT 12 Helt ny inredning på gång. En nyrenoverad potent motor från 1958 monterad mellan rambenen! >>

igenom och återställdes till nyskick och sparades sedan undan i detta skick inför den kommande slutmonteringen. Motorn blev ett kapitel för sig. Bilens originalmotor år 1932 var en toppventils 6-a på 55 hästkrafter. Den motorn fanns inte kvar. Istället var en Chevamotor från 1946 monterad, tyvärr med en rejäl frysskada i blocket. Att få tag i en originalmotor från 1932 verkade utsiktslöst. Vad skulle jag göra? Av en slump fick jag se en nyinsatt annons på Blocket som berättade så här under rubriken Säljes: ”Nyrenoverad Chevasexa motor från 1958, har legat på pall i 20 år, pris 2000 kronor, Uppsala”. En timme senare var jag snabbt på väg söderut med bil och släpvagn… Numera sitter det därför en 180 hästkrafters Chevrolet 235:a i bilen. Denna är i sin tur ihopkopplad med en kopplingskåpa från 1946 och därefter bilens treväxlade original växellåda med frihjul från år 1932. Allt passade faktiskt ihop rakt av, utan maskinbearbetning eller annat trubbel. Bara att skruva ihop. En justering av det främre motorfästet i 13 VETERANAKTUELLT 4 . 2021 Karossen lackades i delar. Den fick en fantastisk finish och var en fröjd att jobba med vid slutmonteringen. Slutmonteringen påbörjades i september 2011. Den 5 januari 2012 var alla prylar på plats och fullt fungerade. Cirka 2000 timmar på två år var till nu till ända, därav den nöjda minen. >>

framvagnsbalken var allt som behövdes för att få drivlinan komplett inpassat i chassit. Bilen har numera kraftresurser i reserv, som ni förstår! Hösten 2011 påbörjades slutmonteringen. Firman ”Bil och Lack” i Bergeforsen hade dessförinnan lackerat karossen i blått och svart. De gjorde ett fantastiskt snyggt och bra arbete. Till slut kom den dag då allt var monterat och klart. Jag minns att jag tog ett steg tillbaka i garaget, beskådade resultatet och påbörjade sedan ett varv runt den nu helt kompletta bilen. En känsla var vördnad infann sig. Faktum var att det var första gången jag såg en komplett 1932 års Chevrolet i verkligheten. Bilens lyckade originaldesign gör den till en riktig snygging! Besiktningen lite senare på våren var inget problem. Tord hade klokt nog bara haft bilen avställd i registret under alla dessa år den stod nedplockad i hans garage. Jag behövde därmed bara ställa på bilen igen och låta den genomgå en normal standardbesiktning efter renoveringen. En extra glädjens dag blev det någon vecka senare när jag körde bilen hem till Tord och vi gemensamt kunde göra den vid inköpet avtalade provturen. Vi njöt bägge storartat av upplevelsen att glida fram i lagom tempo med Tord som chaufför utefter fina böjande asfalterade småvägar på norra Alnön. Efteråt firade vi händelsen med kaffe och tårta. Sedan dess har det blivit åtskilliga mil varje sommar för mig och min fru Åsa i denna härliga bil. Den får dessutom då och då fungera som ett rymligt ”brudparstransportfordon” där jag själv, uppklädd i frack och hög, hatt agerar chaufför för nygifta par. Ett roligt hedersuppdrag som förgyller tillvaron. Tord och jag hann på kort tid bli riktigt goda vänner. Tyvärr finns han nu inte längre bland oss. Bara något år efter provturen avled han i sviterna av ett sedan länge krånglande hjärta. Tråkigt och alldeles för tidigt. Jag kan dock glädja mig åt att jag var med och hann uppfylla ett av hans livsmål – dvs. återställandet av hans gamla Chevrolet från 1932-a till nyskick. Tack Tord för denna ynnest! // 4 . 2021 VETERANAKTUELLT 14 A-Ford pickup 1931 och Chevrolet Confederate 1932. >>

Han är av årsmodell -53, det har sagts förut att, det är utan minsta tvekan en stabil och aktiv årsmodell. Medlem i Ö-vikssektionen. Sin första bil införskaffade han -74 på ett lite speciellt tillvägagångssätt, han uppvaktade en madam på stan för att få hjälp med ett bilköp. Hon var dotter till en Mercedesägare, en bil som Arne ville åt, en kväll stövlade han upp till lägenheten men modet svek när han höjde handen för att knacka på, någon vecka senare nytt försök, det blev affär, en 220 S -56. Vid tjugoett års ålder, 1974, förstod han allvaret med NMH, blev medlem omgående i Ö-viks-sektionen, 1982 avancerade han till registrator i huvudföreningen, ett finare ord för att sköta medlemsregistret. Ytterligare avancemang -99 till kassör i sektionen ända fram till 2019. Under tjugofem års tid har han figurerat i det mesta i sektionen, kassör vilket innebar att ingå i styrelsen, banläggare vid rallyn, främst Örnstråket, behjälplig med frågor m.m. Snälla hjälpsamma människor som Arne brukar sällan vara sysslolösa i varje fall inte Arne för han har en hjälpande hand till alla. Som sagt, första bilen var en Mercedes 220 S -56 därefter åtta andra bilar av samma märke, praktiskt att hålla sig till samma märke. I dagsläget har mängden krympt till hanterbara fyra. Flaggskeppet i dag är en benvit 222 S från 1965. Under drygt fyrtio år har det blivit många rallyn för en aktiv man som Arne, Rally 46/56 i södra delen av landet körde han många år liksom de flesta rallyn i närområdet. Han har en klar fördel jämfört med oss vanliga ”dönickar” ett minne som är oslagbart. ”Kommer du inte ihåg matthandlare si och så, han hade en brun De Soto med Y?????.” Varken matthandlare eller bilen eller Y-numret minns vi andra. En annan passion har varit marknader, otaliga har besökts, Södertälje, Falun samt flera stora söderut, plus alla här omkring. Kostsamt med marknader, i dagsläget består samlingen av radioapparater, 6-700 st, plus radiogrammofoner ett 70 tal. ”I begynnelsen när jag inte hittade nåt annat på en marknad och såg en liten behändig radio så köpte jag” säger Arne, därefter blev det fler och fler. Utan tvekan är han en tillgång för Veteranbils-branschen på många sätt och vis med sitt intresse, sitt minne och kunnande. // NMH-PROFIL Arne Fahlen NMH-profil TEXT & FOTO: Håkan Nordin VETERANAKTUELLT 4 . 2021 15

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 1166 GULDKORN från NMH:s bildarkiv 4 . 2021 VETERANAKTUEL T Packard 1927. Även den har för mig okänd historia. Kanske någon vet? Även den ägs idag av Härnösands Bilmuseum. Lancia Appia 1959 som idag ägs av Härnösands Bilmuseum. Kanske någon läsare vet vem som ägt den tidigare? Renault Celtaquatre 1935. Även den bör ha funnits i vårt område tidigare. Den finns idag i Kil i Värmland.

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 17 Återigen ett lyckat år för UVS och Umeå Cruising, med pandemi arrangemanget att crusa runt i byarna kring Umeå och visa upp oss. Själva har vi inte deltagit i så många – byacrusingar – med Den Gamla Damen då hon har lätt för att gå varm i dessa temperaturer som vi haft i sommar samt att vid vissa tillfällen går kön för sakta. Men med lånade fordon från Brännlands byn så kunde vi delta. Första byacrusingen gick Umeå – inlandet via Gräsmyr – Nordmaling m avslut i Olofsforsbruk. Svängarna till Hörnefors, Obbola och Holmsund är folkligast, i vissa fall tusentalet vinkande påhejare längs färdvägen. Populärast blev nog trippen till Hörnsjö där det nog gått man ur huse för att bevista aktiviteten. Där gavs det även tillfället att köpa hamburgare gjort på Limousine djur från orten, mycket smakligt, kan vara den godaste jag ätit genom tiderna. Gamlia 2.2 återkommer nog, nu med mera på Gamlia området och mindre – byacrusing - kan man tänka sig. // Gamlia 2.1 Långväga gäster i Hörnsjö Ewa o Jan Forsberg Piteåtrakten. Porsche 356 Hörnsjö -21. Åke Cederblad och hans PV -56 som köptes ny av pappan Konstapel Cederblad, PVn har deltagit i många aktiviteter genom åren, OBS märket BILEN 100 år från 1985. Rally Nord när gick det? På 1900 talet i alla fall, 15-17/7 1994. TEXT OCH BILD: Sune Strömberg EVENEMANG Plymouth Satellite med ung fotograf i förgrunden.

18 4 . 2021 VETERANAKTUELLT TSV-Blåröken som är arrangörerna för denna träff hade beslutat att flytta fram 20-årsjubileumet till 2022, p.g.a. pandemin. Istället hade man detta år planerat en enklare träff. Under fredag hölls en retromarknad i Mellstaparken samt en kvällstur. Under lördagen erbjöds en klassiskt mopedkryzz samt fortsatt marknad. På onsdagsmorgonen den 18 augusti var det dags för mig att ta husvagnen och mopeden på släp till Mellstaträffen i Borlänge. Under natten hade regnet vräkt ner i Gävleborgs län och Dalarna. I Gävle hade det kommit 105 mm på en timme och sammanlagt hade det under ett dygn kommit 162 mm. På P4 informerade man om vägläget. Man vädjade om att ingen skulle bege sig ut med bil om man inte måste. Några mil innan Hofors fick jag svänga av E16 och köra en omväg p.g.a. en vägskada. När jag äntligen var framme i Borlänge hade det slutat att regn. Då passade jag på att sätta upp förtältet. Jag hade bokat campingplatsen bredvid den jag hade i fjol. Efter att jag ställt i ordning allt så gick jag och pratade med de närmsta grannarna, som jag även ifjol åkt moped tillsammans med. Under torsdagen hängde regnet i luften, så det blev bara en liten provtur för att se att mopeden klarat resan. Det kändes deprimerande, men enligt Yr.no så skulle det bli bättre väder på fredag. På fredagsmorgonen vaknade jag till en klarblå himmel. Det kändes fantastiskt, fast det var mycket kallare än året innan. Vi hade bestämt att möta upp ett gäng från Borlänge för att tillsammans åka en tur. Vi startade klockan 11 och körde först till Torsång, där vi inväntade en till förare. Vi var nu 32 st. som satte fart mot Öster Silvbergs gruva. Vägen gick från början som vanligt på härligt smala, krokiga och backiga asfaltvägar. Men efter ett tag så tog asfalten slut och vi körde istället på grus. Vi kunde nu se en del av de skador som regnet hade orsakat. På vissa ställen hade vägen varit helt avskuren men detta hade åtgärdats skyndsamt genom att man nu fyllt med grovkrossad sten. Efter denna väg så stannade mopeden för en av förarna. Det visade sig att tändplattan hade vibrerat lossnat. Med hjälp av några plåtskruvar så satt den på plats igen och färden kunde fortsätta. Öster Silvbergs gruva är en sulfidmalmsgruva, som numera är 0HOOVWDWU¢ƻHQ med namnet Mellstakryzzet EVENEMANG Campingen.

19 VETERANAKTUELLT 4 . 2021 nedlagd, men väl synlig än idag genom öppna vattenfyllda gruvhål och stora efterlämnade varphögar. Efter att vi strosat runt och tittat så bar det nu iväg mot Säter. Ett stopp vid Säters gamla Mentalsjukhus blev det innan vi körde vidare till torget i Säter, där vi parkerade våra mopeder, för att äta lunch. Vi bestämde att dela på oss och äta på olika ställen för att det inte skulle bli en sådan lång kö. 2010 införde Kommunen i Säter en slogan som löd: Jag är tokig i Säter, men efter sex år så var man tvungen att ta bort den, efter klagomål. Efter lunchen så var det dags att åka vidare, nu fick en annan förare problem med sin moped. Det visade sig vara topplockspackningen som gått sönder. Föraren plockade bort den trasiga packning och körde sedan tillbaka till campingen. Vi andra fortsatte färden till Järudds Classic Cars. Där blev det en guidad visning av alla lokaler. En tredje mopedförare hade nu fått problem med sin moped. Det visade sig att fem ekrar på bakhjulet gått av. Han fick stanna kvar och vänta på hjälp att få mopeden transporterad tillbaka till campingen. Vi andra åket nu tillbaka. Vi var tillbaka vid 17-tiden efter en 13-mila tur. Kvällsturen stod vi över för vi behövde äta och vila, inför lördagens körning. På lördagsmorgonen sken solen igen, men det var rätt svalt i luften. I inbjudan till dagens körning så uppmanades vi att packa egen matsäck, eftersom att arrangörerna inte ville hantera mat och dryck. Det bildades en lång kö för att betala deltagaravgiften för Mellstakryzzet. Det fanns endast 400 startplatser men jag stod ganska långt fram, så det ordnade sig. Jag vet inte hur många vi var, men alla betalade inte utan körde ändå. Jag var tillbaka på campingen klockan 13, efter en tur på tre timmar. Då hade jag kört 6 mil. Nu passade jag på att kolla in marknaden eftersom att prisutdelningen skulle börja klockan 14. Som vanligt vann jag inget, men det var lika bra att jag inte vann mopeden, för hur skulle jag ha fått hem den. På söndagsmorgonen sken sol än en gång, under natten hade det bara varit 4 grader varmt. Efter att jag packat allt så gick hemresan bara bra men det är lite tråkigt att köra 80 km i timmen i 50 mil. Jag återkommer nästa år, då det förhoppningsvis blir en fullskalig Mellstaträff. // Öster Silvbergs gruva. Torsång.

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 20 (Q RWUROLJW ƳQ &DGLOODF CADILLAC COUPÉ DEVILLE Jag åkte i sakta mak vägen fram, utan brådska för en gångs skull, med mitt Italienska under, en Alfa Romeo. Plötsligt såg jag i höger ögonvrå en stor grann jänkare på en gårdsplan men hann inte stanna förrän en byggnation skymde sikten, bromsade upp, backade tillbaka en aning för att kolla läget. Där stod den, stor, lång och grann, lite guldfärgad. TEXT OCH BILD: Håkan Nordin Trångt i motorrummet men vad är vänta med en 7,7 liters V-8. Under huven, automatisk helljus- och avbländning, tidig finnes. Maffig front, -68 sista året med "staplade" dubbla strålkastare.

21 Körde upp till gårdsplanen, garageporten stod öppen och ut kom en gentleman i mogen ålder, jag konstaterade direkt att han är en rejäl karl; medlem i NMH. Vid följande inspektion trodde jag att bilen var oanvänd, allt talade för det. Jag bad om nummer och namn på bilen och fick följande uppgifter: Cadillac Coupé de ville, en tvådörrars Hardtop 1968, rullat 7000 mil mesta milen i USA. Motor 472 V-8 7,7 liter och 375 hk naturligtvis automatlåda, 3 växlad, tomvikt 2100 kg. – Är det din första jänkare, frågar jag ägaren som lystrar till namnet Nils Boström och är boende i Köpmanholmen utanför Ö-vik. – Nej, blir svaret, jag har haft ett antal under årens lopp, senast en Buick Electra -73 som jag ägde i fyra år, sålde den i våras för att jag hade en Volvo Amazon 123 GT på gång. Sambon kunde inte förlika sig med en Amazon hur mycket jag än försökte förklara att det var en 123 GT. Det är likafullt en Amazon framhärdade hon. För husfridens skull blev det ingen affär. – Den här bilen fanns i Östersund, kom dit 2019 men ägaren hittade en Ford Crown Viktoria som han trånat efter ett antal år, därför blev den här till salu och det var inget att tveka om. – Vi tar väl en provtur säger Nils och startar motorn. Det gäller att lyssna uppmärksamt för att höra motorn, låter mest som ett sus när vi gungar fram efter vägen. Imponerande. // 5,7 meter lång, behövs nästan ett vidvinkelobjektiv. Lycklige ägaren Nils Boström. Tre fram och 4 bak inga problem. VETERANAKTUELLT 4 . 2021

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 22 Den 23 oktober hade ett tunt lager snö färgat Lycksele vitt och termometern visade 5 minusgrader. Klockan 18.30 i mörkret, samlades Lycksele-sektionen för att jaga ugglor. Förutom ett stadsrally på Nationaldagen, så var detta det första evenemanget sedan Corona-utbrottet för snart 2 år sedan. Vi var ett 30-tal medlemmar som gick runt på Gammplatsen med ficklampor och sökte reflekterande ugglor med en tillhörande bokstav. 12 ugglor och bokstäver som var huller om buller skulle bilda ett bilmärke och modell. Många hade kalla fingrar och näsor innan man klurat ut svaret. Då var det skönt att komma in i värmen i Rusele-gården, där Ellinor med personal hade dukat upp med Taco-buffe. Alla tyckte att det var fantastiskt kul att kunna träffas igen efter det långa pandemi-uppehållet, och få prata gamla fordon och gamla minnen. När alla blivit varma av god mat och dryck, så var det dags att kora den duktigaste ugglejägaren. Svaret som skulle vara "Skoda Popular" hade klarats av dom flesta, vilket gjorde att vi fick dra lott om priset. Eftersom vi denna kväll hade 2 priser så blev det 2 pristagare som fick dela på segern. Dessa var Anders och Felix, Grattis! Sedan satt vi och småpratade och berättade historier för varandra, vissa sanna medan andra kanske var mindre trovärdiga....men med glimten i ögat. När vi alla kände oss nöjda med kvällen, mätta och belåtna, så pallrade vi oss hem Uggle-jakt i Lycksele Pristagarna Felix och Anders. Trevligt i Rusele-gården på Gammplatsen. Svaret i Uggle-jakten: "Skoda Popular" EVENEMANG

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 23 – Nu har jag hittat den fjällan!! (Pappas smeknamn på mig sen jag var liten) – Va! Är det sant Pappa…Lever den? – Jajamän, den bor hos en trevlig man i Linköping. Men är det en cykel för dig, årsmodell -53? – Ja självklart, det vore hur coolt som helst, fast jag behöver lite hjälp med lite fix… – Du vet att vi hjälps åt…men är modellen nått för dig?? – Ha ha Pappa, du är bara sugen att äga den igen, men nä nu är det min tur!! Det är ganska häftigt hur minnen kan etsa sig fast. Vissa saker passerar bara revy genom åren, hur gärna man än vill komma ihåg, andra händelser fastnar som ett gammalt flugpapper! Jag har ett väldigt starkt minne från tiden då jag bodde i mitt barndomshem, det gamla 20-tals huset på Skomakarvägen i Kramfors. Året var 1983 och jag var 9 år. Pappa Hasse kom hemdragandes med ett motorcykelprojekt, det första av många olika projekt genom åren. Det var en Royal Enfield meteor 700cc som då var påbörjad att bli en chopper, målad blå och långt ifrån sitt fornstora jag. Den blev inrullad i vår källare och stod nästan mest i vägen som jag minns det. Det som fick mig att verkligen se och komma ihåg denna pjäs var en trekantig detalj som var målad i orange, kan ha varit en sorts verktygslåda. Mina föräldrar, Hasse och Britt-Inger skickade efter flertalet originaldelar från England men med en 9-åring, en 3-åring, jobb, renoveringar och det som kallas ”livet”, så blev Royalen stående. 1996 såldes den till slut i delar till en man i Skåne och här skulle denna historia kunnat vara slut OM det inte hade varit för den Lysande Orangea trekanten som brände sig fast på min näthinna. Jag har under årens lopp frågat en del om cykeln, men det var i somras som pappa kollade upp och spårade Royalen till Hilding Karlsson i Linköping. En mycket trevlig man som dessutom kunde tänka sig att sälja motorcykeln till mig efter att ha hört historien ommina minnen som jag haft genom åren. Så i början på oktober fick jag min fantastiska andre hälft plus mina föräldrar att följa med på en nätt tur på 200 mil fram och tillbaka till Linköping och hämta hem exakt den Royal Enfield som stått i vår källare då jag åt kakor i smyg ur frysboxen som liten. (kolakakorna och drömmarna var bäst) Motorcykeln som numer kallas ”Farfar Enfield” får sig en rejäl facelift under vintermånaderna i det bästa tänkbara MC-spa som finns, hos min far! För trots att den är iordninggjord till original så har den bara stått i 15 år. Jag är glad att just detta minne fastnade, för det blir en trevlig MC-sommar! // 23 Rapport från glada bil-änkan… TEXT OCH BILD: Kristin Jonsson, Skellefteå i det kyliga förvinter-mörkret, glada över att vi nu i fortsättningen kan bedriva ett traditionellt föreningsliv med gemenskapen som ledstjärna. // TEXT & FOTO: Benny Holmgren, Lycksele-sektionen Ruth och Karin jagar ugglor.

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 24 Från moped till is- och dragracing Under årens lopp har jag haft förmånen att träffa många duktiga renoverare och det har slagit mig många gånger: hur får dom tiden att räcka till. Det förekommer ju ett liv utanför garaget också. Ett besök hos Ulf Ledström i Nordmaling bekräftar min undran. TEXT & FOTO: Håkan Nordin Bygger en is cykel med de bästa komponenterna. Kommer framförallt att användas i mars -22 vid eninbjudningstävling i Inzell Tyskland när Tyske storåkare Gunter Bauer avslutar sin karriär. Senaste förvärvet en HD -26, motorn var i delar men det verkar enbart som att det inte bekymrar Ulf.' En Panther 600 -54 som pappan bytte till sig på -60 talet mot en skinnrock. Nybesiktad.

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 25 Ulf slog upp sina ljusblå på Umeå BB 1969 och utvecklades som ett normalt barn där i Nordmaling. Med en far som var en hel del teknist kunnig föll det sig naturligt att Ulf i gymnasiet gick verkstadsteknisk linje. Redan i unga år köptes mopeder sönderplockade i lådor, mopeden må så vara, men att få den att fungera var det intressanta. Nu följde ett antal år som anställd i olika företag, under tiden renoverades både det ena och andra hemma i garaget. Året var 1997, vid tjugoåtta års ålder då startade han firman som till dags dato har haft en enorm utveckling, reparationer på pappers o massaindustrin med tillhörande specialsvetsning. Ofta akututryckning vardag som helg, både Ulf och firman har gott ryckte i branschen, sånt blir inte till av sig själv, någon ligger bakom. Tidigt –90 tal saknades en viss spänning i tillvaron, en Kawasaki 750 tvåtakt inhandlades byggdes om till dragracing, den presterade 170 hk .och med lustgas 200 hk. Tydligt var det inte tillräckligt för senare köpte han en värsting-maskin från Norge, vad sägs om 2860 cc c:a 1000 hk, 0- 300 km på 4 sekunder, här gäller det att hålla i hatten. Isracing med motorcykel, det vore väl kul, ökar spänningen och genererar en massa skruvande, likväl som med dragracingen. Skruvandet är som ett livselixir för vissa och nu närmar vi oss frågan i inledningen, hur får dom tiden att räcka till. Isracingkarriären tog sin början runt -95 vilket innebar serieåkande för ÖMK, 8-9 SM- finaler några VM-kval i Ryssland. Isracingåkandet avtog succesivt när sonen Ove grenslade en ismaskin och befanns vara en begåvning. Dragracingmaskin med 2860 cc motor c:a 1000 hk 0-100 på 4 sekunder. Verkstadsutrustning som inte är av denna världen. Ett tjockt stoppband över motorn ska minimera skadorna vid en motorexplosion. Förare har skottsäker väst. >>

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 26 Ända sedan tidigt -80 tal har skruvandet och renoverandet varit ett måste, två stycken 750cc Kawasaki tvåtakts-maskiner, samt två 500cc renoverades.750 var på sin tid en värsting-maskin med mycket pulver men näst intill obefintlig väghållning. Tre mopeder ungdomsrenoverade, bland annat ett par Zundapp som står och blänker, uppställda bland ett stort antal egenhändigt renoverade motorcyklar, så många att jag kunde knappt räkna dem alla. Senaste förvärvet en Harley Davidson 1926 med motorn i delar köptes från Ö-vik, vips var motorn renoverad samt sidovagnen som tillhörde lackerad. Det som slår en mest är ordningen i verkstaden, allt har sin egna givna plats, inte så att ett isdäck står här och ett annat där, nix allt har sin plats. // Närmast en Ariel Square Four -47, till v. syns en Shopper, bakom 2 HD alla renoverade av Ulf. Lamborghini Gallardo -04 med mittmotor, 10 cyl. V-motor 4,9 liter, 6-växlad manuell, 4-hjulsdriven. Ski-doo Isracingmaskin tidigt -80 tal, finns flera skotrar i samlingen. >>

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 27 Lös krysset och skicka ditt svar, namn, medlemsnummer och adress till info@nmh.se Senast den 15 januari 2022 Det räcker att ni skickar meningen vi söker. Det går även bra att skicka per post till: Norrlands Motorhistoriker Skelleftehamnsvägen 146 932 36 URSVIKEN 10 trisslotter lottas ut bland de rätta svaren. Lycka till ! V2 Vilken krydda finns i klassisk bearnaisesås förutom salt och peppar? L1 Vilken godis sitter i kapten Bäckdahls skafferi? L4 Atom nummer 10? L2 Vilket slags djur är cheviot? V1 Vem nämns med Fräken i Skogmans sång? L3 Var blandas bränsle och luft i en mopedmotor? V4 Ett blötdjur som har funnits i 560 miljoner år (plural)? V3 Hur många tecken får en personlig registreringsskylt max ha? V5 Fiat modell från 1990? L3 L2 V1 L1 L4 V2 V3 V4 V5 1 4 7 9 10 11 3 8 6 12 2 5 JULKRYSS VINN! Avsluta meningen med hjälp av bokstäverna i de numrerade rutorna.: Veteranaktuellt

4 . 2021 VETERANAKTUELLT Klintberg & Way förkortat till KW Parts, är Europas största leverantör av reservdelar och tillbehör, har köpt det anrika företaget av välkände entreprenören Sune Eklund. Vi skrev i VA nr 3 om Norrlands Custom, tidningen fanns i brevlådorna tisdag 14 september och fredag samma vecka ringer Sune och undrar om tidningen gått i tryck. Han berättar då att han sålt firman och tänkte att det kunde påverka texten. -För sent påtänkt, svarade jag lite smått kaxigt. Affären gjordes upp veckan innan vi talades vid, sånt pratas inte om förrän allt är helt på plats, inte heller köpesumman, samma hur nyfiken man är. 2007 sålde han firman till en som inte var vuxen uppgiften, redan efter 1,5 år anade Sune att det inte stod rätt till och ett år senare var konkursen ett faktum. Att lämna Norrlands Custom som ett sjunkande skepp var inte hans stil, att köpa tillbaka firman var ingen riktig höjdare heller, men nöden har som vi vet ”ingen lag.” Många kronor senare och med mycket arbete rätade firman på sig till det normala. Nu känns det riktigt rätt. Löftet från de nya ägarna, att driva företaget i min anda och namnet och de anställda blir kvar, känns tryggt säger Sune. Ett långt hyreskontrakt kan i viss mån borga för att företaget blir kvar i Ö-vik. Själv stannar jag kvar i firman något år, blir behjälplig med inköp och prissättning, sånt som jag kan rätt bra. Med KW Parts som ägare blir utbudet betydligt större. Vi önskar Norrlands Custom lycka till i framtiden. // TEXT: Håkan Nordin Norrlands Custom sålt till branschjätte Triumph TR3 blev en tydlig framgångsindikator för StandardTriumph International som tillverkade såväl små sportbilar som traktorer. Den amerikanska marknaden hade kraftigt bidragit till den charmerande brittiska roadsterns framgångar, men nu var man tvungen att utvecklas för att klara konkurrensen. När Triumph köptes upp av Leyland innebar det ett uppsving för ekonomin, så det behövdes alltså ingen teknisk revolution för att utveckla TR4. På den amerikanska marknaden, som var Triumphs främsta måltavla, var man mer lockad av bilarnas estetiska sidor. Giovanni Michelotti som fick uppdraget att designa den nya modellen valde en stil som skilde sig radikalt från TR3:an. Nu var det slut med det låga och utmejslade dörrarna, som istället blev raka och höga, det vill säga helt olika föregångarens. Baktill byttes de rundade skärmarna ut mot raka och framträdande skärmar, vilket stämde väl överens med tidens estetiska ideal i USA. Den propra och charmerande inredningen bidrog utan tvekan till att göra den tidens små engelska sportbilar så framgångsrika. TR4 lyckades på ett skickligt sätt föra vidare den här traditionen och mellan 1961 och 1967 skedde en konstant teknisk utveckling. Funktioner som nedfällbara fönster sågs som ett nödvändigt steg framåt för att möta konkurrensen på den viktiga amerikanska marknaden. Trots sin moderna design byggdes endast 40253 bilar under den femåriga produktionen innan den betydligt lyxigare och sportigare efterträdaren TR6 till slut tog över. TR4 hade att antal racingframgångar i Amerika, främst genom ansträngningar från den kaliforniska ingenjören Kas Kastner. 1961 vann TR4 först i klassen och trettionde plats totalt på Sebring. Under åren som följde vanns många klassegrar i olika lopp med långt framskridna placeringar totalt. Den största racingsegern för TR4 var nog den på Daytona 1965 där en Kastner-förberedd bil vann de årets SCCA Dmästerskapet mot Ferraris och andra väl förberedda racerbilar. Under tjugoåtta år 1953-1981 tillverkades TR bilarna i 329 688 exemplar. // TEXT & BILD: Håkan Nordin 4 cyl. 2,2 liters motor 105 hk. 4 växlad låda 75,803+ 75 NJ En glädjefylld bil VISSTE NI ATT.... 28

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 29 Höstens stora begivenhet på rallyfronten har åter tagits i gång. Umeå Veteranbilssällskaps Nattuggla som ger lite mer för deltagarna då förhållandena kan vara svåra med dimma och höstmörker. Rallyt som har anor från mitten av 1980 talet har legat nere ett antal år, 2008 var sista gången den kördes, då segrade Åke Cederblad och fick behålla vandringspriset i 14 år. Efter så långt uppehåll tyckte en av de tidigare tävlingsledarna Bosse Nordström att det var dags att blåsa liv i åldringen, nu till en början som klubbrally, - åldringen – kan tolkas på flera sätt. Vi var 44 förväntansfulla ekipagen på startlinjen, flertalet ”gamla ugglerävar” så även första gångs körare vilka hälsades speciellt välkomna. Förväntningarna var stora och hela startplatsen surrade om gamla tider och hur vi skulle hitta i mörkret, lite ringrostig heter det visst. Förargenomgång 18,30 första start 19,00 därefter ut på slingan på jakt efter ugglor och bokstäver till ordflätan, alltid en svår nöt att knäcka. Frågorna var av gammal god anda i det närmaste syberfria där Erik Karlson – på taket – fanns med samt traktorfrågan och en del klurigheter där svaret fanns med i frågeställningen. Vägvalet var perfekt, lite defus karta bitvis, men har lätt avhjälps med några kontrollugglor vid vägbyten. En road book kanske ett annat år. Uppstartsåret 2021 var ett klubbrally, frågan är om det kan bli större med hundratalet fordon drällandes runt i det västerbottniska skogarna. Segrade gjorde vi i den ”postgula 245an” där kartläsare Håkansson och hustru Gisela är oumbärliga. Tvåa Curt Jonsson, Buick Roadmaster 1947. // Nattugglan TEXT & BILD: Sune Strömberg Så kan det se ut i kvällsmörkret, vad heter tändstiftet? Få se, hur var det nu med fastsättningen – funderar uggleräven C-G Lillieroth, Mercedes Benz 220 1952. Vinnarbilen den – postgula 245an. EVENEMANG

4 . 2021 VETERANAKTUELLT 30 Malmbanans vänner (Norrbottens Järnägsmuseum) Bildgalleriet till artikeln i förra numret fick ge vika, vilket vi beklagar men håll till godo med dessa fina bilder! Mer galleri till VA från läsarna, tack! Ånglok Ma nr: 779, Byggår 1903 Tågbana-Byggt av Inge Berg på 1940-talet. Den har en askkopp monterad i sig, anses som nödvändig utrustning på den tiden. NORRBOTTEN SEKTIONEN

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 31 Bilden en Chevrolet Pickup Stepside 235 rak 6 lastbil. Ägare Helena Christensen. Lars-Olov Lövgren (Kassör på Norrbottens Järnvägsmuseum), Peter Frankkila ordförande NMH Norrbotten och Ulf Vesterlund grillar hamburgare. Den manuella telefonväxeln har tidigare stått på stationen i Luleå Telegraf Apparaten är en s.k. Morse Skrivare. Ett uppdragbart urverk matar fram en pappersremsa på vilken de långa och korta skrivs. Man får då en registrering av mottagna meddelandet. Chevrolet Sport Coupe H35 Årsmodell 1935. Ägare Miklos Balogh. Stridsvagn 103c på en Samp-v transportvagn på järnvägen. Trafikvagn 704 Volvo 1936 gammal taxi från Vittangi. Ägare Petter Hörvall. Ett gäng från Piteå som kom och besökte oss och passade på fika på fordonsdagen. Dom hade med sina gamla och vackra bilar och kunde njuta av den vackra utsikten med gamla järnvägsvagnar. Bilden föreställer Ambulans Volvo P210 1.8 Manuell,75 hk 1967. Ägare Norrlands Motorhistoriker och sköts av Norrbotten sektionen.

4 . 2021 VETERANAKTUELLT Vad vill du köpa eller sälja? Maila din köpes- eller säljesannons till veteranaktuellt@gmail.com. Alternativt posta till Tony Korpenklo, Sörängetvägen 12 A, 891 41 Örnsköldsvik. Bifoga gärna en bild. KÖP & SÄLJ Säljes Navkapslar Vedette 13'' Pris 400kr. Ring för mer info 0703489889 Christer Säljes Husqvarna 120cc 1951 i delar med gamla papper. Volvo 444–544 Beg. skärmar m.m. Monarped Ram till Monarped, motor ILO 150cc. Contrun 125cc Ram till Contrun 125cc Bertil Cunosson, Ortvägen 13C, 939 31 Malå, 070-6939470 Säljes Ponton w180 220s -57 Dörrar Baklucka Växellåda 183 281 06001 Fälg 13 tum Lars Olofsson 073-0213303 lars330olofsson@hotmail.com ....och vilken högtidsstund. Ni gör en så himla fin tidning med massor av intressanta reportage, mycket fina bilder och bra bildtexter! Bildtexter är det bästa jag vet. Bilder utan bildtext är bara utsmyckning. Fortsätt i samma stil, jag vet, efter ett liv i tidningssvängen, att det är mycket möda med att få ihop en tidning på 36 sidor. Tack för ett fantastiskt arbete!!! / Anders Brännström, Gammelstad FRÅN LÄSARKRETSEN -DJ ƳFN 9HWHUDQ$NWXHOOW LGDJ 32

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=