VeteranAktuellt 4-2021

11 Efter cirka två års jobb och uppskattningsvis 2000 nedlagda timmar var det klart. Renoveringen av A-Forden och sökningen av reservdelar till denna gjorde att jag började få en helt ny bekantskapskrets runt om i landet, och inte minst på plats här i Sundsvall via klubben Sundsvalls motorveteraner (där jag numera är ordförande sedan länge). Det ena gav det andra. Bland annat fick jag en mycket god kontakt med en mångårig klubbmedlem och A-Fordentusiast, Tord Bergsten. Han hade samlat på sig mängder av reservdelar till A-Ford genom åren, vilket ledde till ett första inköpsbesök i hans hem i byn Pottäng ute på Alnön. I ett av hans garage på gården fick jag syn på en för mig helt okänd ”veteranare” i nedplockat skick. Tord berättade utifrån min fråga att det jag såg var en fyradörrars Chevrolet från 1932 inköpt 20 år tidigare i delvis nedplockat skick från en kille i Njurunda. Den av Tord påbörjade renoveringen avstannade sedan totalt när hans dåvarande hustru helt oväntat avled efter kort tids sjukdom. Bilen var ju tänkt som en present till just henne! Han berättade också att han fram till dess inköpt mänger av nya delar för dyra pengar från USA inklusive nya originaldäck och tillika en nysydd inredning i ljusblå plysch. ”Du får gärna köpa bilen av mig om du vill, jag kommer aldrig att orka göra den klar”. Ett lockande förslag, men jag var ju redan inne i en intensiv renoveringsutmaning och insåg att min fru i detta läge knappast skulle välkomna ytterligare ett fordonsvrak hemma på tomten. Svaret var således ”Tack Tord, jätteintressant men ändå, nej tack!”. Det gick några månader. Tord annonserade ut Chevan i samband med klubbens årliga Veteranmarknad på Bergsåkers travbana och senare även på Hotrod show i Sundsvall. Han fick kontakt med några intressenter men inget som ledde fram till någon affär. Tord berättade något irriterat till mig: ”Dom tok-prutar ner priset och pratar dessutom allihop om att bygga om den till en hotrod. Detta är något som jag absolut inte vill skall hända denna bil. VETERANAKTUELLT 4 . 2021 Bak- och framaxelaxeln får nya lager, upphängningar och bromsar. Två växellådor följde med. Två dåliga blev en bra! Instrumentbräda och ny-draget elsystem på plats >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=