VeteranAktuellt 4-2021

igenom och återställdes till nyskick och sparades sedan undan i detta skick inför den kommande slutmonteringen. Motorn blev ett kapitel för sig. Bilens originalmotor år 1932 var en toppventils 6-a på 55 hästkrafter. Den motorn fanns inte kvar. Istället var en Chevamotor från 1946 monterad, tyvärr med en rejäl frysskada i blocket. Att få tag i en originalmotor från 1932 verkade utsiktslöst. Vad skulle jag göra? Av en slump fick jag se en nyinsatt annons på Blocket som berättade så här under rubriken Säljes: ”Nyrenoverad Chevasexa motor från 1958, har legat på pall i 20 år, pris 2000 kronor, Uppsala”. En timme senare var jag snabbt på väg söderut med bil och släpvagn… Numera sitter det därför en 180 hästkrafters Chevrolet 235:a i bilen. Denna är i sin tur ihopkopplad med en kopplingskåpa från 1946 och därefter bilens treväxlade original växellåda med frihjul från år 1932. Allt passade faktiskt ihop rakt av, utan maskinbearbetning eller annat trubbel. Bara att skruva ihop. En justering av det främre motorfästet i 13 VETERANAKTUELLT 4 . 2021 Karossen lackades i delar. Den fick en fantastisk finish och var en fröjd att jobba med vid slutmonteringen. Slutmonteringen påbörjades i september 2011. Den 5 januari 2012 var alla prylar på plats och fullt fungerade. Cirka 2000 timmar på två år var till nu till ända, därav den nöjda minen. >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=