VeteranAktuellt 4-2021

Den ska återställas till originalskick, inget annat!”. Jag höll med honom fullständigt! Tord följde intresserat mitt renoveringsarbete med A-Ford pickupen. Han gillade uppenbarligen vad han såg. Vid ett tillfälle tog han därför åter upp frågan om Chevan igen med mig och sa: ”Bent, min stora önskan är faktiskt att du tar över bilen och renoverar den. Jag känner att du är den rätte mannen för detta”. Det pris han sedan erbjöd mig för övertagande var lågt och underskred med råge de kostnader som jag visste att han haft för bilen fram till dess. Han tillade: ”…och sen vill jag få provköra den när du är klar”. Jag blev något paff över detta förmånliga erbjudande men också smickrad över att få detta förtroende. Svaret från mig blev därför denna gång istället ett ja! Den senare diskussionen med min fru kring detta snabba beslut från min sida lämnar jag därhän i denna berättelse… Bilderna till detta reportage visar Chevans skick i samband med hämtningen av bilen ute på Alnön år 2008. Hela mitt garage fylldes med grejor och pinaler. Förutom alla reservdelar skickade Tord också med allt övrigt som han samlat på sig genom åren om 1932 års Chevrolet i form av instruktionsböcker, tidningsartiklar, broschyrer samt massor av egentagna bilder tagna då han själv demonterade bilen 20 år tidigare. Dessa fotografier visade sig sedan vara guld värda för mig i det fortsatta arbetet. ”Flitens lampa” lyste intensivt i mitt garage under lång tid. A-Ford pickupen blev färdigställd sommaren 2009 och arbetet med Chevan påbörjades direkt därefter. De första månadernas jobb innebar renovering och provmontering av samtliga plåtdetaljer i karossen inkl. fram- och bakskärmar samt utbyte av allt nedgånget/ruttnat trä i karossens inre delar och i dörrar. Chevrolet själva skröt på den tiden i sina annonser att deras bilar hade något så exklusivt som en kaross i kompositmaterial. Detta lät väldigt bra men betydde i praktiken att bilens karossplåt spikades fast på en stomme av trä. Knappast ett tillverkningssätt att imponeras av. Fordfabrikerna hade t.ex. vid samma tid helt övergått till att göra sina karosser helt i stål. Efter att karossens alla plåtdetaljer var provmonterade och klara revs bilen ned i ”atomer”. Varje komponent gicks 4 . 2021 VETERANAKTUELLT 12 Helt ny inredning på gång. En nyrenoverad potent motor från 1958 monterad mellan rambenen! >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=