VeteranAktuellt 4-2021

4 . 2021 VETERANAKTUELLT Klintberg & Way förkortat till KW Parts, är Europas största leverantör av reservdelar och tillbehör, har köpt det anrika företaget av välkände entreprenören Sune Eklund. Vi skrev i VA nr 3 om Norrlands Custom, tidningen fanns i brevlådorna tisdag 14 september och fredag samma vecka ringer Sune och undrar om tidningen gått i tryck. Han berättar då att han sålt firman och tänkte att det kunde påverka texten. -För sent påtänkt, svarade jag lite smått kaxigt. Affären gjordes upp veckan innan vi talades vid, sånt pratas inte om förrän allt är helt på plats, inte heller köpesumman, samma hur nyfiken man är. 2007 sålde han firman till en som inte var vuxen uppgiften, redan efter 1,5 år anade Sune att det inte stod rätt till och ett år senare var konkursen ett faktum. Att lämna Norrlands Custom som ett sjunkande skepp var inte hans stil, att köpa tillbaka firman var ingen riktig höjdare heller, men nöden har som vi vet ”ingen lag.” Många kronor senare och med mycket arbete rätade firman på sig till det normala. Nu känns det riktigt rätt. Löftet från de nya ägarna, att driva företaget i min anda och namnet och de anställda blir kvar, känns tryggt säger Sune. Ett långt hyreskontrakt kan i viss mån borga för att företaget blir kvar i Ö-vik. Själv stannar jag kvar i firman något år, blir behjälplig med inköp och prissättning, sånt som jag kan rätt bra. Med KW Parts som ägare blir utbudet betydligt större. Vi önskar Norrlands Custom lycka till i framtiden. // TEXT: Håkan Nordin Norrlands Custom sålt till branschjätte Triumph TR3 blev en tydlig framgångsindikator för StandardTriumph International som tillverkade såväl små sportbilar som traktorer. Den amerikanska marknaden hade kraftigt bidragit till den charmerande brittiska roadsterns framgångar, men nu var man tvungen att utvecklas för att klara konkurrensen. När Triumph köptes upp av Leyland innebar det ett uppsving för ekonomin, så det behövdes alltså ingen teknisk revolution för att utveckla TR4. På den amerikanska marknaden, som var Triumphs främsta måltavla, var man mer lockad av bilarnas estetiska sidor. Giovanni Michelotti som fick uppdraget att designa den nya modellen valde en stil som skilde sig radikalt från TR3:an. Nu var det slut med det låga och utmejslade dörrarna, som istället blev raka och höga, det vill säga helt olika föregångarens. Baktill byttes de rundade skärmarna ut mot raka och framträdande skärmar, vilket stämde väl överens med tidens estetiska ideal i USA. Den propra och charmerande inredningen bidrog utan tvekan till att göra den tidens små engelska sportbilar så framgångsrika. TR4 lyckades på ett skickligt sätt föra vidare den här traditionen och mellan 1961 och 1967 skedde en konstant teknisk utveckling. Funktioner som nedfällbara fönster sågs som ett nödvändigt steg framåt för att möta konkurrensen på den viktiga amerikanska marknaden. Trots sin moderna design byggdes endast 40253 bilar under den femåriga produktionen innan den betydligt lyxigare och sportigare efterträdaren TR6 till slut tog över. TR4 hade att antal racingframgångar i Amerika, främst genom ansträngningar från den kaliforniska ingenjören Kas Kastner. 1961 vann TR4 först i klassen och trettionde plats totalt på Sebring. Under åren som följde vanns många klassegrar i olika lopp med långt framskridna placeringar totalt. Den största racingsegern för TR4 var nog den på Daytona 1965 där en Kastner-förberedd bil vann de årets SCCA Dmästerskapet mot Ferraris och andra väl förberedda racerbilar. Under tjugoåtta år 1953-1981 tillverkades TR bilarna i 329 688 exemplar. // TEXT & BILD: Håkan Nordin 4 cyl. 2,2 liters motor 105 hk. 4 växlad låda 75,803+ 75 NJ En glädjefylld bil VISSTE NI ATT.... 28

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=