VeteranAktuellt 4-2021

VETERANAKTUELLT 4 . 2021 25 Ulf slog upp sina ljusblå på Umeå BB 1969 och utvecklades som ett normalt barn där i Nordmaling. Med en far som var en hel del teknist kunnig föll det sig naturligt att Ulf i gymnasiet gick verkstadsteknisk linje. Redan i unga år köptes mopeder sönderplockade i lådor, mopeden må så vara, men att få den att fungera var det intressanta. Nu följde ett antal år som anställd i olika företag, under tiden renoverades både det ena och andra hemma i garaget. Året var 1997, vid tjugoåtta års ålder då startade han firman som till dags dato har haft en enorm utveckling, reparationer på pappers o massaindustrin med tillhörande specialsvetsning. Ofta akututryckning vardag som helg, både Ulf och firman har gott ryckte i branschen, sånt blir inte till av sig själv, någon ligger bakom. Tidigt –90 tal saknades en viss spänning i tillvaron, en Kawasaki 750 tvåtakt inhandlades byggdes om till dragracing, den presterade 170 hk .och med lustgas 200 hk. Tydligt var det inte tillräckligt för senare köpte han en värsting-maskin från Norge, vad sägs om 2860 cc c:a 1000 hk, 0- 300 km på 4 sekunder, här gäller det att hålla i hatten. Isracing med motorcykel, det vore väl kul, ökar spänningen och genererar en massa skruvande, likväl som med dragracingen. Skruvandet är som ett livselixir för vissa och nu närmar vi oss frågan i inledningen, hur får dom tiden att räcka till. Isracingkarriären tog sin början runt -95 vilket innebar serieåkande för ÖMK, 8-9 SM- finaler några VM-kval i Ryssland. Isracingåkandet avtog succesivt när sonen Ove grenslade en ismaskin och befanns vara en begåvning. Dragracingmaskin med 2860 cc motor c:a 1000 hk 0-100 på 4 sekunder. Verkstadsutrustning som inte är av denna världen. Ett tjockt stoppband över motorn ska minimera skadorna vid en motorexplosion. Förare har skottsäker väst. >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=