Synas nr 1 2013 - page 9

9
erry Engström möter förstås upp i Fjällrävenjacka.
den klassiska loggan syns också på skjortan han bär.
den högst ansvarige för företags marknadsstrategi
och satsningar lever som han lär.
– Jag älskar att sprida de grundvärderingar som Fjällräven står för.
de stämmer väl ihop med mina egna. Jag är en genuin friluftsmänniska
i grunden. det är för sådana som mig som vi gör våra produkter, säger
han och dricker en mun kaffe på Café uh i centrala Örnsköldsvik.
han är hemma på semester några dagar. hemma är alltså Örnsköldsvik.
det är härifrån han kommer. Precis som Fjällrävens legendariske grundare
Åke nordin, som byggde upp företaget utifrån en egen vision och
ett stort engagemang. Fjällräven har fortfarande kvar verksamhet i
lokalerna i Gålnäs, alldeles intill E4, en halv mil söder om stan. där som
Åke brukade landa på taket med sin helikopter när andan föll på och
där som företaget har sin shop naturkompaniet, som har flest besökare
i hela Örnsköldsvik under sommarhalvåret.
att Jerry Engström är från samma ort som företaget är ingen
självklarhet – ledningen sökte inte specifikt efter en nolaskogsare när
en ny marknadschef rekryterades – men en stor fördel.
– Både nationellt och i ett globalt perspektiv upplevs det som
spännande att jag vet så mycket om den plats där allting startade
och om den natur och den miljö som satt sin prägel på både företaget
och produkterna.
när han värvades till Fjällräven för snart fem år sedan visste han
dock inte på långa vägar så mycket om företaget som han gör idag.
Jerry jobbade på unilever, hade rört sig mycket utomlands i tjänsten
och nått en nivå där han kände att han inte kunde utvecklas mer. han
hade, som han beskriver det, ”… slagit i taket på unilever”.
– Jag var inte alls sugen på att gå vidare i min karriär med att jobba i
new york eller london. I den stunden sa en kompis till mig att Fjällrä-
ven sökte marknadschef och jag hamnade på intervju. när jag fick Åke
nordins egen välsignelse var saken klar, skrattar han.
omedelbart insåg Jerry att han kommit till ett företag som byggt sin
verksamhet utifrån klara, tydliga värderingar. Både internt och utåt mot
kunder och samarbetspartners.
– Vi har som mål att bidra till en bra livsmiljö. det var Åkes grund-
tanke när han började, att göra naturen mer tillgänglig för
fler människor.
De tre uttalade arbetsområdena är:
• utveckla slitstark, tidlös och funktionell friluftsutrustning
• Väcka och upprätthålla intresset för friluftsliv
• agera ansvarsfullt mot människor, djur och natur
J
jag Var inte alls sugen på att gå Vidare i min karriär med att jobba i newYork eller
london. i den stunden sa en kompis till mig att fjällräVen sökte marknadschef och
jag hamnade på interVju.
när jag fick åke nordins egen Välsignelse Var saken klar.
– det här ruckar vi inte på och det är också det här som vi kommunice-
rar. Vi är ytterst konsekventa. den tråd vi jobba efter håller vi oss till.
det har vi gjort sedan Åke startade firman. detta innebär också att alla
som jobbar i företaget, framför allt nyckelpersonerna, ska brinna för
företaget och inriktningen.
– Som ny på Fjällräven tar det minst ett år att lära sig ordentligt vad
varumärket står för och vi är noga med att lära ut det riktigt, säger Jerry.
några av företagets anställda förekommer också i profileringen.
– det gör kommunikationen ännu mer äkta, mer levande. Vi talar
också om att det till exempel tar två år att ta fram en ny tältmodell och
att vi testar tälten på samma sätt som det svenska försvaret testar sina
grejer. kvalitet och omtanke är viktigt.
– En gång i tiden fick Volvo kritik för att de gjorde bilar som sällan
gick sönder. Vi är övertygade om att människor vill ha kvalitet och att
folk vill ha grejer som håller. Beviset för det är de gröna Fjällrävenjackor
profil
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook