VeteranAktuellt 4-2020

4 . 2020 VETERANAKTUELLT att gasvajern dras rakt ut i styrets längdriktning för ett distinkt gaspådrag. En ny glidsten beställdes från Tyskland. Framhjulet monterades efter att jag tagit ut och rengjort samt smort in lager. Fixade handbromsvajer och slutförde rengöring av tank, sadel, ljuddämpare och grenrör, samt kontrollerade och skruvade ihop elsystemets få kablar då det inte fanns något bromsljus på den här modellen. Riksarkivet i Härnösand kontaktades och skickade gamla papper på motorcykeln. Nu kunde en ansökan om urprungskontroll skickas in till Transportstyrelsen. Jag kopierade alla registerhandlingar samt tog några kort på Rex och lade i ett kuvert som skickades till Transportstyrelsen, nu var projektet ”Patinarenovering” i gång. Några veckor senare kom det hem två paket, ett från England med delarna från Villiersservice, och ett från Tyskland med den beställda glidstenen. Jag kunde nu lämna in kolven till Motorslip för måttsättning och borrning av cylinder till överdimension +015. Per och jag satte ihop vevpartiet som vi hade fäst i en svarv och med mätklockor kunde vi uppnå tillåten avvikelse på maximalt 0,25 mm. Vi pressade därefter dit alla lager på vevaxlarna. Med varmluftspistol värmdes vevhus och växellåda och vi kunde, efter att ha använt kylspray, trycka in växellådans lager och montera vevpartiet i vevhuset. När alla lager var utbytta sattes kopplingen på plats med en extra bricka vid växelföraren då den var lite för nött. Vi satte in motor och växellåda i ramen och drog fast svänghjulet. Sedan slutfördes montering av cylinder med ny kolv och extra fjäder bakom nedersta kolvringen och slutligen skruvades toppen fast. Äntligen dags för den spännande provstarten Vi ställde in tändning, fyllde på olja och bensin och på tredje kicken startade Rex! Den gick otroligt fint! Vi hade blandat in 5% oljeblandning och tomgången justerades med bränslenålen på styret. Vi upptäckte att strålkastaren hade ett jättebra ljussken! Men vid gaspådrag ploppade lampan till och det fanns ingen belysning! Det visade sig att förre ägaren hade satt in en 15W lampa istället för 30W. Det blev till att söka ersättningslampor helst på 35W fram och 5W bak. Det enda negativa som förhindrade provkörning var att tanken läckte vid bränslekranen. Vi demonterade tanken och tömde ur den och fick löda ihop den när den var torr invändigt. Fram- och baklampor beställdes från Norscand och kunde efter några dagar monteras. Nu kunde jag äntligen fotografera Rex för MHRF försäkringen och provköra runt garaget, vilken skön känsla att se slutet på renoveringen! En godkänd ursprungskontroll kom hem i brevlådan från Transportstyrelsen och tid beställdes för registrerings- och kontrollbesiktning samt vägning hos Opus i Umeå den 23/10 kl 12.00. Registreringsbesiktningen gick bra av Rex förutom att jag inte fick något registreringsnummer! Jag fick åka hem utan utförd kontrollbesiktning, någon hade redan använt mitt ramnummer. Antingen en felavläsning av någon eller så var mitt ramnummer stulet, vem vet! Men när jag hade kommit hem ringde besiktningsmannen från Opus och sa att Rex heter numera YJW974 med vikt 75 kg och totalvikt 155 kg, men att han skulle höra med stationschefen om tid för en ny kontrollbesiktning och återkomma, det handlade om att deras vägyta på stationen måste vara isfri för bromsprovet men om allt gick vägen nu var Rex för alltid besiktningsbefriad. Snö och regn var på väg in sa SMHI och det blev lite pirriga dagar att vänta in om OPUS kunde göra en kontrollbesiktning före vintern eller om de skulle skjuta upp den fram till våren. Den 26/10 kom registreringsskylten med posten och jag använde Transportstyrelsens app och ställde på Rex, och följande text kom fram i appen: ”Fordonet får inte användas förrän det har godkänts vid kontrollbesiktning eller endast vid kortare provkörning." Under tiden jag inväntade svar från Opus hade jag ett föredrag om min ”Patinarenovering” på MCV-museet. Jag bad kompisen Gunnar Lindberg att få låna hans Rex Midget verktygsväska som också användes till Rex Solospeed. Det slutar nog med att själv försöka sy en verktygsväska i läder med nål och tråd då det inte går att hitta någon liknande verktygsväska. Den åttonde november fick jag tyvärr slutligt nej från Opus om kontrollbesiktning! Jag tog en chansning och kollade med besiktningsföretaget Dekra på Ersboda i Umeå och de hade en ledig tid samma dag 12.40, vilken jag bokade och betalade i förskott. Jag körde dit och besiktningsmannen gick ut, kollade bromssträckan och sa att det skulle gå bra. Allt gick bra med besiktningen förutom att jag plötsligt inte hade något baklyDelar från Villiersservice. Justering av vevparti 12

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=