VeteranAktuellt 4-2020

VETERANAKTUELLT 4 . 2020 Registreringsbesiktning och godkänd besiktning. se! Men skam den som ger sig, jag vred fram och tillbaka på ljusknappen och allt fungerade igen. Tydligen var det lite glapp i kontakten, men efter godkänd besiktning kunde jag nöjd få lagligt köra hem Rex. Nu var projektet i land vilket kändes skönt men det visade sig att Rex körteknik verkligen tog tid att lära sig. Det handlade om hur den känsliga bränslenålen på styret skulle användas. Bränslemängden kunde justeras i förgasaren under färd, vilket gav oanade svackor och formtoppar i motoreffekt, men motorn gick bättre och bättre ju fler mil som kördes. Det visade sig att man inte fick gasa för snabbt för då sackade motorn in, eller ligga på växel tre och sega sig uppför backarna. Om man i stället la i växel två varvade motorn fint och det gick att hålla jämn fart. Rex har en skön körställning och bra väghållning, lämplig hastighet är kring 60 km/h och bara puttra fram. Men efter några veckor började Rex upplevas lite svagare när motorn hade blivit varm. Cylinder och topp togs lös och jag upptäckte att kolven var liksom ”tilltufsad” kanske var cylindern för trångt borrad! Jag for med kolv och cylinder till Uffe på Motorslip, och han sa att det inte var något fel på cylindern och slipade ned slitaget på kolven, felet var heller inte för trångt borrad cylinder. Uffe menade att det var Villiers lösning med en extra fjäder innanför nedre kolvringen, vilket gjorde att den kolvringen trängdes ut för mycket. Det blev alltså för trångt i cylindern när värmen steg efter en stunds körning. Vi monterade tillbaka den slipade kolven i cylindern utan extra fjäder innanför nedre kolvringen och nu fungerade allt igen. Den saknade verktygsväskan i läder färdigställdes i april 2018 och lite senare på våren ropades en original backspegel från 1950-talet in på Tradera. Nu var äntligen vår Rex Solospeed komplett. När inkörningen var ”klar” efter 600 km körning säsongen 2018 planades toppen 1 mm och det märktes en stor skillnad i snabbhet, styrka och toppfart. Nu var det en pigg 125 cc motorcykel och hela bränslenålens reglage kunde användas, ca 4.5 hk skulle motorn ge i normala fall men nu kändes det som närmare 5-6 hk. Rex inköptes 21/8 och besiktigades 8/11, ett mycket kort tidsperspektiv, att under 80 dagar hinna åtgärda och kunna ta ett fordon i bruk. Utan hjälp av kompisar och diverse tillfälligheter att finna delar hade det inte gått att genomföra. Men man får heller inte glömma bort de fasta kostnader det finns med att ta en gammal lätt motorcykel i bruk. Kostnad för ursprungskontroll, vägning, registrerings- och kontrollbesiktning samt nummerskylt hamnade 2017 på 3500 kr. Sammantaget var det en riktigt kul grej att ha provat på ”Patinarenovering” och behållit fordonets unika utseende och endast vidtagit åtgärder ur motor- och trafiksäkerhetssynpunkt. // Lyckselerundan . 13

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=