VeteranAktuellt 2-2021

2 . 2021 VETERANAKTUELLT 30 andra vägen som jag tror användes till Ystad går efter kusten över Skillinge - Mälarhusen - Kåseberga. Här har nog minnet sviktat för Oxehufwud som han beskrev inledningsvis. En trolig orsak är att han kört fel väg ut från Simrishamn men ur minnet kommit ihåg händelsen med motorcyklisten och blandat ihop orterna Glimminge och Glemminge. Orten Glimminge ligger strax söder om Simrishamn medans Glemminge ligger längre söderut och närmare Ystad. Anledningen till min syn på saken är att en bild inledningsvis i artikeln beskriver ett strandparti från Sandhammaren. Strandpartiet ligger vid kusten intill den södra Skånska vägen, ungefär 15 km söder om hans beskrivna färdväg. Bilden kan vara ett fotomontage i efterhand, men att 1917 visa fotografier i en tryckt reseskildring som ej fysiskt upplevts tror jag inte på. Men jag tror motorcyklisten hjälpte Oxehufwud tillrätta med att finna den södra Skånska vägen. Min reflektion är att med detta vägval återges en tydlig färd längs Skånska kusten förutom Skanör - Falsterbo. ”Från Nybo hade vi en synnerligen vacker färd utmed havet och genom en skogsplantering utanför Ystad, den s.k. Sandskogen, som staden anlagt för att binda sanden. Vid ankomsten till Ystad mottogos vi av en stor folkmassa, som samlats utanför hotell Continental. Som vår bil var den först ankommande, trodde de antagligen, att vi voro segrare i någon tävling, ty vi blevo på ett storartat sätt avhurrade. Kl. 7 e.m. skulle färddeltagarne åter samlas för att fortsätta färden och starten skedde under lifligt deltagande från den alltjämt samlade folkmassan. I närheten av Ystad äro vägarna allt annat än idealiska ur biltrafiksynpunkt till stor del beroende därpå, att de flitigt användas av det därstädes förlagda dragonregementet, varigenom de av hästhovarna blivit mycket uppsparkade.” Här finns en likhet med dagens Skåne runt att folkmassor förekom vid flera tillfällen för oss också men mer vid motor- och skördedagar. Det här är något jag tror att vi alla som deltog uppskattade. Att våra fordon väckte sådant intresse och beundran och att vi gavs möjlighet att förmedla den hobby- och motorkultur vi förvaltar. Problemet däremot med hästar som trampar sönder vägar lider vi inte mycket av i dag men en reflektion historiskt är att vi ”då som nu” ser problematik vid fordonstrafik. Den sista delen av ressällskapets första dag var en färd mot Trelleborg dit de anlände vid 9-tiden på kvällen. Men här framkommer det några saker som kanske består än i dag! ”Om Trälleborg är just inte mycket att säga. Vi komma dit med rätt spänd nyfikenhet, ty ryktet hade förmält, att goda Trälleborgarne hade för avsikt att bereda oss en del glada och angenäma överraskningar. Vilket visade sig vara en dum och onödig bluff, som inte senterades af Trälleborgarne själva, efter vad jag tyckte mig finna. Den enda överraskningen för oss var att finna med vilken kallblodighet man på hotellet med storstadspris gjorde sig betald för dålig mat, dåliga rum och dåliga serveringslokaler. Vi fingo nämligen intaga vår mycket enkla supé på en kall och dragig, öppen veranda i en ytterst anspråkslös liten plantering inne på en gård. Allmänna meningen bland ressällskapet var också den, att Trälleborg för framtiden borde undvikas såsom mat- och nattstation.” Oj, här blev det hårda ord, någon eller några hade tagit tillfället i akt och försökt göra sig en hacka troligtvis utifrån att det hade skrivits om resan i tidningarna. Vi bör nog därför se på prisbilden för fordon kring denna tidpunkt vilket inte var billigt. De som hade råd att ha ett motorfordon hade det ofta gott ställt. Men resultatet av hotellets agerande ger i stället en åsikt om att undvika Trelleborg som troligtvis spreds vidare av läsarna. En anledning var väl också att ressällskapet hade färdats en hel dag på strapats- >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=