VeteranAktuellt 2-2021

VETERANAKTUELLT 2 . 2021 31 rika vägar. De såg nog fram emot ett bra bemötande men fick istället en stor besvikelse. Dagens Skåne runt går inte igenom Trelleborg, men det finns kanske andra anledningar till denna färdväg och inte hotellets agerande för hundra år sedan. ”Dagen efter fick hela ressällskapet däremot en guidad visning av Trelleborgs gummifabrik av en entusiastisk direktör. Efter visningen begav sig kolonnen mot Malmö med god fart på god väg. Ressällskapet började reduceras då deltagare från Ystad och Trelleborg reste hemåt. Vägen mellan Malmö och Landskrona är i allmänhet mycket bra utom vägstycket från Saxtorp och till Landskrona. En mycket svår och farlig kurva finnes i Lomma. Vägen går här i form över Höjeån på mycket hög landsvägsbro, så att stor försiktighet måste iakttagas. Kurvan är farligast då man kommer norrifrån. För några år sedan förolyckades här en bil, som hade för stark fart och körde rätt ned i ån.” Jag tror den sista kommentaren är att Oxehufwud gör en fördelning av vägproblem för resan, jag tror absolut att det kunde vara en problematisk överfart vid bron, men nu har de flesta beskrivna platserna under resan fått sin beskärda del av dåliga omdömen. Avslutningsvis i reseskildringen beskrivs endast i några meningar att en god lunch intogs på Landskrona stadshotell varvid hemresan anträddes på en mycket bra väg och med god fart. Som avslutning menar Oxehufwud: ”Att såsom väglagningsämne i S.V. delen av Skåne med förkärlek begagnas sönderknackad flintsten till stort men för gummiringarna, vilka lätt bliva alldeles sönderskurna av flintans glashårda hörn och kanter. För övrigt torde nog de Skånska vägarna få räknas in bland de bästa bilvägarna i vårt land.” Här tar reseskildringen slut på ett lite abrupt sätt, jag hade förväntat mig något i stil med att: ”I och med resan fick Skånska motorcykelklubben ett underlag för kommande motorcykeltävlingar Skåne runt”. Det jag i stället ser är en mer än hundra år gammal tryckt berättelse om hur äventyret Skåne runt började planeras. En intressant sak vore om Skånska motorcykelklubbens material finns kvar och kan få jämföras med reseskildringen. Artikeln avslutas med att det här var bra vägar de körde på, men frågan ställs då istället: ”Hur såg då de andra vägarna ut i Sverige?” Sträckningen för rallyt 2016 går vid en jämförelse med resan 1915 motsols. Vid Kristianstad går dagens sträckning en bit högre upp mot Blekinge till trakterna kring Lönsboda, för att sedan gå västerut mot Broby och vika snett nedåt mot Landskrona. Målgången görs några mil söder om 1915 års utresa från Helsingborg till Hässleholm. Från Malmö går sträckningen först i en sydlig riktning mot Smygehuk varvid kustdelen med Skanör och Trelleborg ej berörs. Totala körsträckan hamnar kring 500 km fördelat på två dagar och ligger nära reseskildringens körsträcka. Min reflektionen har gjorts utifrån en hundraårig artikel, ett självupplevt rally och några kartor. Färdvägar har valts att redovisas grafiskt grovt utritade med grön färg för 1915 och streckad röd färg för 2016. Det intressanta som visar sig hundra år senare är att ett flertal vägavsnitt används än i dag vid rallyt Skåne runt. Vägarna är nu för visso ombyggda och justerade enligt dagens vägstandard för ökad trafikintensitet, men sammantaget är det troligen så nära 1915 års färdväg vi kan komma. Jag hoppas det kan vara någon till gagn med min trevande beskrivning och ser fram emot liknande berättelser och reflektioner. Originalartikeln skickas till MCHK centralt så att andra medlemmar kan få ta del av dem. // Thorbjörn Sandkvist tsa@ume.se

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=