VeteranAktuellt 2-2021

2 . 2021 VETERANAKTUELLT 16 Motorcykeln tillverkades i januari 1929 men stod länge osåld hos återförsäljaren då depressionen var stor i världen, den besiktigades in för försäljning den tjugoåttonde juni 1930. 1930 Motorcykeln säljs och registreras första augusti, men här blir det stopp i min efterforskning då det som är registrerat inte kan beskriva allting. Det tidigaste registreringsnumret som går att hitta är visserligen U2104. Men när jag kontaktade Västmanlands länsstyrelse fick jag till svar att de tyvärr har gallrat bort alla äldre fordonsuppgifter! Det kan alltså inte med säkerhet sägas hur många ägare det har varit de första åren fram till 1934. 1934 Johan Åke Lennart Andersson från Vattholma i Uppsala köper och får den registrerad med C503, vilket är tidigaste registrerade uppgiften som går att hitta. 1935 Nils Gustav Thorolf Andersson från Altuna gård Tingslunda i Stockholm som B536. 1936 Philipsons Försäljning AB i Stockholm byter in motorcykeln. 1936 Johan Olov Vilgot Rylander i Uppsala som C936. 1937 Philipsons Försäljning AB i Uppsala byter in motorcykeln. 1937 Gustaf Ragnar Lindgren från Kvissleby i Njurunda socken som Y105. 1940 Ernst Gustaf Mauritz Bylund från Lästa, Väja i Ytterlännäs socken köper motorcykeln och har den ett kort tag. Ja, prästen Laestadius kom från den här byn, men jag vet inte om det här var någon släkting. 1940 Göte Valdemar Bergqvist från Väja i Ytterlännäs socken köper motorcykeln och använder den fram till hösten 1940 då den avfördes ur registret inför andra världskriget. 1946 Ett år efter kriget tog Göte åter motorcykeln i bruk, men nu bor han i Gullänget i Själevads socken, troligen har motorcykeln följt med som flyttgods. 1948 Harald Nilsson från Sundåsen i Själevads socken köper motorcykeln och flyttar sedan till Önska Husum i Grundsunda socken. 1955 Avställs. 1959 Skrotas. 1975 Stig Kassman från Husum köper motorcykeln. 1986 Per Gustavsson från Skellefteå köper motorcykeln. 1994 Fredrik Pettersson från Ånäset köper motorcykeln. 2019 Thorbjörn Sandkvist från Röbäck köper motorcykeln och renoverar den. New Imperial har innan vårt inköp 2019 hanterats av en återförsäljare, två handlare, tre påbörjade renoveringar, åtta registrerade ägare, samt varit i trafik i nitton år. Det mest troliga är en ägare per år mellan 1930 - 1934 och då handlar det om ungefär tio till tolv registrerade ägare. Geografiskt har vårt objekt ”tankemässigt” under nittio år färdats uppåt i landet från Västmanland till Röbäck, en sträcka på ungefär 500 km. Historik: Motor i stativ. Lucas Magdyno MDB1 1929.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=