VeteranAktuellt 2-2021

”Imperaln” Jag är lätt övertalad utifrån unika och specifika saker som historiskt hör till vissa fordon. Vid en eftersökning på nätet om fordonet visade det sig vara en New Imperial 7B Super Sport 500cc från 1929 med toppventil-motor som endast tillverkades mellan 1929 -1931. En bekant som kör veteranmotorcykel berättade att hans far hade haft en sådan och att det var en riktig ”killer”. En snabb motorcykel med stark långslagig motor på drygt 25 hk med låg tyngdpunkt och som endast vägde 140 kg. Enligt litteraturen tillverkades den i Birmingham och kostade fem pund mindre än konkurrenten Norton, den måste man ju ha! I september 2019 tog jag och min fru Barbro med oss våra kompisar Per Jonsson med sambo Lisbeth Holmberg, för en gemensam utflykt till Ånäset för att hämta hem det nya projektet. Väl framme fick vi ta del av Fredriks dokumentation, delar och historia om motorcykeln innan betalning och lastning av motorcykeln. Vi transporterade sedan hem det inköpta objektet till Pers verkstad där den tillfälligt fick posera bredvid vår färdiga Excelsior. Nu började en ”jakt” på delar och jag gick med i New Imperial Owners Association i England som har ett stort register av manualer, tekniska beskrivningar och ett litet lager av gamla originaldelar. Kontakt togs med Landsarkivet i Härnösand och fick tag på det senaste registreringspappret, men hänvisades att ta kontakt med fordonsarkiven i Stockholm och Uppsala, då motorcykeln hade vandrat mellan olika ägare uppåt i landet. 1(: ,03(5,$/ 683(5 63257 Ǎ% LjǏ Jag har i över tjugo år känt till Fredrik Petterssons unika objekt i Ånäset som av olika anledningar ej blivit färdigt. När renoveringen av vår Excelsior 1000cc från 1919 var klar 2019, hörde Fredrik av sig om att sälja motorcykeln till ”en som gör den klar”. VETERANAKTUELLT 2 . 2021 15 Fullt lastutrymme. Renoveringar i olika stadier. TEXT OCH FOTO: Thorbjörn Sandkvist >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=