VeteranAktuellt 2-2020

16 2 . 2020 VETERANAKTUELLT >> Nu skulle volymbilarna Maxi, Allegro, Clubman försvinna. Ingen av dessa bilar var avsedda för den amerikanska marknaden och utvecklingskostnaden för anpassning till avgaskraven för det tämligen ringa antalet bilar, enbart för Sverige, var inte försvarbart. Schweiz var liksom Sverige också miljöförespråkare, men provningsförfarandet vid avgaskravet skilde så mycket, att inget av länderna kunde dra nytta av varandras certifiering. Vi hade ny Vd, Roger Johnson, Roger Moore, kallad i smyg, engelsman och ansågs vara påläggskalv, men behövde utlandspraktik. Gunnar, en norrman, och han jobbade parallellt under något halvår. Roger ville inte tro, att vi stod inför början till allvarlig modelltorka, beroende på fabrikernas bristande ekonomi, förmåga och vilja, att uppfylla avgasreglerna för Sverige. Han var naivt övertygad om att bara den engelska ambassadören kopplades in, så skulle de svenska myndigheterna få ge vika. Det var nu, som jag började se klart, att det här var egentligen början till slutet för engelska bilar, inte bara i Sverige, utan även för den egna marknaden. Skulle det gå med bilarna på 80-talet, som med motorcyklarna, på 50- talet? De amerikanska och japanska bilmärkena låg bra till och var i stort sätt färdiga för Sverige. Franska, tyska och italienska bilar hade anpassat utvalda modeller, företrädesvis de som dessutom var avsedda för California- och Japanmarknaden De svenska bilmärkena, Volvo och SAAB, hade den amerikanska marknaden som sin största och mest betydelsefulla andra hemmaplan och gav således inga större bekymmer i Sverige. För den oinsatte kan det förefalla vara en enkel sak för en bilfabrik, att utveckla en speciell modell för en viss marknad.Men kostnaderna är så smått astronomiska,32 miljoner för en motorfamilj, är en siffra som jag hörde flera gånger. Och försäljningen uppgår till kanske 1000 bilar per år. Eller högst 200 om året, som i fallet Range Rover. Jag kollade med Len på Rover, hur det skulle gå? Vilka modeller vi kunde räkna med. Endast SD1. Nya Rover Med V8 och Automatlåda. ”Den skall till Nordamerika, så småningom.” Range Rover, då? ”Den kommer inte att avgasrenas för Sverige. Vi hinner inte med att producera tillräckligt med bilar till Tyskland, Frankrike och Afrika marknaden. Varför skall vi då investera i avgasrening och andra dyra lagkrav, som bara Sverige lagstiftar om?” Hur argumentar man mot ett sådant påstående och en sådan fråga? 130 till 150 bilar om året. Vid nästa ledningsgruppsmöte blev beslutades att VD:n Roger Johnson och Gunnar Eik begärde möte med Leyland Internationals ledning i London snarast. Nu insåg alla, att det började krisa till sig på allvar. ETT MINSKAT MODELLUTBUD Nu kunde vi inte längre ge bilköparna, vad dom ville ha av engelsk biltillverkning. Av hela British Leylands tidigare så generösa modellutbud, kunde nu som 1976 års modell endast erbjudas: Mini 1000, en snart 25 år gammal modell, Morris Marina 1.8, under högst 2 år. Leyland Princess, med den nya 2-liters 4:an. Motorn, som skulle bli färdig tidigast 1977, eller i värsta fall, inte alls. Det mest troliga var, att fortsätta med den gamla 1800 cc motorn. Den nya, 6-cylindriga motorn, också den med överliggande kam, var aldrig ens påtänkt för Sverige. Ett exemplar med 2 liters 4:an, avsedd för typbesiktning, kom till Sverige. MGB och MGB GT med den gamla 1800 cc B-motorn, Rover SD1, V8 endast Automat, Land Rover, Jaguar XJ6 och XJ12. Den sistnämnda var inget stort nummer. Möjligen 20- 30 st om året, och de gav återförsäljaren oftast alldeles för dyra inbyten i lager. Vad skulle nu återförsäljarna säga? Vi, som i återförsäljarkontraktet hade förbjudit dem att ta upp något annat bilmärke. Nu kunde de svårligen överleva enbart på våra kvarvarande bilmärken! Den rullande vagnparken, som skulle förse oss med reservdelsinkomster minskade i snabbare takt än vad nybilsförsäljningen ”fyllde” på med. Jag gick in till Vd Gunnar, stängde dörren, och anförtrodde honom mina planer på möjligheten av att få fabriken att höja totalvikten till 2510 kg, på Range Rover. ”Då gäller inga avgaskrav, men vi måste skaffa extraförstärkta däck, som klarar den högre lasten”. På mindre än två minuter hade Gunnar gett mig fria händer.” Greja det! Om du behöver, åk vart du vill i världen och köp däck! Jag telexade till Len på Rover, med begäran om förhöjd totalvikt på Range Rovern. Två dagar senare, satt jag framför honom på hans kontor i Solihull, och ”hotade” skämtsamt: ”Jag åker inte hem förrän du skriver ut ett något högre axeltryck bak och totalviktsintyg på 2510 kilo!” Len: ”Engineering håller på att räkna på det. Bak är inga lastproblem, inte fram heller, direkt, annat än vid ”full Morris Marina. Morris Marina Coupe.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=