VeteranAktuellt 2-2020

VETERANAKTUELLT 2 . 2020 15 15 Inom några år skulle vi få svår modelltorka i Sverige, det framstod allt klarare. Austin Allegro 1300 och 1500, blev British Leylands ersättare för Mellankojan, 1100/1300, en bit in i 70-talet. Vi fick snart lägga ned 1500 modellen. Samtidigt fick Austin Maxi en 1750 motor, som gav mera rättvisa åt bilen. Hälften av allt skrammel under instrumentbrädan och dörrdrag byggdes bort. Leyland Princess, eller Austin Princess, som den först hette, aviserades. Den blev Morris 1800, Storkojans, efterträdare. Egentligen skulle den ha fått namnet Austin Delta, med sin kilformsinspirerade formgivning, men det tillnamnet var redan upptaget av italienska Lancia. Den gamla tvärställda stötstångsmotorn från Morris 1800, fick monteras till att börja med. Tills den nykonstruerade överliggande kam 4:an var klar. Den skulle följas av en 2,2 liters 6:a. Redan 1974 skulle Princessen ha presenterats på den svenska marknaden, men försenades, månad för månad beroende på tekniska problem. Det dröjde mer än ett år, innan vi fick reda på det verkliga skälet. Återigen en svensk särbestämmelse, var den indirekta orsaken. Leyland Princess var ursprungligen designad för 175-13” hjul och däck. När det svenska bromsprovet kördes på fabrikens testbana, visade det sig att bromsskivornas diameter fram, behövde ökas, del för att klara fadekraven och dels retardationsvärdena inom 20 kg pedalkraft, vid servobortfall. Övriga länders bromskrav i Europa var klara. >> Den engelska bilindustrin '(/ Ǎ '( 69(16.$ 6‚5.5$9(1 %/,5 ETT ALLT STÖRRE PROBLEM. Nedtecknat av Bengt Eklind. Redigerat av Håkan Nordin. Bengt Eklind. de svenska avgaskraven utan långtgående modifieringar. Sverige skulle få fortsätta med den gamla ”B” motorn på 1800 cc. Inte den bästa lösningen precis, men vad göra? Vi bestämde oss för att introducera Leyland Princess som 75 års modell och lagra upp tillräckligt antal bilar under hela 1976. Den kallades då 75B. Triumph försvann nu helt från den svenska marknaden. De sista modellerna var 2000 Mk 2 och Spitfire Mk 4, med 1500cc motor och USA-inspirerade stötfångare. Strängare avgasregler aviserades från 1976 års modeller, och olyckskorparna spådde bilbranschens största, katastrofala säljnedgång, genom tiderna. Amerikanska regler, 45 gram CO och 2,1 gram HC, per km, samt Nox värden, mätt enligt ett körmönster som motsvarar kallstart, acceleration, inbromsning, stopp, start, frikoppling, tomgång osv. osv. Bestämmelsen omfattade bilar med motorstorlek om 0,8 liters slagvolym och totalvikt, över 2500 kilo. Eftersom det inte fanns plats för en större bromsskiva i 13” fälgen, var en 14” fälg enda lösningen. Man tog beslutet att det skulle gälla alla marknader och vilka konsekvenser det blir av ett sådant beslut. Ändring av fälgar, däckdimension, bromsskivor, bromshus, mindre bromsservo. Leverantörer sattes på prov. Omtryckning av litteratur och reservdelskataloger. Undra på att det tar tid, när detaljer måste ändras, så här plötsligt. Men det var inte bara bromsarna. 2 liters versionen var i original, utrustad med dubbla, 5 ¾ tums strålkastare fram. Den 6 cyl. 2,2 liters HL (High Line) skulle få de stora, enkla strålkastarna. Beroende på de svenska kraven med strålkastarrengörarna, fick de ”svenska” Princesserna de stora lamporna fram, med torkare. Bilen blev på så sätt unik för produktionssystemet. Återigen ett svenskt särkrav, som ställde till bekymmer. Obestämda leveranstider, inga bilar, för många bilar, felutrustade bilar. Alla varianter uppträdde. En bil minns jag väl, och det med ett leende. Den gick att rulla, motorn startade och gick, men när man fick i en växel, stoppade motorn tvärt. Växellådan demonterades och i den, låg en overall och en skruvmejsel med träskaft. Någon hade haft bråttom hem till puben eller fotbollsmatchen? Vidare, den nykonstruerade 2 liters överliggande kam-motorn ville inte klara Leyland princess -80.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=