VeteranAktuellt 2-2020

17 VETERANAKTUELLT 2 . 2020 >> rebump”, uppåt fjädringen. Där är stötdämparinfästningarna inte designade att ta upp sådana belastningar. Inte uppåt i alla fall”. Men räcker däckens bärighet till”? Len skrev i alla fall ut intyget efter en del diskussioner med konstruktionsteamet. Bara de fick vara med och bli informerade vad det handlade om, löstes eventuella svårigheter, som om de aldrig existerat. Småleende skakade dom på huvudet och tyckte att Sverige och Schweiz var för små marknader, för att diktera hela Europa. ”Det är ju inte klokt att man ska kunna fly undan en avgasbestämmelse, genom att höja totalvikten”. Det var alla överens om. ”Len, skriv ut intyget till Bengt. Det är gott om säkerhetsmarginal i framaxeln. Problemet skall i så fall vara vid fullt utdragen stötdämpare. Men det har aldrig hänt hittills. Förresten, hur framställer man det? Utan att ”hoppa” med bilens framaxel. Hur länge skall axeln vara helt avlastad tills stötdämparen är fullt utdragen? Len, Du kommer väl ihåg skumsläckarbilen till Heathrow. Gav vi inte den nära 4 tons totalvikt? Och den Range Rovern med boggiarrangemanget bak. Där var det väl ändå högre framaxeltryck, för att matcha bakändan?” Just så gick det till. Precis så föll orden. Jag fick med mig intyget. Det gällde endast under förutsättning, att däckens bärighetsförmåga var minst lika med de nu angivna och ökade axeltrycken. Nu saknades bara de extraförstärkta däcken. ”Re-inf” märkta däck. Samma mönster och storlek. På vägen hemåt, från London ut mot Heathrow Airport, i närheten av Chiswick, låg Michelins Londonkontor. Jag ”hoppade” in där på vinst och förlust, för att höra mig för om Reinforced däck. Plötsligt fick jag bara för mig det. 205-16” Mud and Snow mönster. 200 bilar. Det är det samma som 1000 däck, inklusive reserven, årligen. Fram till receptionen, presenterade mig med visitkort och bad att få tala med Försäljningschefen. ”Hans assistent tar hand om Er, Mr Eklind. Om en minut. Önskas en ”nice cup oftea”? Jag gick igenom vårt bekymmer med Mr ”Assistent”( jag har glömt namnet) och avslutade med att, kanske lite ”stöddigt”, lova lägga en omedelbar order på 1000 däck, fördelat på ett år. Men bara om ni kan leverera extraförstärkta däck till nyproduktionen för Range Rover. Det gäller enbart för den svenska marknaden. Dessutom skulle Michelin hålla den svenska ersättningsmarknaden med däck. ”Mr Eklind, Michelin tillverkar en miljon däck per dag, men vi skall titta på problemet, och ta upp ärendet med Roverfabriken i Solihull. Och det gällde 1000 däck om året?” Jag bad receptionisten beställa en taxi, sa hej till Assistenten och gick ut i solskenet i Chiswick. Vad sa Assistenten? Sa han en miljon däck per dag? Och jag drar till med 1000 däck per år. Svag rodnad på kinden. Svag. Men vi fick våra extraförstärkta däck efter några månader! Len ordnade det via Rovers inköpsavdelning. Och kanske mitt besök hos Michelin gjorde viss nytta. Men det tror jag egentligen inte. Mitt löfte om en order på 1000 däck om året, mot 1 miljon däck per dag. Och så vara lite stöddig dessutom, samt lämna tekoppen halvt urdrucken. Väluppfostrat! Vi fick sänka den officiella, konstruktiva topphastigheten i alla typbesiktningsdokument, broschyrer och instruktionsbok till 149 km/tim. För 150 är formellt den högsta tillåtna hastighet för Reinforced 205-16 M and S däcket. Återförsäljarna började nu se sig om efter andra bilmärken och det mulnade för engelsk bilindustri i Sverige. I slutet av 1978 beslutades det i British Leylands Londonkontor, att låta OOBAB, Olle Olssons Bilimport AB, Uppsala, överta BLSAB. Återförsäljarorganisation, reservdelar, Bilimport och personal. Det här var slutet på en epok som många skulle komma att sakna. Per Olsson, VD, erbjöd de flesta anställning i Uppsala, vilket accepterades endast av ett fåtal. Övriga fick en mycket just och frikostig uppgörelse. Men det var i alla fall en kunnig organisation, som ledsamt nog skingrades. De flesta stannade i bilbranschen och för dem gick det väl i den nya karriären. För bakom sig, hade alla dessa människor en utomordentligt god och högst ovanlig utbildning. Dels hur man inte skall göra i bilbranschen. Dels hur bra det kan gå, när man gör rätt. En fascinerande bransch, som ständigt är i förändring, behåller sitt grepp över den invigde och kräver förnyelse och kreativitet. Ändå har branschen inte ändrats så väldigt mycket. ”Kom och köp”, gäller fortfarande. ”Först till kvarn.....eller....NU! Endast 199 995!! Världsmästaren i rallyåkning är hos oss mellan kl 14-16. Välkommen och drick kaffe med honom! Etc. etc. Reklam i TV med bilar som står på botten i havet, är nytänkande, men i övrigt så rundas hörnen av på bilarna en smula för varje år. En och annan bil välter vid normala undanmanövrer. Bilen är och förblir ett diskussionsämne i alla kretsar. Så nog kan man skämtsamt säga, att bilen har kommit för att stanna. Man lär sig med åren. // Epilog: Alla personer, omnämnda vid namn och titlar, behöver inte vara påhittade, men kan mycket väl vara fingerade. Det här är sista delen av Den engelska bilindustrin. Hoppas att ni har haft utbyte av artiklarna som inneburit mycket läsning och få bilder. Trots en hel del arbete med att sortera bort mycket text och rätta felaktigheter har jag tyckt om den humoristiska texten samt innehållet i historiken. /Håkan Austin Healey 3000.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=