4
i har gjort allt själva från grunden, säger Cathrine Forsman och
hennes man och affärspartner Daniel nickar instämmande.
Cathrine var den som startade Pagoni. Inledningsvis för
att ha någonting att göra. Men det utvecklades snabbt till
något mer omfattande. Daniel, som jobbade som vakt på Securitas, sade
upp sig från sin anställning för att börja jobba i företaget.
– De tyckte jag var helt galen, mina kolleger och chefer. ”Säga upp ett
jobb för att syssla med pärlor?” skrattar han.
VÄXTE OCH ANSTÄLLDE
Företaget växte ur källarrummet, flyttade till nya lokaler, fick anställa mer
personal, bytte till ännu större lokaler och sedan ett år tillbaka finns Pagoni i
en egen affärsfastighet i Kroksta.
– Vi köpte hela huset, det kändes bättre än att betala hyra åt andra. Här
är det både stort och våra kunder hittar enkelt hit. Gott om parkeringsplat-
ser finns det också, säger Cathrine.
De kunder som kommer in och handlar över disk är dock få i jämförelse
med dem som beställer varor på nätet.
– Det är näthandeln som alltid varit vår starka bas. Och den har hela
tiden ökat.
Cathrine beskriver företagets utveckling som ett resultat av smart mark-
nadsföring, genomtänkt men enkel profilering och att göra det lättsamt för
kunderna.
– Då vi startade 2006 var inte Facebook så stort. Då såg vi till att vara
med på alla nätforum som handlade om pärlor och smyckesdetaljer. Där
fick vi enormt bra gensvar. Sedan, när Facebook slog igenom, satsade vi på
en egen sida där och på att finnas med i olika grupper för människor med
intresse för det vi erbjuder.
Pagonis Facebook-sida har för närvarande över 7 000 följare.
HÖG IGENKÄNNINGSFAKTOR
– Den egna hemsidan har alltid varit ren och funktionell. Vi
tar själva bilder på allt vi säljer och uppdaterar hela tiden
sortimentet. Vi valde noga vilket webbshopsystem vi skulle
använda oss av och har varit noga med att hålla fast vid
vår grafiska profil, våra profilbilder och typsnitt. Igenkän-
ningsfaktorn är viktig om man ska etablera en e-handel
eller ett varumärke, säger Cathrine.
Hon och Daniel har också varit duktiga på att se till att Pagoni synts högt
upp på Google.
– Sökmotoroptimering och Google Ads har betytt mycket för oss. När
det gäller sökmotoroptimeringen är vår erfarenhet att det är viktigt att
använda sig av relevanta sökord och alltid ha som mål att vara bland de fem
första företagen på Google för dem som söker på de sökord som är mest
kopplade till vårt företag.
Snabba leveranser, bra support och mun till mun-marknadsföring ska
heller inte undervärderas.
– Våra nöjda kunders goda omdömen om oss är guld värda. Många
kunder träffar vi också genom att vara med på mässor och event.
Cathrine menar att det går att ”kasta bort” massor av pengar och tid på
chansartad marknadsföring och ogenomtänkt
annonsering.
– Det är bättre att analysera marknaden, prick-
skjuta och vara konsekvent.
PÄRLOR OCH SMYCKEN SOM
lysande affärsidé
Cathrine och Daniel Forsman driver Pagoni. Foto: Olof Wigren
Det startade för åtta år sedan som ett enmansföretag hemma i källaren i ett rum på tio
kvadratmeter. Idag är Pagoni landets ledande företag inom pärlor och smyckesdetaljer.
Vägen från hobby till mycket lönsam affärsverksamhet har gått via en
genomtänkt marknadsföringsstrategi, hårt arbete med den egna
hemsidan och att tänka ur kundernas perspektiv.
VI VALDE NOGA VILKENWEBBSHOPSYSTEMVI SKULLE ANVÄNDA OSS AV OCH HAR VARIT NOGA MED ATT HÅLLA
FAST VID VÅR GRAFISKA PROFIL, VÅRA PROFILBILDER OCH TYPSNITT. IGENKÄNNINGSFAKTORN ÄR VIKTIG OM
MAN SKA ETABLERA EN E-HANDEL ELLER ETT VARUMÄRKE
”
V