VeteranAktuellt 4-2019

På väggen i restaurangen, hängde en tavla med en skiss eller utkast på den allra första Hundkojan, ritad av Alec Issigonis, och hur han ursprungligen hade tänkt sig den. Det måste ha varit i början av 50-talet och det var en bakhjulsdriven liten bil med en vattenkyld fyrcylindrig sidventilad boxermotor. Instrumentbrädan bestod av en hastighetsmätare. Inget mer. Samma motorkonstruktion, som Jowett Javelin och Jupiter hade, var det tänkt. Det var därför, som den första Morris Minor hade en grill, som var utformad för bästa kylning av en boxermotor. Den motortypen kom aldrig i produktion. I den första Morris Minor, monterades en rak, sidventilad 4:a, från tidigt årtal. Från Morris 8, kanske. Den bil som fått namnet Hundkojan, var ett helt nytt koncept. Bränsletanken, 18 liter, satt framför vindrutan, under huven. Fjädringen bestod av s.k gummi konor. Motorn blev sedan en tvärställd, rak toppventilad 4:a Den gamla ”A-motorn”, som genom åren har funnits i 848 , 998, 1098, 1275 cc. Genialisk och då, ”vågad” bilkonstruktion, som än idag (1998) faktiskt står som förebild för all världens småbilstillverkare Även större bilar har tagit efter idén. Sammanbyggd motor med växellåda, slutväxel. S.k power pack, i en enhet. Ursprungsmotorn har suttit i den senare versionen av Morris Minor, Austin A 30, Sprite, MG Midget m fl. De första ”kojorna” var försedda med ”skjutande” fläkt på högersidan av bilen, men det bullrade och kom ut för mycket varmluft ur hjulhuset på högersidan för engelsmännen, som ständigt kör med öppen sidoruta. De har dessutom ett ”trafikspråk”, bilister emellan, med högra handen, som hänger lite ungdomligt och nonchalant längs dörrsidan. Handsignalerna släpper fram, bromsar in, förbereder en sväng, osv. ”Motorn vändes och fläkten blev dragande och de vänsterstyrande Minibilisterna, fick ta lite mer oväsen.” Skrattade Ron, som berättade historien om världens nu mest långlivade(?) bil. Produceras fortfarande, 1997, under namnet Mini Rover. Över 40 år gammal konstruktion! Och inte välter den heller vid undanmanöver i 60 kmt. Tillbaka till vårt samtal nu...... Två och en halv timmes trivsam och givande lunch. Ron tog till orda: ”Mini1000 ska vi ordna till för Sverige och efterföljaren till Mellankojan, 1300/1500, Austin Allegro, kommer att anpassas för Sverige. Vi har till och med ett program för strålkastartorkare, som vi hoppas kunna monterat på produktionsbanan. Likså ADO 71, Austin Maxi 1500 och 1750, ADO 72, Mini Clubman, Mini 1275 GT, blir Sverigeaktuella. Morris Marina blir nog också en bil för Sverige. Men det dröjer till 1971 eller kanske -74 för vissa modeller.” ”Nu, en mycket viktig sak”, Mr Eklind,” i översättningen av er bromsbestämmelse, F18, framgår inte helt kristallklart, om bilen får sidoförflyttas mer än tre meter vid 2.9 m /sek2 retardation, med ena kretsen bortkopplad. Det gäller VETERANAKTUELLT 4 . 2019 21 >> Den engelska bilindustrin '(/ Nj 0,1, 0$6&27 +81'.2-$1 ƒ77)(07,$1 786(1.2-$1 C223(5.2-$1 .‚57 %$51 +$5 0ƒ1*$ 1$01 Nedtecknat av Bengt Eklind. Redigerat av Håkan Nordin. Bengt Eklind. i Amerika. Vad står det ordagrant i den svenska versionen? Det är viktigt, Bengt. Allvarligt talat, det gäller om vi överhuvudtaget klarar de svenska bromskraven”. Så blir man Ron och Bengt i England. Inga krumelurer som att” kan vi spotta varandra i ansiktet, jag tror att jag är äldst”... osv. I alla svenska bestämmelser gäller den svenska texten, om osäkerhet i tolkning skulle uppstå i översättningen. Samma som i lumpen. Om kartan och verkligheten ej överensstämmer, så gäller kartan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=