VeteranAktuellt 3-2021

VETERANAKTUELLT 3 . 2021 0*% Det låg många års arbete bakom den lilla sportiga roadstern somMorris Garage slutligen presenterade då tillverkningen av MGA upphörde. MGA hade haft enorma framgångar i Europa men framför allt i USA trots att den hade en relativt enkel teknik. I början av 1960 talet ställdes det högre krav på utrustning och komfort i synnerhet från den amerikanska marknaden. Den nya MG som kallades ”B” fick ett helt nytt utseende med stilren form i en blandning av raka linjer och kurvor. På MG stod det klart för alla att den nya bilen måste ha en modern självbärande kaross- i övrigt byggde tekniken på MGA. Den öppna nya bilen hade riktiga, vevbara sidofönster i dörrarna, men suffletten var fortfarande av enklaste sort. Den nya bilen presenterades på London Motor Show i september 1962. MGB blev en försäljningssuccé trots en viss klagan på den antika växellådan, med osynkroniserad etta. I oktober 1965 tillkom coupé-medellen MGB GT. Den var betydligt mer praktisk med en stor halvkombi-liknande bagagelucka och ett litet baksäte. GT:en såldes bra. 1967 kom den uppdaterade MK 11-versionen med helsynkroniserad växellåda. MGB:n var försedd med BMC:s fyrcylindriga B-motor med ökad cylindervolym från 1622 till 1798 cc. Hösten 1965 uppgraderades den med femlagrad vevaxel. Effekten var 95 hk, varken hög kapacitet eller prestanda. Den var emellertid tillräckligt bra och pålitlig, för att passagerarna, som snabbt blev förtjusta i bilen, skulle kunna luta sig tillbaka och njuta av det gemytliga brummandet i bakgrunden. Sportbilen MGB tillverkades av biltillverkaren Morris Garage mellan åren 1962-1980 då tiden för sportiga roadsters var över. MGB-och GT-modellen tillverkades tillsammans i 512880 exemplar. // TEXT & BILD: Håkan Nordin Ett möte hos 0RUULV *DUDJH 9,667( 1, $77 %LOP¢UNHW /DGD Lada är ett ryskt bilmärke som tillverkas av den ryska biltillverkaren AvtoVAZ, vars högkvarter ligger i Togliatti. Bilarna har marknadsförts internationellt och i Sovjetunionen/ Ryssland under olika namn, inklusive VAZ och Lada. I Sverige hette bilarna VAZ långt in på 1970-talet. Sedan 1980-talet används namnet Lada internationellt. Lada marknadsfördes under 1970- och 1980-talet i Sverige av det Sovjetägda Matreco. Efter Sovjetunionens fall bildades Lada Sweden AB. I Sverige och i flera andra länder ställde kraven på avgasrening till problem, att Lada försvann från flera internationella marknader före eller kring millennieskiftet berodde i viss utsträckning på att fabrikens europeiska säljbolag Euro-Lada Gmbh gått i konkurs. Runt år 2000 avvecklade den svenska Generalagenten Lada Sweden AB sin verksamhet till följd av Euro-Lada-konkursen, man fick helt enkelt inga bilar att sälja. Liksom de amerikanska biltillverkarna drabbades AutoVAZ hårt av finanskrisen 2008-2009. Företaget som undvek en konkurs tack vare ett räddningspaket på 20 miljarder rubel från premiärminister Vladimir Putin, uppgav i september 2009 att 27600 anställda måste lämna företaget samt en månads produktionsstopp. Renault köpte en andel i AutoVAZ 2008 och har tillsammans med Nissan tagit över en stor del av företaget. Med hjälp av deras investeringar och den brittiske designern Steve Mattin har man presenterat nya modeller. Under försommaren 2019 aviserade AvtoVAZ att man drar sig ur EU marknaden på grund av de strängare utsläppskraven. En anekdot: mellan åren 2008-2009 tävlade Russian Bears Motorsport med Lada i World Touring Car Championship, utan större framgångar, vinterrallyt Svenska Rallyt avverkades i sakta mak vill jag minnas. // Håkan Nordin 31

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=