VeteranAktuellt 3-2020

VETERANAKTUELLT 3 . 2020 5 Velocette LE lanserades vid en Motor Show vid Earls Court 1948 som ”Motorcykeln för varje man”. Med en 149 cc fyrtakts sidventil, vattenkyld, tvåcylindrig boxermotor, hade LE också en radiator och var utrustad med spolartändning för att hjälpa till vid startproceduren. Tre-växlad växellåda med handväxel, motor och koppling ingick i ett speciellt gjutstycke och slutdrivningen var kardandrift. Benskydd av aluminium var utformade för att hålla regnet borta och breda fotbrädor att vila fötterna på. Det enda instrumentet var en hastighetsmätare. För att minska buller och vibrationer fodrades den pressade aluminiumramen med ljudisolerande filt, packväskor ingick i utrustningen. 1951 uppgraderades motorn till 192 cc vilket gav välbehövliga 2 hk extra, samt förstärkta lager i motorn. Kopplingen uppgraderades och en Amal 363 förgasare ersatte standard- förgasaren. Försäljningen gick dåligt, man var tvungen att sänka priset, ett litet uppsving blev det när polisen köpte halva produktionen för patrulltjänstgöring. Mk 111 kom 1958 med kickstart, fotmanövrerad växling. Med årens uppgradraderingar så förbättrades LE:n till en bra och tillförlitlig motorcykel, den fyllde ett visst behov ändå, tillverkades ju under drygt tjugo år. Slutet kom 1970 när Velocette gick i frivillig likvidation. // Kardandrift - fint värre. Vattenkyld. Liten behändig oljesticka.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=