VeteranAktuellt 3-2020

. 2020 VETERANAKTUELLT 4 En veckotur slutade med Lycksele/ Vännäs och där kunde jag inte hålla mig, måste titta in i skyltfönstren, som även gav insyn till verkstaden, trots att firman Svenssons Cykel o Motor upphört sen ett antal år. Kunde känna den svunna pulsen och atmosfären när jag såg de fem mc- lyftarna som nu stod övergivna, som för övrigt var av egen tillverkning utan hydraulik. En torsdageftermiddag då jag än en gång skulle stilla min nyfikenhet stod där en gentleman som visade sig vara han Svensson själv. Vi pratade om det ena och det andra, han berättade att tidigt -50 tal sålde han några år drygt 300 motorcyklar årligen. Undra på att jag kände pulsen. Vet du av någon som vill köpa en Velocette undrade han. ”Kanske jag”, blev mitt svar. I boden stod den, inte den med stora svarta tanken och Velocette skrivet med guldfärg. Där stod något obestämbart, var det en motorcykel eller…. den var inte vacker, rent ful vid första anblicken. Det blev affär, tillsammans med ett antal andra prylar. Velocette LE tillverkades mellan åren 1948-1971. Beteckningen LE stod för” lilla motorn”. Den användes av flera än femtio brittiska polisstyrkor. Eugen Goodman Velocettes direktör, planerade en innovativ och radikal design som skulle tilltala en ny marknad som behövde billig, ren och pålitlig transport. Designer Charles Udall utvecklade Velocette LE ”tänkt som en helhet” design, med motor, växellåda, drivaxel och avfasningsbox i en enda enhet för att göra ett specifikt jobb. Velocette LE -50 149 cc 6hkr toppfart 55 km, vikt 120, Tank 6.5 liter. Enkla packväskor. Den nedre långa spaken är istället för kickstart-övre korta växelspak. >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=