VeteranAktuellt 3-2019

VETERANAKTUELLT 3 . 2019 konstruera ett nytt fordon, tala om framtidstro. Vilket som; 1947 stod den färdig med komponenter från Berliner 11 och 2CV mfl. Med en fyrcylindrig radmotor, framhjulsdrift och en treväxlad osynkroniserad växellåda. Den vägde 1440 kg och drog 1,3 liter vid toppfart 78 km/h. Under årens lopp ökade motorstorlek och lastförmåga. Först 1961 blev Typ H med diselmotor, en Perkins och samtidigt 12-voltssystem. Nog kan man väl kalla Typ H för ett unikum i bilhistoria, med säregen form, korrugerad fasadplåt, treväxlad låda samt självmordsdörrar. Enligt obekräftade rykten har High Coast- firman köpt på sig ett antal Typ H Van i Tyskland med omnejd som kommer att hamna hos Hållen Lack o Alltjänst och Emil Karlström för en allmän översyn!! Detta exemplar krävde minst tre veckors plåtarbete utöver lackering. Då finns varken motor växellåda eller inredning på plats. Nu transporteras den till Tyskland där allt som fattas här, kommer på plats där. Bilen byggs som försäljningsvagn, en Foodtrack. Priset på färdigt fordon kan vi inte ens spekulera i, eller hur!!! Under 34 år tillverkades 473 289 exemplar i fabriker i Frankrike och Belgien. De flesta såldes också där, samt i Nederländerna. // skapelse Färdig grundlack. Blivande plats för serveringspersonal. Nu liknar det en bil efter många arbetstimmar. 15 EFTER TEXT & FOTO: Håkan Nordin. Näslund.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=