3 . 2019 VETERANAKTUELLT På avstånd var det svårt att avgöra, ett fordon, eller ett konstverk, till färgen brun. Onekligen blev jag nyfiken. På väg till Hållen Lack o Alltjänst såg jag denna skapelse, förstod att den på något vis tillhörde lackfirman. Väl framme frågade jag, vad som var tänkt med den. ”En kundbil som vi ska rostlaga och lackera” blev svaret, ”det är den andra i ordningen”. Det visade sig vara en Citroen H Van, tillhörande en firma i Nordingråtrakten vid namn High Coast Classic Cars som idkar handel och restaurering av oldtimerfordon. Lackeringsmästaren själv, Emil Karlström, såg enbart lycklig ut när vi beskådade underverket och han beskrev ingående det myckna arbetet som förelåg och hur han tänkt sig tackla problemen. Själv gladdes jag åt att inte vara inblandad. Citroen H Van är en lätt lastbil/skåpbil/varubil som tillverkades av Citroen mellan 1947-1981. Eftersom all teknik fanns i fronten var den lätt att bygga om till hästtransport, glassbil, husbil. Typ H var en av de första framhjulsdrivna skåpbilarna. För att få en stabil kaross på enklast möjliga sätt valde man samma teknik som för Junkersbombarna; väggar och tak självbärande och gjorda av korrugerad plåt. Arbetet med Typ H började redan 1942—men hallå där, det var ju under brinnande krig hur kan man då börja CITROËN H VAN En ovanlig Ingen vacker syn. Inredning-ratt och rörram till säten. Verkar vara upphängd och nersläppt. FÖRE 14 Grabbarna som gjort det till h. lackmästaren Emil Karlström och hjälpredan Gustav
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=