VeteranAktuellt 2-2021

Det som beskrivs i artikeln är en reseskildring genom skånska bygder 1915. En rundresa i Skåne med bil och motorcykel av Kapten O.A. Oxehufwud. Men han beklagar att han inte antecknat under resan utan får återge med stöd av karta och ur minnet som kan svikta. Vår första långfärd i början av juni 1915 gick Skåne runt tillsammans med Skånska motorcykelklubben och var sålunda från början fullt planlagd. Starten skedde i Hälsingborg nominellt kl. 7 f.m. i verkligheten en timme senare. Ändamålet med turen var att planlägga och ordna för en blivande motorcykeltävling Skåne runt. I färden deltog 5-6 automobiler och en hel mängd motorcyklar med eller utan sidvagn. En av automobilerna medförde reparationsgrejor och skulle gå sist i kolonnen, en anordning, som emellertid ingalunda lände till vidare sträng efterlevnad. Vår vagn gick i täten. "Den för färden bestämda vägen ledde över Klippan - Hässleholm - Kristianstad - Simrishamn - Ystad - Trälleborg - Malmö - Landskrona och åter till Hälsingborg." Här ses tydligt att färdsträckningen var planerad i förväg men att olika händelser gjorde att det blev en förskjuten start, det är ju i och för sig inget ovanligt i dag. Men då torde det vara anmärkningsvärt om man inte höll en utsatt tidpunkt, en anledning var nog det Oxehufwud beskriver lite senare i artikeln: ”Som denna färd varit annonserad i tidningarna, voro vi överallt väntade av befolkningen, vilken samlat sig på olika ställen utefter vägen och mottog oss med hurrarop och viftningar, vilka vederbörligen besvarades.” Färdvägen går medsols från Helsingborg tvärs över Skåne till Kristianstad, för att sedan gå ner efter kusten mot Simrishamn och Ystad och vidare till Malmö för att vända uppåt igen mot Helsingborg. I dag körs rallyt motsols och har en lite annorlunda sträckning. Vid ifyllande av färdvägar märktes tydligt att 1915 års vägval var en transport över det Skånska inlandet, för att sedan bli en resa efter den Skånska kusten. Själv tycker jag sträckningen första dagen 2016 gav mig en fin upplevelse och minnesbild av Skånska kusten. Andra dagen var mer äventyrlig och snårig med extra krydda åt arrangemanget. Ett syfte med färdvägen 1915 var nog att köra så nära kusten som möjligt och göra en inramning av Skånes södra del. Det som avviker från bilden av ett helt inramat Skåne är att Skanör - Falsterbo hamnar utanför och att mellan Åhus och Brösarp går vägen en bit in från kusten. Troligen gjordes det senare vägvalet utifrån markbetingelser som kärr och myrar mm. Den norra delen av Skåne berörs inte i artikeln annat än underförstått att en transport gjordes tvärs över Skåne. ”Överallt i Skåne är det brist på lämpligt landsvägsgrus, vilket gör, att vägarna lagas med sönderknackad sten s.k. skärv. I och för sig vore det ej något att säga härom, tvärtom, men skärvens storlek varierar högst betydligt, samt nedpressas ej i vägbanan, vilken före skärvens påläggning ej heller jämnas eller befrias En reseskildring kommer fram i dagsljuset SKÅNE RUNT LJ Ǐ LJ Nj 2 . 2021 VETERANAKTUELLT 28

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=