VeteranAktuellt 2-2021

2 . 2021 VETERANAKTUELLT 18 dag. När förvåningen lagt sig, formligen slängde jag och frun Barbro oss in i bilen och körde ned till Önska - Husum från Röbäck utanför Umeå. Vi hämtades i en liten båt och åkte en bit efter Husån till deras sommartorp. Väl framme gick vi till redskapsboden, där på väggen hängde registerkåpan kvar med texten New Imperial! Bo plockade sedan upp några drev och diverse hjul som han trodde kunde vara av intresse för oss, på vägen ut böjde han sig ned och ur en trälåda på golvet lyftes ett deformerat järnstycke upp. Bo frågade mig om det inte också var till en motorcykel. Jag svarade med att snabbt ta tag i järnskrotet, och sa att jag tar den med mig hem och köper dig en tårta! Det här är den del som saknas av bakstödet som sitter fastskruvad på vår motorcykel. De var inte bara en förvånad min i redskapsboden kan jag intyga. Jag propsade sedan på att Bo skulle ställa sig på den plats ”Imperaln” som hans far hade sagt, stått parkerad vid husväggen. Vi lugnade ned oss och gick in för kaffe med dopp och fick veta mer om historiken bakom fordonet och sommartorpet. Bo med familj hade 1948 flyttat från Örnsköldsvik till Önska och hans far Harald hade ”Imperaln” som bruksfordon. Pappan behövde köra drygt 800 meter på kärrvägar genom skogen ut till landsvägen, och han körde med den sommartid till dess den blev avställd 1955. En Jawa motorcykel köptes in och användes fram till 1959 då alla motorcyklar skrotades och en bil inköptes. Motorn gavs då bort till en bekant i byn för att bli en kompressor! Ramen såldes senare till några ynglingar i Husum som köpte in en begagnad motor och växellåda från Lycksele, men allt föll i glömska och senare såldes allt vidare till Per Gustavsson i Skellefteå. Av Per fick Fredrik Pettersson tag på objektet som sedan blev ståendes i ett garage i 25 år. Väl hemma igen beställdes en tårta av ett konditori i Örnsköldsvik som ringde upp Bo och sa att en valfri tårta fanns för avhämtning. Det blev mer än en resa till ner Bo då han senare ringde och sa att de hade rensat bodar och utrymmen och hittat mer delar. Vi åkte därför ned några gånger och fick tag på inverterade handtag, original Magdyno och en magnet till vår Excelsior 1919! Det som har skett under första projektåret är att ”Imperaln” har en renoverad motor och växellåda, den kan stå på egna hjul med fungerande bromsar och har ett helt bakstöd. Nu fortsätter arbetet med: skärmar, styre, handtag, lyktor, tank, hastighetsmätare, fotpinnar, sadel, växelförare mm för att så småningom kunna bli en färdig motorcykel. // November 2020. >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=