VeteranAktuellt 2-2019

2 . 2019 VETERANAKTUELLT 38 ett tag började det gå utför, till lunch stoppet vid hotell Turtagro på 880 m. öh. Efter ca 3 mil var vi nere på havsnivå i Skjölden längst inne i Sognefjorden, vädret var omväxlande, sol, mulet, de som kunde, körde öppet. Vi körde nu väg 331 mot Urnäs för att se den berömda stavkyrkan som är den enda av det slaget på UNESCOS världsarvslista år 1979. De första stockarna började fällas vintern 1130 den byggdes därefter för att sedan byggas ut och om på 1660- och 1690-talet och diverse under åren, samt en stor renovering på 1900-talet. Den har mycket fina sniderier och inredningar, mycket sevärt. Nedanför kyrkan som var högt belägen fanns ett litet samhälle Urnäs Härifrån skulle vi ta en färja över fjorden till Solvorn, men färjan tog bara 12 bilar. Medan vi väntade på vår tur tog vi en fika på Walakers hotell anno1640, det äldsta i Norge. Familjen som driver det var då 8:e och 9:e generation i samma ägarfamilj. När alla kommit över körde vi till Sogndal för övernattning. Fredag 15 juni körde vi väg 5 till Fjaerland och Norsk Bremuseum, ett Glaciermuseum där såg vi en panoramafilm från Jostedalsbreen, mycket häftig, mammutbetar, valskelett, 1000 år gammal is, mycket sevärt. Efter det fortsatte vi till foten av glaciären Boyabreen. Där tog vi medhavd fika därefter till Skei för lunch i en typ bygdegård i modernt utförande här var ett flertal veteranbilar som hade ett litet lokalt rally. Därefter till Steinvik på väg 5 där bor Alex Wassbotten, den som har arrangerat den norska delen. Han har stora laxodlingar vi besökte en av dem, där hade han även ett laboratorium intressant att se och han berättade om verksamheten, tydligen mycket lönsamt. Här vi fick se hans fina verkstad med billyftar och välutrustad, samt många fina bilar hemma vid hans hus som ligger högt över fjorden med fin utsikt. Här blev vi bjudna på lax i många varianter, potatissallad samt fika mycket gott. Efter det körde vi till en lokal han köpt som varit en yrkesskola, men modern. Här hade han b.la. en Maxwell från 1906, ett uppskattat 30-tal. Andra bl.a. Morgan, MG Citroën, Chevrolet, Maserati, Tatraplan mm, samt 4st Alvis, en hämtade han nu, hade sällskap med Tourdeltagarna. Den hade renoverats till toppskick i England. Efter detta trevliga besök körde vi mot dagens slutmål Florö. Här parkerade vi bilarna innanför ett stängsel i hamnen, tryggt. Sveriges högsta vattenfall Lördag 16 juni. Florö, en liten trevlig hamnstad med ca: 9000 invånare och är Norges västligaste, grundad 1870. Där var det gatufest med långbord på gatorna, sillens och laxens dag firades. Vi började dagen med att vara med i ett lokalt rally, Firdalslöpet. Därefter ställde vi upp våra bilar på huvudgatan tillsammans med de andra i rallyt, ett mycket trevligt arrangemang med mycket folk och folklustspel. På kvällen hade vi avskedsmiddag eftersom Alex med fru inte hade möjlighet att vara med längre, plikten kallade hemma. Söndag 17 juni. Vi körde ca: 25 mil till Bergen väg 5 och E 39 vi parkerade vid fästningen Brontelabro. Vi gick runt i gamla delen, till hamnen där det var marknad samt till en stor fin park på södra sidan. Nu mot dagens slutmål, ön Sotra, ca: 35 km, och vårt hotell Panorama Conferense, mycket fint modernt, med fin utsikt mot havet. Här åt vi sista middagen tillsammans som kunde varit bättre, personalen var nog inte så erfarna som man kunde kräva, men vi hade trevligt denna sista kväll tillsammans. Måndag avfärd hemåt, engelsmännen och danskarna åkte färja till Danmark. Vi körde E16 mot Voss och Vinje. Efter några mil åkte vi en kulturväg till Flåm, en liten by längst in i Aurlandsfjorden med hamn för turistbåtar. Här finns ett tåg som går upp på fjället 866 m. öh., vi åkte den inte, det stämde inte med tiden. Här vi åt lunch, där fanns en stor souvenirbutik, den som åker här gör ett besök. Nu ut på E16 till nästa Kulturväg den går efter en liten å här stannade vi, där vi såg typ fäbodvallar på andra sidan ån, se foto, hit kom ett holländskt par som älskade att åka i Norge som dom hade gjort i många år, ibland, hem genom Sverige det skulle de göra det året. Vi körde vidare efter ett tag, ut på E16 till Fagernäs där vi fann ett bra boende. Tisdag 19 juni E16 & väg 33 till Gjövik - Hamar här gjorde vi ett stopp gick runt på stan åt lunch för att fortsätta resan på väg 25 via Elverum Nybergsund, några mil efter vi passerat gränsen till Sverige finns Fulufjällets Naturreservat med Sveriges högsta vattenfall Njupeskär 96 m, här finns fina strövområden, samt ett fint hus med fika och utställning om området väl värt ett besök vi var inte dit nu, jag har varit där tidigare då åkte vi Alvis på väg >> Stopp efter vägen. Den första röda Alvisen (6 cyl. 3 l. motor.) är ett hemmabygge av ägaren. Häftig vy på Jotunheim i Jun.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=