VeteranAktuellt 2-2019

VETERANAKTUELLT 2 . 2019 37 De som stod för det svenska arrangemanget hade talat med polisen som eskorterade karavanen genom staden och tunnlarna ut mot Kungälv, även en polisbil körde efter med blåljus. De besökte Tjörn, Stenungsbadens Yachtklubb för lunch, de imponerades av det pampiga stället, därefter mot Kungshamns Hotell för övernattning. Tisdag 12 juni mot Tanumshede. Här finns en by uppförd i bronsåldersstil och Nordens Ark samt till Svenneby gamla kyrka som började byggas på 1100 talet och användes till 1915. Den har mycket fina gamla målningar enl. dem som var där. Färden fortsatte till Baldersnäs Herrgård för lunch, ägdes då av Ingvar Oldsberg, sedan till Vitlycke museum och till Klässbols Linneväveri som har hög kvalité på sina produkter och nära 100 årig erfarenhet, det var ett uppskattat besök. Många gjorde fina köp. Nu mot Scandic Hotell Arvika för övernattning. Här ansluter jag och Ingemar Åsenlund, ”Jaguar och Packard ägare 30 & 40 tal.” Vi startade från Sundsvall tidig måndagsmorgon 11 juni via Hassela, Delsbo, ”Kalvstigen” till Järvsö, Bollnäs, Ockelbo, via gamla Vintjärnsgruvan till Falun, Borlänge. Här besökte vi Vägverkets museum, inte så bra. Jussi Björling museet, det var bra. Tanken var att vi skulle besöka ett ”fik” med veteranbilar vid södra delen av sjön Runn men det regnade så mycket att vi avstod. Körde vidare mot dagens slutmål, ett vandrarhem, söder om Ludvika. Här fick vi besök av en veteranbil- & Mc-man som jag haft kontakt med och som tipsade mig om boendet. Han kom på en Norton 50-talare. Han har flera andra gamla MC och en Volvo P1800 70-tal, ett trevligt besök. Harald Hårfager Tisdag 12 juni nu mot Arvika. Vi körde via Grangärde, Hagfors, Sunne, totalt ca: 60 mil. Vi växelkörde under hela resan. I Arvika besökte vi deras fina Bil & MC-museum i två våningar och mycket väl ordnat. Efter det kom en gammal skolkompis från Scanias yrkesskoltid, vi träffades 1988 när vi hade en skolträff på Scania. Efter det hade vi någon telefonkontakt, han kom till oss i början av 2000-talet när han var här på ett jobb. Han bor i Värmskog där han haft mekanisk verkstad. Han var en ”klurgubbe” redan på yrkesskolan, har haft flygcertifikat och ägt ett Stinson flygplan, större än Piper Cub. Nu började Alvis-bilarna komma. Kompisen såg de flesta innan han åkte hem. På kvällen hade vi gemensam middag då vi bekantade oss med varandra, två av de svenska Alvis-bilarna avbröt efter övernattning här. Onsdag 13 juni började färden mot Norge via Charlottenberg, några körde in till Morokulien och fredsmonumentet vi mot Kongsvinger, Elverum Hamar, nu E6 mot Lillehammer. Där stannade vi för lunch, sedan mot Lom. Här besökte Ingemar och jag ett museum med stenar av olika sorter från hela världen. Jag och hustrun har varit där tidigare, nu var det mycket större, även en stor souvenirbutik mycket sevärt. Här tankade vi, sedan mot dagens slut mål Elvesäters turisthotell. Det var ursprungligen en fäbod som tillhört ägarfamiljen i många generationer. Det började med att man hyrde ut små stugor på 1870 talet och sedan byggts ut i omgångar i gammal stil med fin utsmyckning och antika föremål samt konst. Jag och frun bodde där när vi var på stenmuseet i Lom, det är nu mera utbyggt i samma gamla stil. Nytt nu, var en stor pelare på parkeringen 34 m, hög med figurer på sidorna och en skulptur av [kung] Harald Hårfager på toppen, den stod ursprungligen i Oslo framför stortinget, men folket protesterade för konstnären till konstverket hade varit tysk sympatisör så de fick ta ner den. Ägaren till hotellet lyckades övertala dem i Oslo att få överta den och 1992 återinvigdes den. Alla deltagarna var mycket imponerade av hotellet och dess omgivning. Långbord på gatorna Torsdag 14 juni nu startar vi på ca: 700 m. öh. för att åka upp till resans högsta punkt drygt 1400 m. öh. på Jotunheim på en sträcka av ca: 25 km, här vid Sognefjells hytta var norska skidlandslaget och tränade med valla buss & tränare, häftigt! En del åkte i shorts + 6 grader, här stannade vi ett tag & beundrade omgivningen, de från England & Danmark tyckte det var mycket fint. Vägen vi åkte på R V 55 är norra Europas högsta fjällväg snödjupet var nog ca 2 m. Efter Alvis TD 21 DHC (cabrilet) 1960, 3 l. 2 SU förgasare, kaross Park Ward. Maxwell 1906, ägare Alex Wassbotten. >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=