VeteranAktuellt 2-2019

VETERANAKTUELLT 2 . 2019 29 styrsnäckan glappade, motorn gick bra men var lite för slö. Det fanns att göra. Målet blev att få till en bil med pondus och som ledigt och njutningsbart skulle kunna mascha 130 km/tim på motorväg och med bromsar och väghållning i paritet med detta. Planer smiddes inför vintern. Som ni kan se av bilderna av renoveringen så fick bilen en grundlig genomgång. Frontaxeln sänktes och moderna Koni stötdämpare monterades runt om. Motorn modifierades med nya Offenhauser högkompressionstopplock, Mallory tändsystem och ett egentillverkat avgassystem och grenrör. En fyrväxlad växellåda med overdrive från Volvo (P-type) monterades. Svänghjulet lättades flera kilo. Den nya växellådan gjorde att bakaxeln behövde modifieras från sluten till öppen kardan. Ett omfattande jobb inklusive en avancerad upp-stagning av axeln. Den gamla styrsnäckan ersattes efter mycket letande med en modernare konstruktion från Saginaw. Bromsarna blev ett kapitel för sig. Aluminiumtrummorna med tvärgående kylflänsar hämtades från Buick. Bromssköldarna egentillverkades med snygga kylluftintag och med bromskomponenter från bland annat Chevrolet Impala. Ett snyggt ”stuk ” är viktigt för en Hotrod. Ett vanligt sätt att få ett bättre flyt i linjerna är att sänka vindrutan några tum. Även sidorutornas fyrkantiga form i bakkant behöver få en rundare och snyggare linje. Så fick det bli. Därmed passade inte suffletten. En komplicerad nyutveckling av en ny sufflettmekanism i rostfritt stål vidtog. Den som någonsin funderat över att konstruera en sufflett förstår utmaningen! Gunnars modifieringar under vintern skapade en till alla delar bättre bil. Målet uppnåddes till fullo. Jag själv fick en härlig cruising-kväll som passagerare i denna bil för ett antal år sedan. Bilen kändes rapp och stabil. En svag oljedoft från vevhusventilationen påminde mig om min barndom, och om vår egen samtida Ford. Bilen tillbringade den natten i mitt garage. Jag smög dit och ”torrbröt” lite vid ratten. En dröm närdes om ett framtida övertagande av bilen. Gunnar valde också efter några år att, för en lämplig peng, låta Forden gå vidare till försäljning. Andra lockande bil-projekt väntade och därmed var saken avgjord. Bilen befinner sig därför numera hos en ny entusiast i Sverige. Den personen blev tyvärr inte jag… // Ny sufflettställning i rostfritt byggd efter konstens alla regler. Kraftigt modifierad bakaxel med öppen kardan och nya stag. Flänsade aluminiumtrummor från Bjuik och egentillverkade bromssköldar med kylluftsintag. Hotten i sitt nya utförande. Volvo växellåda med modifierad overdrive.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=