VeteranAktuellt 2-2019

2 . 2019 VETERANAKTUELLT 28 I föregående nummer av VA berättade jag om familjen Fridholms första bil, en Ford cabriolet från 1932. En bil som år 1955 fick bli ett 300 kronors inbyte vid familjens inköp av en ny IFA F8. I samma VA-nummer beskrev jag också hur denna Ford efter något år blev en av de första s.k. Hotrod bilarna i Sverige. Det finns många fler exempel på det senare. 1932 var det året då Ford introducerade sin nya sidventils V8 vilket snabbt gjorde årsmodellen till den absolut populäraste bilen i denna genre. Speciellt coupéerna och cabrioleterna. Motorerna trimmades, bromsarna uppgraderades via delar från nyare Fordmodeller. Bilarna sänktes och karosserna modifierades. Snabbt skapades en stor och stadig eftermarknad för snart sagt alla behov som en hotrodder kunde tänka sig vilja beställa. Idag finns i nytillverkade ramar, hjulupphängningar, karosser, trimningsdelar mm att köpa, i stort sett för omgående leverans. 70 år har gått och ändå håller Ford 1932 trenden fortfarande i sig! Gunnar Jönsson från Holm några mil västerut från Sundsvall är f.d. flygmekaniker och tillhör en av dessa eviga Ford 1932 älskare. För cirka 15 år sedan fick han också chansen att bli ägare till en sådan drömbil. Den cabriolet han fick tag på var redan i viss mån modifierad enligt då gällande koncept. Den gamla motorn var bytt mot en nyare Ford 8BA sidventils V8. Växellåda, bromsar och bakaxel hade hämtats från en Ford från 1939. Någon gång i tiden hade karossen blivit omlackerad i en blå kulör. Ett extra plus var att bilen var försedd med i hotrod kretsar väldigt eftertraktade och snygga 16 tums Kelsey-Hayes stålekerfälgar. En underbar sommar följde. Kurviga småvägar runt Sundsvall frekventerades flitigt. Gunnar berättar att han många gånger under dessa åkturer vevade ned sidorutan, lutade sig lite ut genom fönstret, tryckte till lite på gasen och sedan andäktigt lyssna till den härligt mullrande sången från motorn. Full njutning. Total lycka! Lite grumlingar fanns dock. Vägegen- skaperna var inte de bästa, originalGunnars Hotrod TEXT: Bent Fridholm FOTO: Gunnar Jönsson och Kjell Bengtsson Hotten i sitt ursprungliga utförande. )25' LJǏljLj &$%5,2/(7 9ǎ

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=