VeteranAktuellt 2-2019

VETERANAKTUELLT 2 . 2019 25 1 Avgasrening, CO-halt vid tomgång, bilbälte av rulltyp, fram och bak, placering och geometri, strängare bromskrav, med hårda vatten- och fadingprov, dubbla bromskretsar och från -72 års modell, låsningsfria bromsar. Det blev inget av med det låsningsfria, men i F 18-reglerna fanns det i alla fall med, som en slutkläm. Strålkastarrengörare var också en överraskning, som skulle visa sig vara ett exklusivt påfund, enbart för Sverige. Laminerad framruta och utvändiga backspeglar på båda sidor, siktfält i den invändiga backspegeln. 93 dB ljudnivå på signalhornet 6 meter framför bilen, med stängd motorhuv, sluten vevhusventilation, godkännandemärkning av lampglas, glödlampor, lyktglas till bakljus, blinkers, bromsljus m.m. ingick i bestämmelserna. Varselljus var också i antågande. Det gav oväntade småproblem. Fläktremmar som slirade och skrek och därmed slets ut snabbare. Man spände fläktremmen när dom började skrika, med påföljd, att lagren i vattenpumpen och generatorn fick kortare livslängd. Batterierna fick dessbättre ökade kapaciteter, åtminstone på Norrlandsbilarna. Växelströmsgeneratorerna ersatte de gamla likströmmarna tämligen snabbt på alla bilmärken. Återigen en svensk särbestämmelse som tog bilfabrikerna ”på sängen”. I Tyskland fick man böter om man körde med halvljus på dagen. I Finland gällde varselljuskörningen endast på dagarna under de mörkaste vintermånaderna. SAAB, visade upp sin 99:a 1973, med strålkastartorkare och Volvochefen, Gunnar Engellau, lär ha blivit mer än upprörd och beordrat sina konstruktörer: ”Gör nå´t, men fort!!” Electrolux fick i uppdrag att konstruera en rengöringsanordning som limmades fast i centrum på de 7 tums stora lampglasen. En wiredriven torkare gick runt runt på glaset, medan ett spolmunstycke spolade glaset. Torkaren skulle, i parkerat läge, stanna ”klockan sex”. Man kunde se Volvo 144 och 164 på långt håll, för på de flesta bilarna hade, nästan alltid, åtminstone en torkare ramlat loss, eller glaset spräckts. Givetvis skickades ”drafts” på alla nya bestämmelser till respektive fabrik, Jaguar, Rover, Triumph, Austin Morris och MG. Märkligt nog, verkade det som om kommunikationen mellan fabrikerna inte fungerade särskilt väl. Att det inte var översatt till engelska, var ett stort problem. Ibland kunde det ta mer än två månader. Då hade i de flesta fall remisstiden från TSV gått ut och de svenska myndigheterna fick egentligen aldrig varken mothugg eller förslag till ännu bättre, och mera genomförbara bestämmelser. De flesta biltillverkarna hade mängder av säkerhetsförslag och konstruktioner liggande färdiga. Att den verkliga expertisen fanns inom bilindustrin, stod utom allt tvivel. Men på något underligt sätt kom dom aldrig till tals, annat än i avgasfrågorna. Översättningarna gjordes av Translation Services i London och ingen av de som jobbade där, var insatta i bilspråket, verkade det. Antingen är man språkkunnig eller också är man bilkunnig, kombinationen är sällsynt. Vi hade emellertid en kille på serviceavdelningen, Sverre, som handskades med svenska språket på ett behagligt sätt. Han översatte alla verkstadshandböcker och instruktionsböcker och lät bli att översätta carburettor med karburator. Så småningom arrangerade Bilindustriföreningen själv ”Technical Translations” vilket var ett stort steg framåt. Då började de egentliga samtalen mellan TSV och de olika biltillverkarna. Resultatet blev i många fall betydligt vettigare, både vad gällde ikraftträdande och utförande. Vid ledningsgruppens möte på kontoret, beträffande det kommande modellprogrammet, beslutades att jag skulle besöka respektive fabrik i England och ta reda på vilka bilar, som klarade, eller kunde tänkas klara de kommande kraven. Vilka modeller vi kunde räkna med de närmaste åren. Jag ringde min kollega, Ken, på Austin Morris i Longbridge och förberedde min ankomst. ”Det kan säkert bli en del problem för Sverige-bilarna” sa Ken, ”dubbla bromskretsar och strålkastarrengörare. Och så låsningsfria bromsar. Vi har ett program som ligger åtminstone 7-8 år framåt. Just nu kollar vi Dunlops Maxaret system. Samma som finns på flygplan.” Nedslående besked. ”Men Du är välkommen hit, så går vi igenom bil för bil. Ta med dig den årliga volymen”. Vi hade fått en ny Vd i Sverige. Personalchef från Ford Motor Co i Stockholm, Hasse. Han satte en optimistisk 5-års plan, modell för modell, i händerna på mig sa ”Good Luck! Hör av Dig till mig, varje dag”! //

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=