VeteranAktuellt 2-2019

Det kom en inbjudan från British Leyland International, vars kontor 1968 och -69 var beläget i Lausanne i Schweiz. Introduktionen för de europeiska generalagenterna av Triumph Toledo 1500 och Triumph Stag, skulle gå av stapeln på Hotel Intercontinental. Pampigt, påkostat, växlande talare som vanligt, samt nygjord reklamfilm och mängder med SP-material. Gåvor delades ut till deltagarna av sportvagnsklädda damer. Reservoarpenna, Swiss made, nyckelring och armbandsur, också Swiss made, och på urtavlan på den automatiska klockan, kunde man läsa British Leyland. Symboliken var solklar. Kvalitetsur från Schweiz- kvalitetsbil från England. Men ingen provkörning. Tidigare erfarenhet hade allt för ofta visat onödig åtgång av testbilar, efter den vanligtvis rejäla lunchen. De nordiska folken var alltför välkända i det avseendet. Triumph Stag var en helläcker Cabriolet version, 2+2-sitsig uppbyggd med T-2000 komponenter och med Triumphs enkla, ”överkamaxlade” V8, på 3.5 liter. Dessvärre blev det aldrig någon Sverigeimport. Inte heller blev det något med Toledon. Bakhjulsdriven, förbilligad version av Triumph1300 med ”billig” instrumentbräda. Minimalt med mätare, mest varnings-och indikatorlampor. Hastighetsmätare och lika stor klocka satt mitt i blickfånget. Träbrädan var borta och ersatt med syntetisk läderimitation. Med den här bilen försvann Triumphs image med sportighet i utseende, uppförande, utförande och inredningsfinesser. Det var tur att Triumph Stag introducerades samtidigt och höll statusställningarna. Den hade en tilltalande instrumentbräda och läderklädsel i vanlig gammal känd Triumphstil. FUSION PÅ GÅNG Det började talas om en jättelik sammanslagning av Triumph, Rover, Jaguar, BMC, MG, Leyland Truck & Bus och Leyland Tractor i England. Hur skulle det bli i Sverige? Flyttning till Stockholm? Göteborg? Nedläggning? Nja.... knappast. BMC sålde omkring 4500 bilar om året från Stockholm och Rover/Triumph i Göteborg, c:a 800 I Sverige var Triumph och Rover redan samlade under ett tak, Leyland-Triumph AB. Vd var Harry, tidigare Rovers importör. Från början, en utomordentligt duktig bilförsäljare, som det bara gått framåt för, hela tiden. Hans känsla i ”fingertopparna” vid försäljning var makalös. Han hör numera till ”de stora grabbarna” i bilbranschen. Allan var tillbaka i UK, och höll mig underrättad med ”inside informations”. En kväll ringde han och berättade att mitt namn fanns med i den nya, sammanslagna organisationen. ”Så, hoppa inte av ”båten”, Bengt! Du kommer att få ett bra jobb.” Men många huvuden skulle rulla... I BMC Sweden, Stockholm vid Tegeluddsvägen, var c:a 170 personer anställda, exklusive 5-6 dotterbolag ute i landet. I Göteborg var vi ett 40-tal. Totalt räknade man med att 70 personer skulle klara av organisationen från Göteborg. Det skulle bort flest folk från BMC, och det vore mer klokt att flytta hela verksamheten till Göteborg. Då slapp man ifrån dyra avgångsvederlag, eftersom de flesta hade svårt att bryta upp sitt Stockholmsboende. BMC hade en jättelik hyra i alldeles för stora kontorslokaler, tillika reservdelsdepå och verkstad. Allan, just ankommen från UK, ringde överraskande en kväll och bjöd min hustru, och mig på middag på Opalen. Ytterligare en person, Mike Trodd, var närvarande vid middagen. Personalansvarig från Leyland Head Office. Han och Allan skulle till Stockholm dagen efter och i förtroende och efter några fler whisky, berättade han vem som skulle utnämnas till VD för den sammanslagna organisationen. Bolaget skulle få namnet British Leyland Sweden AB. Hela ledningen i Stockholm skulle få gå, och när Allan föreslog att vi skulle dricka kaffe och cognac hemma hos oss, förstod jag att Mike ville ha mer ”inside info”. Om människors kunskap, karaktär och kapacitet o.s.v. Allan låg naturligtvis bakom arrangemanget, men det kändes i alla fall upplyftande! Jag fick för mig, att jag skulle bekräfta för Mike allt det, som Allan redan hade berättat om de olika personerna. Dubbelkoll. MERA TRIUMPH Året var 1968 och Herald blev 13/60, och skulle snart läggas ned i produktion. 1300 cc motor och Vitessens motorhuv, men med de stora, 7 tums strålkastare och ny grill. Vitessen hade de dubbla mindre, VETERANAKTUELLT 2 . 2019 21 Engelsk bilhistoria NYA BILAR FRÅN TRIUMPH Rover 75 >>

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=