VeteranAktuellt 1-2020

VETERANAKTUELLT 1 . 2020 kran till värmepaketet och en massa annat som jag har glömt bort. Hösten 2015 blev det dags att lyfta ur motorn, som sedan revs innan jag skulle åka till USA. Där köptes det en del ARP- bult, nya mätare, mm. Från hösten 2015 till våren 2018 har bilen genomgått en stor renovering med bl.a. följande: Total motorrenovering inkl. helrenovering av topplocken, nya ARP-bultar till topplock och vevstakar, slipning av vevaxel utfört av Umeå motorrenovering, byte av vevstaksbultar och kontrollmätning av vevlagerläge utfört av Franzéns Motor AB, dessa delar byttes ut: oljepump, tändstift, tändkablar, oljetryckskontakt, ventilkåpor, förgasare inkl. fäste för kick down-vajer och kickdown adapter, luftrenare, preppad TH 700-växellåda, turbin, turbinkåpa, växelspak, kortning och balansering av mellanaxeln, knutkors, totalrenovering av bakaxeln inkl. lamellpaket till diffen, delvis nytt elsystem, mätare totalt 7 st. inkl. konverter mellan växellådan och den elektriska hastighetsmätaren, ljusomkopplare inkl. kontaktstycke, blinkersrelä, blinkersbrytare, signalhorn, bromsljuskontakt, kofångare fram och bak, däck runt om, bättre startmotor, motor och växellådskuddar, vacuumklocka till fördelaren, bränsle och oljefilter. Innan en ny golvmatta lades in så målades först golvet och som sedan isolerades med en smältfolie Bitumen och ovanpå det en ljudisoleringsfilt, alla onödiga hål i torped-väggen svetsades igen och därefter lackades den. Motorfästena som satt fastsvetsade på framvagnsbalken fick kapas lös. Därefter vridas och höjas med stålplattor under, så att motor och växellåda hamnade rätt. Även växellådsbalken fick byggas om för att passa. Innerskärmarna fick även de lite ny färg på sig. Vill man se mer bilder på renoveringen så kan man gå in på Bottnia Moppers forum under NMH Örnsköldsvik och sedan klicka på Bil, traktor och lastbil. Gå sedan in på tråden Einars 55 Chevy. // fakta. BIL Chevrolet Bel Air 1955. ÄGARE Einar Härdin, Bonäset, Örnsköldsvik. MOTOR Original 6:an är utbytt mot en 390 hk 427 Big Block, från en – 69 Impala. Blocket borrat 0,030, smidda 10,25 kolvar, Kamaxeln är en Isky 286 hydraulisk lyft insug/avgas: .510/.510, ovalportstopparna helrenoverades och portades, Ventiler: insug 2.19 och avgas 1.88 även insuget Edelbrock performence är matchportat, Förgasaren är en Holley 750 vacuum, som är byggd för att passa motorns specifikationer. EFFEKT ca: 400 hk. VÄXELLÅDA Preppad TH 700 med lockup. Turbinen är en 10 tums Hughes 3000 varv stallspeed. KAROSS Original plåtkaross med inflyttade bladfjädrar och breddade hjulhus s.k. minitubes. CHASSI Framvagn från en 1974 Chevrolet inkl. styrservo. Bakaxeln är en diffad 9 tum från en Ford Thunderbird 1957 med 3,50:1 i utväxling. BROMSAR Skivor fram och trummor bak, ingen bromsservo ännu, men kommer att monteras i framtiden. HJUL Center Line Auto Drag 6x15 och 12x15 DÄCK 195-65-15 och 295-50-15. LACK Röd burgundy och vit pearl och en frän motivlack på bakluckan. INREDNING Tak, dörrsidor och säten är omklädda i USA. EXTRA UTRUSTNING Mätare från Autometer American Muscle, stereo, luftdämpare bak och kompressor i bagaget. BYGGKOSTNAD: Hemligt, inte ens frugan vet. 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=