VeteranAktuellt 1-2020

1 . 2020 VETERANAKTUELLT 4 Jag köpte bilen på våren 2006, med hjälp av Håkan Larsson som har firman Autonorrland. Bilen var till salu på E-bay, men säljaren ville bara sälja bilen till USA eller Canada. Håkans kontakt i USA köpte då bilen åt mig. P.g.a. detta så har jag inte kunnat kontakta föregående ägare, för att fråga om när, var och vem (troligtvis firma) som byggt om bilen. När kontaktperson i USA hämtade bilen så fick jag ett mejl där det stod: It´s a very very strong maskin. Bilen skulle sedan transporteras med trailer från Göteborg till Ö-vik. Trailerföraren kontaktade då mig för att höra var i Ö-vik vi skulle träffas. Det första han frågade var om bilen var till salu. Jag svarade då att det är den inte. Det är många andra som också har frågat samma sak. När en kompis till mig lade upp en bild på bilen på SHRA Ö-viks förra hemsida, fick han sedan lägga till att bilen inte är till salu, för det började ringa en massa folk som ville köpa den. Sommaren 2007 var jag på en dragracing tävling i Sundsvall och dagen efter ringer det en kille som undrar om bilen är till salu. I somras så var jag i Härnösand på en bilträff, då kommer det fram en kille och berättar att det var han som ringde och ville köpa bilen den gången 2007. När jag skulle registreringsbesikta den så upptäckte bilprovningen att det satt en 390 hkr 427 i den, som ursprungligen kom från en 69:as Impala. De blir en SFRO-besiktning på den här sa besiktningsmannen. Jag ringde då först till Klintberg och Way och frågade om de kunde skriva ut ett intyg på en 55:a Chevy med V8:a. Inga problem sa han som jag pratade med, men sedan frågade han – Förresten vad är det för motor? Jag svarade att det är en 390 hkr 427. Han svarade då – Glöm det. Jag kontaktade då SFRO:s besiktningsman i Östersund, som efter sin första besiktning hittade fel på bromsarna och att det saknades en startspärr till växellådan. Andra gången han kom så hade jag åtgärdat alla fel och han kunde då skriva ut ett godkänt intyg. Jag passade även på att montera en löstagbar dragkrok. Så på hösten 2006 var det bara att åka på bilprovningen och göra en registreringsbesiktning och därefter en vanlig besiktning. Jag hann bara köra lite grann med bilen innan den fick ställas undan för vintern. Från sommaren 2007 fram till hösten 2015 kördes bilen under sommarhalvåret Under den tiden blev det lite rostlagning i språklådorna och en del skruvande bl.a. drogs ett nytt avgassystem, delar som bytts ut: värmereglage, mahognyratt, stereo med högtalare, antenn, invändiga dörrhandtag och fönstervevar, luftdämpare bak inkl. kompressor och mätare med reglage, 100 ah generator, kilremmar, laga läckande headers, kylare inkl. elektisk kylarfläkt, alla kylarslangar, knutkors, hjullager i bakaxeln, startmotor, sänkte bilen både fram och bak, stötdämpare fram, nedre kulbultarna, lagade en läckande bensintank, värme-

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=