VeteranAktuellt 1-2020

1 . 2020 VETERANAKTUELLT 30 Under den gånga hösten bevistade hustru och jag museet, då efter ryktet att de hade en likadan bil som vi där hemma i garaget Austin A 125 Sheerline 1950. Passande nog var det söndagsöppet när vi passerade på hemväg från Stockholm för översyn av barn o barnbarn. Nu kommer vi fram till den verkliga klenoden, den custom byggda Mercedes Benz 190 SL. Mercedes folket får ursäkta men det var behållningen på museet, här blev man ung på nytt då man ser de snedställda lysen i fronten ett vanligt trix som custom byggarna användes sig av under 1960 – 70 talet. Därefter formades fronten oftast av pansarrör, plåtbitar, gassvets och Plastic Padding som nu fanns som Elastic i blå burk de icke hade röda burkar. Kajan som byggde om 190 SL:en 1969, då hade custom byggnationer runt om i landet tagit riktig fart. Den fyrcylindriga uppskrämda 190 motorn med dubbla 44: or Solexförgasare fick lämna motorrummet för en Buick V6 motor med Holley förgasare, annan kamaxel, offenhauser aluminium insug och extractor rör. Med diffad bakaxel lämnades två svarta streck i stora delar av Härnösand, Kajan använde bilen flitigt för semesterresor i utlandet så även inom riket. Bilen såldes 1971 för att sedan bli bortglömd i 40 år tills Calle och Christer blev uppringda för en förfrågan om de ville köpa det gamla custombygget och så blev det. Nu har grabbarna återskapat den som de minns den under glansdagarna. Nu återfinns den på Museet som en del av svensk bilhistoria, vem vet det kanske står fler kulturella custom bilar undanstoppad som behöver återskapas och visas upp. // Godbitarna på Härnösands Bilmuseum 0(5&('(6 LJǏdž 6/ LJǏnjǏ TEXT OCH BILD: Sune Strömberg Den ombyggda MB 190 SL 1958 custombygge.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=