VeteranAktuellt 1-2020

1 . 2020 VETERANAKTUELLT 26 Dag 13 Vi körde mot Lidköping, på väg dit fick vi se gamla traktorer å diverse på en gård, vi svängde in och träffade dä två bröder Tigerberg de ene bodde på gården som var deras fädernegård dom hade samlat på sig många jordbrukstraktorer, Tändkulemotorer och andra typer av stationära motorer, tröskor, motorsågar, mopeder, mc, trampcyklar, lingrävmaskiner och mycket annat av gamla saker, ett mycket trevligt besök med dom gamla herrarna. Körde vidare mot Lidköping, Götene, genom Tivedsskogarna till Göta kanal vid Töreboda där gjorde vi ett kort stopp, en fin plats. Fortsatte till Pålsboda där vi planerade att se Holmgrens VW-museum, men visste inte om det var öppet men vi körde fel några gånger. Det skulle vara stängt men nu av en tillfällighet var Holmgren där så vi fick se museet med bilar från dom första, (jag såg den första VW:n när den kom till Scania när jag gick på deras yrkesskola då.) till den sista samt olika varianter och replikor. Nu är ju allt tyvärr sålt. Nu skaffa bostad för natten tel. till STF vandrarhem i Norberg så var det klart. Middag i Örebro. Vi kom sent till vandrarhemmet som ligger i en gammal gruvby som var unik när den byggdes i början på 1900-talet husen var byggda av Tegel och var mycket moderna för sin tid, det sas att dom var föregångare för sin tid. Det kom folk från övriga Europa och tittade. Dag 14 19/7. Upp tidigt för sista delen av resan, ingen frukost, först besökte vi den välkända nedbrunna men återuppbyggda Myrbergs bilverkstad, samt det omtalade Elsa Anderssons konditori där i Norberg. Körde till Storvik och sent morgon fika, lunch hos Ford handlare Tuppz i Bollnäs vidare till Trönö här såg vi den förut så pampiga kyrkan som nu efter en brand endast används en del av, men ser trevlig ut med sitt torn och kolonner. Vi körde gamla E4:an till Hudiksvall, därefter nya E4an. Vi var hemma i Sundsvall vid 4-tiden. Vi hade nu varit med om en mycket trevlig Alvis-träff, träffat många trevliga Alvisägare, sett många fina Alvisar med olika kaross byggare och även sett många fina platser i England och Skottland, ja även i Sverige. Jag och Ingemar växlade om med att köra dom ca 300 milen. Bilarna fungerade väldigt bra förutom bränslemissödet på Åkes. Åke och Ingrid kom hem en vecka senare, de tyckte de sett och upplevt mycket i Skottland. // I Lakedistriktet. Beamish Open Air Museum 1913.