VeteranAktuellt 1-2020

1 . 2020 VETERANAKTUELLT 24 Dag 7 12/7 utcheckning från hotellet efter en god frukost, med målet Vindolanda som är sista gemensamma aktivitet för de som önskade. Vindolanda är en utgrävningsplats vid HADRIAN'S WALL en hög bred mur som började byggas 125 år efter Kristi födelse av romare, den går mellan östra och västra England ngt, söder om skotska gränsen den hölls av romarna i omkring 400 år. Här på Vindolanda gick vi runt och tittade på de olika utgrävningarna med bostäder, bad, verkstäder och diverse hus och torn. Där var arkeologer som jobbade och förklarade för oss om dom olika utgrävningsplatserna. Jag med familj var där på 90-talet men då var inga utgrävningar. Nedanför området fanns en restaurang där vi åt lunch, innan vi skildes åt blev vi icke engelsmän fotograferade i grupp. Nu for vi till muren, i närheten av ett armémuseum och promenerade på den någon km, Häftigt! Nu körde vi syd väst via Penrith mot Keswik i Lake Distriktet. (Sjödistriktet) Nu blev det problem med Åkes bil den började gå ojämnt i motorn som tur var kom vi till en bensinmack som även hade en verkstad där fick han hjälp, det var skräp i bränsle systemet som dom gjorde rent sen gick den fint igen. Kommen till Keswik fann vi ett fint B&B direkt vid infarten. Detta med B&B i England & Skottland är väldigt bra. Vi promenerade in till stan för middag en liten mysig typisk engelsk små stad. Dag 8 Start efter en god Engelsk B&B frukost och en solig morgon söder ut mot Ambleside även denna stad var liten och mysig med en Å rinnande genom staden. Här promenerade vi ett tag och handlade en ny karta samt lunchmat för senare behov. Här träffade vi en man som talade om att han övnings kört och tagit körkort med en Alvis Duncan. Vi skulle nu köra till Ravenglass vid V, kusten på en enligt upplysning smal backig, krokig men mycket vacker väg. Allt stämde, men mest det om backar, när vi kört en bit på denna vackra väg och omgivning blev stigningen 25% det kändes segt och efter ytterligare körning blev stigningen 30% och den backen kom tvärt efter vänster sväng och utförsbacke, nu blev det stopp motorn orkade inte så det blev att backa vända och ta en annan väg. (jag har bytt utväxling från 4,74 original till 4,13.) Alvisens förste ägare Roy Horsman hade själv varit i området som jag sett på de bilder jag fått av sonen John H. Det som nu hände var att Åke N som alltid förut åkt efter mig men nu av en slump var före mig, inte uppmärksammade förrän efter ett tag såg att jag inte var med så han vände, och vi då tog en annan väg även denna med 25 % stigning ibland och med mycket vacker omgivning och fina rast platser, en som vi utnyttjade med vår inköpta lunch, vi bestods även med fint väder. Framme i Ravenglass åkte vi med ett smalspårigt miniatyr tåg några gick med ånga, diesel eller el, föraren satt ute och körde, turen tog ca 1 tim. i en fin variationsrik miljö. Vi kollade lite på stan som låg inne i en vik av Irländska sjön. Vi vände nu färden norrut ca 2 mil till kuststaden Whitehaven, där vi efter en del letande och med god hjälp av en verkstads ägare som ringde till ett B&B och körde före oss dit. B&B-ägaren tipsade oss om en fin Pub i närheten där vi fick en god middag. Dag 9 Efter en god frukost och fotografering av oss med B&B-damen var första målet nordöst väg A595 ca 6 mil, till Carlisle där vid deras stora slott fann vi en fin parkering, där mötte vi två äldre herrar en som visade oss vägen till centrum han följde oss en bit vi passerade då ett stort köpcentrum som han berättade att det varit ett stort slakteri tidigare och att han jobbat där i 41 år även hans far hade jobbat där. Efter strosande och mat shoppande fortsatte vi väg A7 mot Hawick, nu var i Skottland. Framme där på en parkering möttes vi av en äldre man och en ung dam, de var stads turist värdar, de berättade om staden vad den hade att erbjuda, bl.a. en fin trädgård som vi besökte, här delades staden av en å som blev två, vi besökte även ett litet ull spinneri där vi fick se och informerades om tillverkning av fingervantar strumpor med mycket fin kvalitet av kashmirull vi köpte fingervantar. Ett mycket trevligt besök. Här fikade vi och besökte några butiker. Vid besök på stadens turist byrå angående fortsatt färd fick vi förslag om en vacker väg A7 mot Selkirk, ja hon avkrävde nästan et löfte av oss att åka denna väg, det var bra vyerna var verkligen vackra och vädret hela dagen var väldigt bra. Väl i Selkirk fann vi snabbt ett B&B vid en bollbana där äldre herrar spelade på en tät gräsbana typ golfgreen med klubbhus, fint värre, ett nytt spel för oss men gammalt enligt värdinnan, här åt vi middag på en restaurang med norsk ägare.