VeteranAktuellt 1-2020

VETERANAKTUELLT 1 . 2020 23 Dag 3 8/7. Tidig start 7,00 från Torekulla efter en lätt frukost, in handlad kvällen före. Vi hade lite problem med rätt väg till Frihamnen när vi hade kommit in till Göteborg men med god hjälp av en taxichaufför kom vi fram ca 8,00 till Frihamnen för avresa med DFDS Princess of Scandinavia kl. 10.00 mot Tynemouth Newcastle, England. Efter 25 timmar på ett soligt och ganska lugnt hav var vi framme den 9/7. Dag 6 11/7. Huvud-dagen för Alvis-träffen, var vid Beamish Open Air Museum ca 2 mil syd väst om vårt hotell i Washington. Ett museum uppbyggt område med byggnader från 1913 med bostäder, affärer, verkstäder, bilar, bussar, hästdroskor taxis, och spårvagnar allt med personal, allt i stil med det årtalet. Där fanns även en gammal järnvägsstation med lokstallar ånglok och verkstad. Spårvagnar enkel och dubbeldäckare körde runt på ett stort område, med olika byggnader och aktiviteter, bara att stiga av och utforska för att sedan stiga på nästa gång vagnen passerade och fortsätta till nästa mål mycket trevligt. Alvis aktiviteterna var på två stora ytor nedanför detta område och pågick mellan 11.00 – 16.00 där fanns ca 135 st. Alvis och ganska många engelska bilar av annat fabrikat. Alvis bilarna var från tidigt 20-tal till 1967. Alvis tillverkade bilar från 1919 till 1967 totalt ca 21 300 st. med kaross tillverkare Mulliner, Tick Ford, Park Ward Chalesworth, Vanden Plas, Cross Ellis m.fl. Vi var 9st, med Duncan kaross och en Healy Duncan. Det var ägare från Norge, Frankrike, Holland, Tyskland, Nya Zeeland, Schweiz samt Nord Amerika. Förutom att gå runt och se på alla bilar och människor att tala med, var det manöver prov på olika banor för den som ville. Inte jag. Det var besiktning av bilarna för bedömning i olika klasser. Försäljning av reservdelar och tillbehör från olika företag samt Alvis souvenirer. Jag köpte 2 st. nya däck av Red Triangle. Åke kunde ta dem hem i sin bil. (Red Triangle är det företag som h idag köpt alla ritningar, reservdelar och allt som blev över när produktionen upphörde 1967. Dem har nu upptagit en mindre produktion av Alvis bilar med äldre design, med ny teknik. Grundpris 25 0000 £). Lättare förtäring fanns att köpa hela dagen. Men tyvärr var inte vädret så bra, mulet hela dagen. Pris utdelning för de olika aktiviteterna och bedömningar. avslutade dagen. Där fick jag första pris i Duncan klassen samt även första pris i efterkrigsklassen för täckta bilar. Trevligt. Tyvärr kom det ett kraftigt regn som något, påskyndade avslutnings ceremonin fast att vi höll till i ett stort Tält. Åter till hotellet för ombyte kläder där vi hämtades med buss för färd till kvällens avslutningsmiddag vid ett stort hotell med en stor pampig matsal där bjöds vi på god mat, tal av ordförande i Alvis-klubben, musik, sång och dans, mycket trevligt, åter till hotellet med bussen efter en lång och trevlig dag. Dag 2 Efter en god frukost körde vi mot Örebro och letade vi oss fram mot vägen till Askersund och körde småvägar till Karlsborg där vi besökte fästningen som för oss blev en överraskning på grund av dess storlek som en liten stad innan för murarna. Körde vidare mot Skövde och Falköping på små fina vägar, här besökte vi ett M C Museum med många fina mc, och diverse annat som hör till, där fanns en motor provbänk tillverkad och ägd av "Tomten" Nyholm välkänd Mc profil. Sonen mycket duktig motor trimmare. Ägaren Lennart Magnusson guidade oss, ett trevligt besök. Resan fortsatte nu på ännu mindre krokiga småvägar men med mycket vacker natur via Hindås till Torekulla vandrar hem sydost om Göteborg dit vi kom ca halvåtta, det blev en sen Mc Donald-middag den dagen som varit mycket givande med fint väder. Dag 4 Snabb avfart, för oss med äldre och udda bilar som personalen lät oss stå längst fram. Vi hittade lätt rätt väg till vårt Holiday In hotell sydväst Washington dit vi kom vid 11-tiden. Där var flera Alvis bilar och fler kom sedan på dagen så vi blev 15 st., 2 st. Duncan. Efter incheckning och uppackning gick dagen åt till att polera och snygga till bilarna, samt lite samspråk med andra Alvis ägare. En fin restaurang fanns i närheten där vi åt en god middag. Dag 5 10/7 Samlades många Alvis bilar vid vårt hotell för avfärd mot Alvis Vickers fabrik i New Castle vid floden Tyne som går igenom staden. Dom var värld för dagen. Det uppstod lite problem när vi körde i kolonn genom stan vi kom ifrån varandra men vi träffade en skotte med samma problem, men vi löste det bra. Här samlades ett hundratal bilar på en stor plan mellan fabriken och floden med stor scen med musik ock sång samt lunch, vi fick se uppvisning på floden av deras Amfibie fordon samt besök i fabriken där dom tillverkar Stridsvagnar och Amfibie fordon mycket imponerande i en modern fabrik. Tyvärr var inte vädret på den bästa sidan med regnskurar ibland. Kvällen var fri, vi hade inte bokat bord på någon restaurang och det var lördag, så vi fick ordna en improviserad middag på hotellet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=