VeteranAktuellt 1-2020

VETERANAKTUELLT 1 . 2020 21 I slutet av 1974 köpte vi Volvos hela återstående lager av deras E-lux ljustorkare, c:a 250 st, och monterade dessa på Jaguar XJ6 och året därefter på de 50 st XJ12:orna, som togs in och skulle säljas. För att undvika samma problem som Volvo hade, med spruckna glas och limning som släppte, bytte vi ut halogenstrålkastarna mot de betydligt ljussvagare sealed-beam insatserna. Temperaturen på glaset var betydligt lägre och vi var i stort sett problemfria. Så använde vi ett mera långsamhärdande lim än Volvo. Och så här 20 år senare, får jag be Jaguarägare av -74 och -75 års modell om överseende med halvljuset, som inte var i klass med övriga bilen. Och kanske även Lucas i någon mån, som påståtts ”vara uppfinnare av mörkret”. Återigen en följd av en svenskt särkrav. Diskuterbart, men ändå värt att nämnas. TSV borde ha tänkt på lux-värdena som strålkastarna kan prestera, även efter flera år. Nu brydde man sig endast om att glaset var märkt SCR-märkt. Spolarbehållaren, minst fem liter behövdes, för rengöring av lamporna. Den fick inte på några villkors vis plats i motorutrymmet. Inte en chans, inte ens om en vattensäck användes. Det var fullsatt med motor under huven. Vi blev tvungna att låta formgjuta en 6 liters plastbehållare och montera den i vänster hjulhus på XJ 12 :orna. Påfyllning skedde genom innerskärmen och frostrisken på vintern var uppenbar. Det gick åt mängder med frysskyddsvätska. 1976 kom Jaguar med originalmonterade strålkastartorkare.”Made in West Germany” 1996 beslutade myndigheterna i Sverige att stryka bestämmelsen, som ett led i de gemensamma Europeiska bilreglerna. Synd, för det har varit en bra utrustning för vårt saltiga, däcksdubbade snöklimat. // Jaguar XJ. Bilen hade varit under utveckling i mer än fem år när den när den ställdes ut på Paris Motor Show 1947. Volymtillverkningen hindrades ursprungligen av strejker och brist på material, sent 1948 påbörjades produktionen så sakta men 1949 tog försäljningen fart. 203 var Peugeots första modell efter andra världskriget, mellan bortgången av modell 202 1949 och lanseringen av 403 1955 var 203 den enda modellen som producerades av Peugeot. Bilen var iögonfallande modern och bar en markant likhet med den amerikanska Chevrolet Fleetline fastback. 4- dörrarsalonen var storsäljaren, men från 1950 erbjöds också en 6-sitsig version med tre rader sittplatser genom 20cm förlängd axelavstånd. Genom detta satte företaget ett mönster för gods och familjeversionerna som skulle följa med flera efterföljande generationer av stora Peugeot- gods som 404 och 504. Flera karosserityper fanns tillgängliga som 2- dörr, pickup, herrgårdsvagn samt en tvådörrars kupe som inte blev så framgångsrik. Peugeot 203 blev snabbt känd för sin pålitlighet, ett rykte som skulle leva vidare länge. Den var klassisk utan att för den sakens skull vara spartansk, den hade en hög kvalitet och komfort. Pris och tillförlitlighet väckte många köpare. Vid lanseringen uppgavs effekten till 41 hk som ökades till 44 hk 1952, toppfarten -49 uppgavs till 115 km som ökades till 120 km 1952. Ökning, förbättringar var marginella på den tiden. Fram till -54 var de lägsta växlarna osynkroniserade med därefter kom helsynkroniserad växellåda. Fram till 1950 var det 34012 sålda 203 i Frankrike, 19,5% av den franska bilmarknaden, framgången på hemmamarknaden följdes av exporten, främst till Västtyskland. Den sista Peugeot 203 rullade av produktionslinjen den 25 februari 1960. En månad senare lanserades nya modellen Peugeot 403. Kapstaden-Paris var rutten som två fransmän tog 1953, den var 1500 mil och de utförde den på 17 dagar. Händelsen väckte stort intresse för fordonets otroliga bränsleekonomi och tillförlitlighet. TEXT & BILD: Håkan Nordin. Motor: Fyrcylindrig motor 1490 cc 41hk Maxfart: Toppfart 115 km Växellåda: 4 växlad låda Antal: 685 628 producerades mellan 1949-1960 3(8*(27 Ljdžlj VISSTE NI ATT... Peugeot på uppgång

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=