VeteranAktuellt 1-2020

18 1 . 2020 VETERANAKTUELLT >> Mini Clubman samt en vassare version 1275 GT med större däck. Ny framdel, grill och huv, mer instrumentering. Utan att ha fått det bekräftat, så tror jag att skälet för framtagningen av Clubman med den längre fronten, var de amerikanska 50 mph barriärkrockproven. Mini Clubman blev aldrig någon större hit. Det skulle vara Hundkojan. Efter en tid lyckades teknikerna med krocktestet för den också. RANGE ROVER SOM LASTBIL. Det kom krav från säljavdelningen och återförsäljarna, att Range Rover borde kunna besiktigas som lastbil. Då kunde köpare med eget företag lyfta av momsen och på så sätt få bilen att bli ungefär 18000 billigare. Nära 25 % av det totala priset. Det borde bli en extra skjuts uppåt med försäljningen. Men då behövdes ett lastförskjutningsskydd, alldeles bakom baksätet. Lastförmågan skulle dessutom överstiga sammanlagda vikten av passagerarna. Den passusen ändrades snart. Jag tog kontakt med TSV, som gav detaljerade informationer om vilka krav, som nu skulle gälla. Vid den tidpunkten, 1970, fanns endast mycket subjektiva bedömningsgrunder för lastbil alternativt personbil. Typ av klädsel i dörrsidor, mattor på golvet, överhuvudtaget allmänt lastbilsintryck eller inte. ”Men glöm inte att man räknar med utbredd last i lastutrymmet på en lastbil och det ställer högre krav på däckens bärighet” Jag körde upp en Range Rover utan servostyrning till TSV i Hägersten, släppte ut rätt mycket luft ur framdäcken, så att den blev tungstyrd. Demonterade några tätningar mellan motor och förarutrymmet för att höja motorljudet i kupén något. Man kallade på beslutsfattarna från TSV i Solna, men beslutet kunde, eller ville inte tas, utan självaste Byråchefen tillkallades. Han tittade länge och omsorgsfullt på inredningen, kände och klämde på sätena, satte sig i förarsätet, svängde med ratten, fram och tillbaka och drog i växelspaken. Utan att direkt få in någon växel. Motorn var inte igång. Så trampade han ner först bromspedalen och sedan kopplingen. Så läste han i föreskrifterna med pekfingret som följeslagare under varje rad. Till slut han:” Jaha, vi säger väl lastbil då.” Precis så gick det till. Samma dag bekräftade jag sammanträffandet och hans löfte, skriftligen. Den dagen kunde jag ha lätt ha snackat till mig en löneförhöjning. Men det glömdes bort i den allmänna uppståndelsen. Gert var ”kall i tänket” som vanligt. ” Nu kan vi höja priset på Range Rovern utan att det märks för kunden. Vi får ju i alla fall begränsad tilldelning från fabriken.” Så blev det också. Kunden köpte Rangen” 9000 kronor billigare, halva momsen, när den var avlyft och vi tjänade resterande 9000 extra per bil. Nu blev det uteslutande personer med eget företag, som köpte Range Rover. Priset ”på gatan,” 1970, jag minns det väl, var 36200 plus moms. Avdragsgill för redovisande företag. Återförsäljaren betalade 27117 kr. Verkstadschefen på vårt dotterföretag i Stockholm, Scanauto, lät konstruera ett skjutbart skydd, med skenor i taket och rejäla låsspärrar i golvet. Efter hållfasthetsprovning av skyddet, intygades F 144 och allt var OK. Range Rover blev innebilen och föregångare till ett antal liknande bilar. Både från USA och Japan. Men ingen har hittills levt upp till Range Roverns kvalitetsstatus. Leveranstiden ökade till 5-6 månader, oftast mer. Hägglund & Söner i Örnsköldsvik hörde av sig och ville köpa Range Rover motorer till en snögående bandvagn. Det skulle röra sig om 8000 motorer i effektområdet 130-150 hk och med en vikt på 150-180 kg. Rovers V8 var den enda motorn som kunde uppfylla deras önskemål betr. vikt/effekt och kompakthet. Roverfabriken sa tvärt nej till förfrågan. Avtalet med GM hindrade rena motorleveranser. Det skulle emellertid dyka upp mörka moln på Range Rover himlen längre fram. Mer därom senare. VINTERTEST I NORRA SVERIGE Tidningen Expressens legendariska motorredaktör, Lennart Öjesten, som i tiotals år haft bestämda uppfattningar om bilar och myndighetsbeslut, samt varit en orädd skribent, organiserade en stor vintertest för bilar. 1970, vill jag minnas. Dom testerna har med största säkerhet fått, eller åtminstone bidragit till, att bilfabriker förbättrat köldstart, värme. Inte bara värme i uppmätt temperatur, utan distribution och jämn värmefördelning i hela passagerarutrymmet. Första året skulle det önskade köldhålet vara i Kiruna och ett 30-tal olika MGB. Range Rover.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=