VeteranAktuellt 1-2020

VETERANAKTUELLT 1 . 2020 13 depåpersonal, starter och parkeringsvakter till Ambulans med sjukvårdare. Vid internationell tävling även läkare. Vid denna VM-tävling gav biljetförsäljningen i intäkt 115 tusen, kioskförsäljning 45 tusen minus materialkostnad. Kostnad för tävlingen c:a 200 tusen, extra mycket eftersom det var en VM-tävling. Sponsorer blir räddningen. Nu åker vi fram till start, lite lämpligt spända, se upp, släpp inte kopplingen för tidigt och riskera tjuvstart, då blir vi uteslutna och tappar poäng. In i första kurvan där vi trängs med tre andra och måste förlita oss på däcken med 112 nabbar, 28 mm långa i framdäcket och bak 184 lika långa. Nu måste vi mentalt vara klara över att däcken fäster i den här farten på blanka isen. Är vi osäkra, sväng då in på innerplan och låtsas att vi fått en pärla på stiftet. Annars ger vi full gas på rakan och kommer upp i 100 km innan vi lägger omkull cykeln igen med knäet nere på isen. Så kör vi fyra varv. Tänk på att ju längre tävlingen pågår ju sämre blir isen och sannolikheten att få ett ”sprätt” ökar trots att efter vart fjärde heat plogas och sopas banan. Låt mig slutligen citera en bekant som säger,” Fyra hjul liten hjärna, två hjul ingen hjärna”. Lycka till med nästa race. // Gladiatorerna på väg ut till arenan. Starten, gäller att vara på bettet. För att det ska gå snabbt, fyra traktorer plogar och sopar banan. Framhjul 112 nabb. Däcken tillverkar förarna själva, varje nabb kostar drygt 20 kr.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=