VeteranAktuellt 1-2019

1 . 2019 VETERANAKTUELLT 20 En annan svaghet, motorn ville inte starta så fort kvicksilvret närmade sig nollpunkten. Det var bra snurr på startmotorn, så det var inte batterikapacitetens fel. Fabriken hade haft så bråttom med leveranserna, att bilen inte provats i köldkammare eller uppe i norra Sverige eller Rovaniemi, Finland någon gång… Det största problemet var en s.k. inertia startmotor, där drevet kastades ut från startkransen på svänghjulet vid kallstartsförsöken. Dessutom tog startmotorn hand om all ström från batteriet och alldeles för lite gick till tändspolen. Vi mätte upp så lågt som 8,5 volt till tändspolen som ville ha åtminstone 12 volt vid startförsöken. En ”tattarlösning” var att koppla till tre st seriekopplade 4,5 volts ficklampsbatterier till tändspolen vid kallstarten. Det funkade perfekt. Men inte gick det att rekommendera till en nybilsköpare. Med bogserhjälp, gick den emellertid igång direkt. Då fick ju spolen full spänning. Problematiken rapporterades till Triumphs serviceavdelning. Export Servicechefen, Freddy Troop, med valrossmustasch, kopplade genast in Ron Bland, som efter några veckor kom till Göteborg med en dubbelförgasarsats, två SU förgasare, HS 4, insugningsrör, en ”preengaged” startmotor med solenoid, och en 7-volts tändspole med förkopplingsmotstånd. Detaljerna monterades av vår verkstad och Ulla- Britt, eller Illa-Brutt, som hon skämtsamt kallades, bokade tid i FOA:s köldkammare i Stockholm. Minus 25 grader, 75 % fuktighet och 12 timmars ”soaking time”, beställdes. Vi hade med två bilar, en Triumph 1300 SC, utrustad med en enkel 150 CD Stromberg förgasare, och så den modifierade, 1300 TC:n. SC:n gick inte igång förrän ficklampsbatteriet kopplades in. Det är sällan jag sett en människa skratta så gott som Ron gjorde då… Ron Bland, kvalitetsansvarig för Englands största biltillverkare. Startar den nya bilmodellen med tre stycken 4.5 volts ficklampsbatterier kopplade till tändspolen. Vi fick gå ut ur det 25- gradiga köldrummet, för att han inte skulle få lunginflammation under den långvariga skrattsalvan. TC:n gick igång på direkten och specifikationen för nästa produktionsändring var därmed spikad, lovade Ron. En köldklimat-specifikation togs fram vid fabriken och alla modeller blev vid nästa face-lift, mycket mer vinteranpassade. Större värmepaket och varmare termostat. SC:n med SU- förgasare och modifierat insugningsrör. Preengaged (solenoidstyrd) startmotor, större batteri, 7-volts tändspole med förkopplingsmotstånd. ”Kanonvärme” var omdömet från bilköparna och ”startar jämt, även vid -35 grader”. Ron berättade för mig i förtroende, att Triumph skulle komma ut med en ny modell, en vidareutveckling av Triumph 1300. Framhjulsdriften var ett misstag och kostade alldeles för mycket att producera. ”Vi är inte mogna för framhjulsdrift ännu, även om det är framtidens små- och mellanklassbilar. Vi går tillbaka till bakhjulsdrift,”suckade Ron. Den nya modellen skulle få namnet Triumph Toledo. Nästa modell, kommer att heta Dolomite med 1850 cc motor och så småningom en 16-ventilers ”power pack”. Väldigt lik SAABs lutande, numera svensktillverkade 2-liters 4:a. Men fortfarande bakhjulsdriven.” Det skulle bli Dolomite Sprint. Ron berättade att Sprint- motorn kunde förstoras till 2 liter, men av någon anledning blev det aldrig så. Kanske klassindelning med olika motorstorlekar vid tävlingar var orsaken. Toledons motor var på 1500cc och kom från Herald / Spitfire. Utökad slaglängd, men med samma cylinderdiameter. ”Och det är slutet på den gamla Standard 8 och 10 motorn från 40-talet,” sa Ron, så sa han: ”Du, Bengt, om vi camouflerar en bil, en Toledo i Coventry, att likna en Triumph 1300 så mycket som möjligt, vill Du då köra den 6 mån. under vinterperioden. Med salt och slask i Sverige? För korrosionstest. ”Ja det är klart att jag gör”. Jag kände mig allt lite märkvärdig, nu. Bilen, med 1300 grill och strålkastare samt baklyktarrangemang från sin föregångare, kom mycket riktigt följande oktober. Högerstyrd, engelskregistrerad och märkt i vindrutan ” for the attention of Mr Bengt Eklind, Service Manager”. ”Bonnet sealed, not to be opened”. >> Triumph Toledo -73 4 dörrar . 119 182 exemplar tillverkades 70-76. Triumph Dolomite Sprint. 100 000 exemplar 72-80.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=