VeteranAktuellt 1-2019

1 . 2019 VETERANAKTUELLT på knä bredvid. Texten till reportaget berättade att Forden bytt ägare flera gånger genom åren för på 1970-talet bli helt nedplockad i smådelar. Den dåvarande ägaren hade tanken att återställa bilen till originalskick. Denna ambition avstannande dock. Bilen blev istället liggande ”i kartong” i över 30 års tid. Först 1977 såldes delarna vidare till nuvarande ägaren. Han i sin tur bestämde sig för att förvandla delarna till en modern Street Rod. Så gjorde man på 1990-talet. Ramen förstärktes och byggdes om för nya hjulupphängningar från Jaguar. Framvagn hämtades från en E-type och den nya individuella bakvagnen från en XJ6. Motorn byttes till en Chevrolet 350 kopplat till en TH350 transmission. En nytillverkad rymlig roadsterkaross i plåt beställdes från USA. Ny lack, nysydd inredning och massor av krom och snygga detaljer kompletterade ombyggnaden. I detta vackra och kör-vänliga skick finns bilen kvar än idag. Den gamla cabrioletkarossen från 1932, såldes iväg till en entusiast i Borlänge. Den återmonterades på en annan Fordram av samma årsmodell. Även här blev slutresultatet en bil i Hot Rod utförande, skärmlöst och breda däck. Efter några år såldes denna vidare till en annan Borlängebo. Där återfinns den än idag, och är i bra skick. Så vad blev svaret på min mångåriga fråga om vår gamla Fords öde? Ja, som ni nu vet så finns den ännu kvar ”i livet”, 63 år senare. Men, den har delat sig, och blivit två. Ja, så kan det gå! // VISSTE NI ATT... Århundradets Amerikan. Efter en period av bilar med enorma mängder krom, oändligt stora motorhuvar och gigantiska vingar som sträckte sig mot himlen längtade de amerikanska bilförarna efter diskretare alternativ. Tiden för de gigantiska och gränslösa bilarna var förbi. Ford Mustang var betydligt diskretare men hade samtidigt en oemotståndlig charm. Året var 1964 när Mustangen presenterades för allmänheten på Världsutställningen i New York den 17 april. Lanseringen av Mustangen anses vara en av de mest lyckade i bilindustrins historia. Lee Iacocca var mannen under vars ledning Mustangen togs fram. En lätt fyrsisig bil med två dörrar och sportig framtoning och goda prestanda till ett överkomligt pris. Konceptet plagierades friskt. Snabbt konstaterade Ford att Mustangen blivit en av bilhistoriens största succéer Efter fyra månader hade man sålt 100.000 Mustang och redan efter två år fanns det över en miljon mustangägare, främst i USA men även i andra delen av världen. Rekordåret 1966 tillverkades 607.568 Mustanger. Generation 1 tillverkades fram till 1973 med årliga mindre förändringar som strålkastarnas placering, blinkers samt instrumentens utseende m.m. Även vissa karosseri ändringar förekom som breddning för att rymma Big Block motorn. Generation 2 1974 innebar slutet för den ”klassiska Mustangen”. Den ersattes av en något mindre som klassades mer som en vanlig bruksbil. Försäljningssiffrorna dalade i början av sjuttiotalet och en marknadsundersökning visade att många saknade originalkonceptet hos -60 tals Mustangerna. I oljekrisens spår fanns under första modellåret inte ens en V-8 motor som tillval. Generation 3 1978, nästa stora modellbyte som innebar en något större men lättare bil med en modern europeisk framtoning. 1987 kom en omfattande ansiktslyftning och motoreffekten på 5,0 liters V-8:an ökade till 225 hkr. Denna modell blev mycket populär tack vare förbättrad kvalitet och ett lågt pris. Följande år ändrades modellen gradvis och motorerna utvecklade mer och mer hästkrafter. Åren -58 och några år framåt tävlades om flesta kvadratmeter plåt på bilarna. 1969 och några år framåt kallades ”muskelbilsepoken” inte bara Ford utan alla märken tävlade om hästkrafter. TEXT OCH FOTO: Håkan Nordin FORD MUSTANG >> 14

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=