VeteranAktuellt 1-2019

VETERANAKTUELLT 1 . 2019 >> Bosse Erikssons nuvarande street rod-version av Forden Fordens slutliga skepnad vid vidareförsäljningen under tidigt 1960 tal. 13 Peter Bil lings brev til l Hot Rod Magazine 1957 där han beskriver sitt Hot rod bygge. Teleskopdämpare monterades i nytillverkade svetsade fästen på framaxeln. De mekaniska bromsarna byttes ut mot hydrauliska dito från årsmodell 1946. Den fyrcylindriga motorn ersattes av en sidventils Mercury V8-a och en tätstegad treväxlad växellåda från 1939. Dreven hämtades från Lincoln. Framskärmarna och fotbrädorna skruvades bort. Framhjulen fick friliggande skärmar gjorda av begagnade reservhjulsbaljor hämtade från årsmodell 1936. Strålkastarna monterades lågt i fronten via nya amerikanska hot rod-stag gjutna i aluminium. Bakskärmarna modifierades och tear-drop bakljus från 1939 fälldes in i plåten. En egentillverkad instrumentbräda i lackerad ek prydde inredningen. Svärmorsluckan byggdes om och fick gångjärnen monterade i överkant hämtade från en Austin A-35. Till sist lackades bilen i rött. Två år senare ersattes Mercurymotorn med en 265 small-block V8 från Chevrolet från 1955, en av de första motorkonverteringarna av det slaget i Sverige. Forden användes flitigt året om i ur och skur. Enligt ägaren fick han ibland skotta snö ur framsätet på vintern. I början på 1960 talet skingrades Hot rod gänget och bilen såldes. Här förlorade jag nu åter spåret. Vad hände sedan? Åter hade jag tur i mitt letande några år senare. En sökning på Internet, ”Peter Billing Ford 1932”, gav en riktigt bra träff. Här dök samma bilder upp som jag sett i reportaget från 1985. Dessutom kompletterade med ett antal nytagna bilder. Under en av dessa stod texten ”Peter Billing´s Ford”. På bilden fanns bilen i ett totalt omdanat skick med den nye ägaren stående

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=