Runtom Stornummer-sommar 2022

168 RUNTOM. MAGASIN GIDEÄLVDAL  Men efter att ha återvunnit dåliga alster då man slår sönder i småbitar, blöter upp, knådar om och kan använda leran igen, då först insåg jag att jag jobbat med för hård lera. Den lilla detaljen gjorde att allt gick åt skogen. Men med mjuk lera kände jag mig som rena proffset och kunde gå vidare från skeva vobblande envisa lerklumpar, till att få upp följsamma, höga och relativt tunna former. Nu efter två år med keramikverkstad har jag öppnat en liten gårdsbutik hemma på gården, vi har byggt ut det gamla traktorgaraget till verkstad med plats för fler. Jag har varit med på hantverksutställning på Sjungaregården, på Formstråket i Gräsmyr ett par gånger, startat en konstgrupp ihop med fem konstnärer som ihop haft en otrolig butik full av konst i Umeå centrum under hösten 2021. Nu i vår är Maj fullbokad med konstrunda i Anundsjö, ett till Formstråk i Gräsmyr och en popup-shop på Mannaminne i Nordingrå. I Juli är jag med på Rundviksdagarna i Nordmaling och det kommer vara öppet regelbundet hemma i gårdsbutiken. Något som inte går att komma ifrån är att det tar tid att göra handgjord keramik! Alla moment har ett mått av risker och det kan gå fel både i förberedelser, i drejning, torkning, skröjbränning, glasering och slutbränning. Eller så tappas något som äntligen ska tas ut ur sista bränningen. Det är ett rätt stort mått av förstörelse så man måste ha marginal. Beställer någon fyra muggar, så är det bäst att göra minst sex. Jag har använt en svensk stengodslera från fyledalen som innehåller mycket järn, har en varm sandfärgad ton och ger spännande skiftningar i de flesta glasyrer. Dock är den svår, krymper mycket och spricker gärna i torkningen. Jag har varit smått desperat bitvis då jag haft beställningar på större föremål, som ett vandringspris till Solängets travbana. En hög och tung hästskulptur, som verkligen inte gick att få till utan sprickor. Det är spännande att ta på sig uppdrag, då man inte vet om materialet kommer att vara på ens sida. Luftfuktighet, väder, torkningshastighet, tjocklek av godset och hur väl leran är bearbetad är olika saker som kan göra att en lyckad sak går sönder, går upp i fogar eller spricker i sista bränningen -då man tror att det nästan är klart! Andra riskmoment är att luft kan gömma sig inne i en skulptur, som då den hettas upp utvidgar sig och föremålet exploderar. Samma sak om det finns kvar lite fukt djupt in i ett föremål. Fukten formligen spränger sönder leran som en liten bomb inne i ugnen och slår då ofta sönder allt man jobbat länge med som står intill på hyllorna. Så har någon beställt en present till svågern och den inte görs i tid, så blir det svettigt. För torkar den för fort -i varmt rum, så spricker den. Torkar den för lite innan deadline -så sprängs den i bränningen. Det är således en långsam process som kräver tidsmarginaler. Keramik får en att acceptera det där berömda fenomenet med att ”döda sina älsklingar” Inom konsten gör man det medvetet, för att komma vidare i sin utveckling. Som keramiker dör älsklingarna på löpande band pga olika små missar och omständigheter. Men man får andas djupt, ta tag i en ny leklump och göra om, göra rätt och be en liten bön till krukmakarguden. Men det är sant som den där drömmen säger, att hålla på med lera är nog det roligaste och mest givande man kan göra! ■ Välkommen hit i sommar, till Brånsvedjans Gårdsbutik i Kärrsjö! MÄRTA LINDQVIST

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=