Skötselpärm Kvarnhjulet - page 129

Skötselpärm – AB Borätt, Brf Kvarnhjulet augusti 2014
Med reservation för ändringar och eventuella tryckfel.
Garantier och rutiner för
felanmälan i din bostad
Du bor i en bostadsrättsförening som har entreprenadavtal med JM och genom
avtalet har du garanti på material och arbete som utförts i din bostad.
Garantin gäller under fem år på allt arbete och material som ingått i JMs
entreprenad utom på vitvaror, blandare/VS-armaturer, invändiga målningsarbeten
och tapetseringar som har två års garanti. Garantitiden gäller från det startdatum
som fastställts vid slutbesiktning.
År 1-2 (se även nästa sida)
Under de två första åren utför JM drift- och underhåll i fastigheten. Felanmälningar
görs av både bostadsrättsföreningens styrelse och boende till JM Kundservice.
Strax innan två år har passerat från garantitidens startdatum genomför JM en
garantibesiktning av hela entreprenaden.
År 3-5
Fel som täcks av garantin under denna period anmäls av medlemmarna till
bostadsrättsföreningens styrelse. Styrelsen reklamerar vidare till JM.
Allmänt
Vid en reklamation tar JM ställning till om felet omfattas av garantin, eventuellt
sker detta efter viss undersökning/utredning. Fel och skador som beror på
bristande underhåll, felaktig skötsel eller förslitning omfattas inte av garantin. Fel
och skador som orsakats av yttre påverkan omfattas inte heller av
garantiåtagandet. Exempelvis ingår inte normal justering av dörrar och fönster
eller åtgärder enligt underhållsplan i garantiåtagandet. JM har rätt att avhjälpa fel
på allt som ingått i entreprenaden. Innan bostadsrättsföreningen påbörjar
reparationer av det som anses vara garantifel ska JM kontaktas i frågan.
1...,119,120,121,122,123,124,125,126,127,128 130
Powered by FlippingBook