Chef Ledare 4-2019
– Jag fick de personer jag behövde. Det var väl några miljoner i satsning. Sedan sa jag till redaktionen att nu ska vi till framti- den. Det är den här resan vi ska göra. – Det gällde egentligen alla i hela tid- ningshuset. Det här hade man inte gjort tidigare även om det var något som var helt självklart för mig. De flesta köpte det och kände att ”fasen” hon har rätt. Sedan vad det såklart några som kände att de var över 60 år, hade några år kvar till pension och kände att de inte orkade lära sig helt nytt. – Att gå från att fundera länge, gosa, vrida och vända på formuleringarna, till att som den här chefredaktören säger, göra fem artiklar per dag. Det måste vara snabbare och de ska ut på webben direkt. Det var också nya webbpubliceringsverktyg. Hur hanterade du detta? – Vi hade, precis som resten av alla mediehus i världen, en otrolig omställning att göra i och med att sociala medier kom. Plötsligt fanns det en massa andra medier som folk kunde konsumera. Våra a ff ärs- modeller blev helt utmanade. Folk köpte mindre tidningar och började läsa mer på webben. – Det innebar mindre intäkter än vad vi hade haft tidigare vilket betydde att vi måste minska på vår personal. Skittråkigt. Vi behövde också ny kompetens som kunde det här med webbpubliceringar. – Vi fick utbilda den personal vi hade, men vi fick också rekrytera. Det är oerhört många människor som fått gå från tidnings- hus i Sverige och i världen. Det är tråkigt som chef att ibland inte kunna behålla medarbetare somman verkligen skulle vilja behålla. Men man måste eftersom det inte finns utrymme längre för att ha så stora redaktioner. Det var tu ff t. Vintern 2010 beslutade kommunfull- mäktige i Göteborg att de skulle införa ett trängselskattesystem i Göteborg från och med den 1 januari 2013 . Under 2012 - 2013 engagerade sig GT i en folkomröstning om trängselskatt i Göteborg. Ni f ick förstapriset i INMA Awards i klas- sen ”Best use of social media” Berätta! – Staten kom till kommunfullmäktiges ordförande i Göteborg och sa att: ”Här är dealen. Ni kommer att få flera miljarder för att satsa på era viktiga infrastrukturprojekt som vi vet att ni vill göra här i Väst men då blir det trängselskatt.” – Politikerna hade valet att antingen ta det här erbjudandet från staten eller inte. Om de tackade ja skulle de bryta löftet mot väljarna. De tackade ja till erbjudandet, tog miljarderna och fattade ett beslut om att de skulle införas en trängselskatt. – När vi publicerade det här i tidningen så blev folk otroligt upprörda. ”Hur kan de byta linje efter valet?” ”Är det ens lagligt?” Det här var tvärtemot vad de hade sagt inn- an valet. Vi har en demokrati så det är klart att de får byta åsikt. – Finns det då inget man kan göra? Det hade precis kommit en ny lag om förstärkt folkinitiativ. Den innebar att om 10 % av befolkningen i en kommun krävde en folk- omröstning som handlade om något beslut i kommunen så krävdes det två tredjedelar majoritet av kommunfullmäktiges ledamö- ter för att det inte skulle bli en folkomröst- ning. – Våra grundläggande värderingar på GT och Bonnier är yttrandefrihet. Jag tog inte ställning i om det skulle få vara en trängsel- skatt eller inte men jag tyckte att folk skulle få rösta och yttra sig. – Vi startade ett folkinitiativ som hette #votegbg och en Facebooksida där vi pu- blicerade en massa artiklar. Det blev med en gång ett otrolig aktivitet och hundratals personer som kommenterade på varenda inlägg. Allt från politiker till engagerade Gö- teborgare som diskuterade och debatterade både på Facebook och på Twitter. – Det blev en fråga som väckte otroligt mycket engagemang, fick väldigt mycket medieutrymme och som så småningom led- de till en folkomröstning. Det här präglade hela det politiska samtalet i Göteborg under flera år och fick stora konsekvenser för hur Göteborg ser ut idag skulle jag säga. – Internationellt blev folk väldigt impo- nerade av den här sociala medier kampan- jen. Vi vann priset Best use of social media och jag tog emot priset på galamiddagen på INMA Award i San Francisco. Medieföretag från hela världen var där. – Jag höll också ett föredrag i San Fran- Intervju Frida Boisen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE5MDM=